اقتصاد نیوز در گزارشی از گلایه نایب رئیس خانه معدن از صدا وسیما در خصوص حاشیه سازی برای معدن کاران نوشت.

نایب رئیس خانه معدن از حاشیه‌سازی صدا و سیما در قالب مستندی در برنامه شوک با عنوان «این زمین خوردنی نیست» گلایه کرد و گفت: وزارت صنعت با سکوت خود نسبت به پخش چنین فیلمی، تولیدکنندگان این حوزه را محکوم کرده و زیر سوال برده است.

نشست دو ساعته خانه معدن ایران گرچه با محوریت اعلام برنامه‌های این تشکل برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی در مهرماه سال جاری تشکیل شد اما حاشیه‌های بخش معدن به اندازه‌ای تولیدکنندگان این حوزه را نگران کرده که بیشتر شرکت کنندگان این نشست به بررسی تبعات جدی حاشیه‌سازی از سوی رسانه ملی کشور برای جذب سرمایه در بخش معدن پرداختند.

 پس از راه‌اندازی کمپین‌ نه مشتریان به خودروسازان داخلی در گروه‌های اجتماعی که تا کنون مبدع اصلی آن مشخص نشده، به نظر می‌رسد حال نوبت به حاشیه‌سازی برای بخش معدن شده و رسانه ملی که باید مدافع تولید داخلی باشد، با برچسب تخریب زیست محیطی و ویلاسازی انگشت اتهام را به سمت فعالان معدنی برده است.

محمدرضا بهرامن در ابتدای این نشست با اشاره به حاشیه‌سازی صدا و سیما برای بخش معدن اظهارکرد: زیبنده رسانه ملی نیست که معدنکار را معدن‌خوار معرفی کند و یک طرفه از منابع طبیعی حمایت کند.

او با بیان اینکه تغییر کاربری برای ویلاسازی ربطی به حوزه فعالیت معدنکاران ندارد، گفت: اگر وزارت صنعت اعتقادی به قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار دارد نباید اجازه دهد فعالان معدنی زمین‌خوار خطاب شوند و به تولیدکنندگان دلسوز این بخش که به محدوده‌های معدنی بدون امکانات و دور از دسترس آبادانی می‌بخشند، توهین شود.

نایب رئیس خانه معدن ایران افزود: ساخت چنین مستندی نشان می‌دهد دست‌اندرکاران این برنامه اصلا اطلاعی از حوزه معدن ندارند و نا به جا مدعی شده‌اند معدن‌داران به پدیده ‌جدیدی به نام معدن‌خواری روی آورده‌اند.

این فعال معدنی با بیان اینکه جوی که علیه معدنی‌ها از سوی رسانه ملی کشور به جریان افتاده تولیدکنندگان این حوزه را متهم به تخریب زیست محیطی می‌کنند در حالی که به نظر می‌رسد فقط اهداف منابع طبیعی در پشت پرده این برنامه‌ها است. در چنین فضای متشوش و آلوده‌ای سیگنال مثبتی به سرمایه‌گذاران بخش معدن داده نمی‌شود و مصائب جذب سرمایه‌گذاری خارجی را چند برابر می‌کند.

او افزود: در مقطع فعلی بخش معدن دست به گریبان رکودی شده که ناشی از کاهش قیمت مواد معدنی است و حمله رسانه‌ای به فضای فعالیت فعالان معدنی و جذب سرمایه‌گذاری در آن آسیب وارد می‌کند از این رو جای تعجب دارد که آقای نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با دفاع خود از بخش معدن این اتهام را از حوزه فعالیت معدنی‌ها رد نمی‌کند!

بهرامن با بیان اینکه حاشیه‌سازی برای فعالان هر کسب و کاری کاری غیراخلاقی است، گفت: فعالان معدنی محدوده‌های معدنی دور از شهر و آبادی را توسعه می‌دهند که با اعتقاد به رعایت مسائل زیست‌محیطی است. کدام معدنکاری می‌رود در محدوده معدنی ویلاسازی می‌کند؟ اگر بنا را برای فعالیت تولیدی در قالب پنجره واحد گذاشته‌ایم، بخش تولید و صنعت کشور را از حاشیه دور نگه‌داریم زیرا سرمایه‌گذار خواستار آرامش است و اگر از سوی متولی حمایت لازم را نبیند، از سرمایه‌گذاری در ایران فرار می‌کند.

هفته گذشته شبکه سه در برنامه شوک مستندی پخش کرده که در آن معدنکاران را معدن‌خوار خطاب کرده و با عنوان «این زمین خوردنی نیست» و مطرح کردن مباحثی علیه معدنی‌ها به نگرانی فعالان این حوزه و سرمایه‌گذاران دامن زده است. در حالی که به نظر می‌رسد در پشت پرده این برنامه سازمان منابع طبیعی نمی‌دانسته با ساخت چنین فیلمی امنیت سرمایه‌گذاری در این حوزه را زیر سوال می‌برد. با این حال باید دید وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به این مستند و خطاب معدن‌خوار به جای معدنکار چه واکنشی نشان می‌دهد؟

برگزاری نمایشگاه با حضور گسترده تیم‌های خارجی

نایب رئیس خانه معدن در ادامه به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی معدن در مهرماه اشاره کرد و گفت: پس از هشت سال توقف نمایشگاه بین‌المللی امسال دومین بار است که این نمایشگاه با حضور گسترده خارجی‌ها برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه این نمایشگاه تاکنون توانسته استقبال بسیاری از خارجی‌ها را به خود جلب کند، گفت: برای حضور در این نمایشگاه از کشورهای اروپایی به صورت تیمی آمده‌اند و نمایشگاه هدفمندتر برگزار خواهد شد. از سویی قصد داریم جذب سرمایه‌گذاری در بخش معدن با استانداردهای به روز انجام شود و نیازمند این هستیم که با ورود خارجی‌ها تامین نیازهای بخش معدن در حوزه تکنولوژی شتاب بگیرد.

بهرامن افزود: تا الان تمایل گروه‌های اروپایی از آلمان و ایتالیا و تیم‌هایی از چین و ترکیه برای حضور در این نمایشگاه ابراز شده است. از سویی تا کنون 300 شرکت متقاضی برای حضور در این نمایشگاه شده‌اند و هیات اتریشی و قزاقی به تازگی به جمع شرکت‌کنندگان این نمایشگاه پیوسته‌اند.

نایب رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه آلمانی‌ها از پتانسیل ایران در زمینه کاشی و سرامیک استقبال بسیاری کرده‌اند، گفت: هر سه سال یکبار آلمان نمایشگاهی معروف برگزار می‌کند که هر فعال معدنی دارای پروژه‌های برزگی است در آنجا شرکت می‌کند و مناسبات خودش را فراهم می‌کند.

او در این باره افزود: آلمانی‌ها که سال گذشته که به ایران آمدند متوجه پتانسیل موجود ایران در حوزه کاشی و سرامیک شده‌اند و طی بازدیدهایی که داشته‌اند به ما اعلام کردند قبل از ژانویه قصد داریم یک روز از چهار روز دایر این نمایشگاه را به بخش معدن ایران اختصاص دهیم. خانه معدن هم اطلاعاتی مناسب از میزان ذخایر و ظرفیت‌های معدنی در اختیار آنها گذاشته تا روز آخر این نمایشگاه سخنرانی با محوریت پتانسیل‌های معدنی ایران انجام شود.

در ادامه این نشست حمیدرضا معصومی دبیر کمیته خاک‌های صنعتی خانه معدن با اشاره به این ایده آلمانی‌ها برای معرفی بخش معدن ایران در سرامیتک گفت: 53 درصد از بازدیدکنندگان این نمایشگاه از حوزه صنایع سرامیک بوده و با اختصاص روزی به معرفی پتانسیل‌های معدنی ایران، قرار است هیاتی از ایران به آلمان اعزام شود و گزارشی از وضعیت صنعت نسوزها و سرامیک‌های صنعتی و چینی‌آلات مظروف ایران قرائت شود.

او افزود: تبادل تجربه ایران و کشورهای اروپایی در صنایع معدنی می‌تواند در دوره پساتحریم مثمر ثمر واقع شود و سرمایه‌گذاری و تکنولوژی‌های به‌روزتری وارد صنایع کمتر مورد توجه قرار گرفته شود. فرآوری ذخای معدنی نیازمند انتقال دانش و تکنولوژی است که می‌توان از افزایش این همفکری‌ها در این زمینه بیشتر بهره‌ برد.

ضعف در برندسازی بخش معدن

بهرامن در ادامه این بحث با اشاره به ضعف آماری در بخش‌های تولیدی افزود: شرکت‌های معدنی بسیاری در ایران هستند که در زمینه باطله‌برداری موفق هستند اما به دلیل نبود برندسازی در دنیا مطرح نشده‌اند. زیرا برندسازی هزینه و سرمایه‌گذاری است که در هیچ کدام از حوزه‌های معدن و صنایع معدنی شرکت‌ها به این امر نپرداخته‌اند و اکنون صنعت فولاد هم دچار این ضعف است. متاسفانه باید برای رویکرد برندسازی و بازاریابی بخش معدن نگاه‌ها عوض شود و تولیدکننده نباید تنها تولید کند بلکه باید برندسازی خود را هم توسعه دهد.

بهرام شکوری نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن نیز در ادامه این نشست گفت: امروزه برندسازی در تمام دنیا مورد اهمیت قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاران ایران هنوز دنباله رو تاجران قدیم هستند در حالی که با گسترش جمعیت در بیشتر شرکت‌های خارجی رویکرد گارانتی و وارانتی دیگر در دستور کار قرار گرفته و اعتماد مشتری و نیاز جامعه مصرفی از این طریق برآورده می‌شود.

او با اشاره به کاهش اکتشافات معدنی در سال‌های اخیر گفت: متاسفانه سطح اکتشافات معدنی در ایران بسیار سطحی است و هنوز مطابق استاندارد بین‌المللی در عمق 500 متر اکتشافی انجام نشده است و در مجموع 7 درصد کشور مورد اکتشاف قرار گرفته است. اگر قرار است درآمدهای معدنی روزی جایگزین درآمدهای نفتی شود باید سرمایه گذاری‌های جدیدی در این حوزه انجام شود و این فعالیت‌ها بر اساس استانداردهای دنیا تعریف شود.

 

 

22339

منبع: اقتصاد نیوز