حضور سعید جلیلی در کمیسیون برجام و مخالفت او با توافق هسته ای از سوی بسیاری از نمایندگان به منزله زیر سئوال بردن عملکرد ظریف و یارانش تعبیر شده است.

عبدالله احمدی: جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس این روزها، به صدر اخبار رسانه های داخلی و خارجی رسيده است. افکار عمومی پیگیر این جلسات هستند و پخش تلویزیونی این گفتگوها به داغ تر شدن آن در سطح جامعه کمک کرده است.

در این جلسات که برای بررسی آثار و پیامدهای توافق هسته ای ایران و غرب تشکیل شده است، از تیم های مذاکره کننده دولت گذشته و تیم فعلی مذاکرات هسته ای و همچنین درست اندکاران این موضوع همچون رئیس سازمان انرژی اتمی و دبیر شورای عالی امنیت ملی دعوت شده است.

اما حضور اعضای تیم هسته ای سابق و اعضای تیم مذاکره کننده فعلی در این جلسات با حاشیه هایی روبرو بوده است که این حاشیه ها با واکنش نمایندگان مواجه شده است.

عده ای از نمایندگان معتقدند که مواضع سعید جلیلی و تیم مذاکره کننده دولت گذشته در کمیسیون برجام به معنای تخطئه کردن و زیر سئوال بردن عملکرد محمدجواد ظریف و یارانش در مذاکره با گروه 1+5 و به سر انجام رساندن این مذاکرات با توافق وین است. از سوی دیگر، نمایندگان منتقد توافق و عملکرد ظریف که به دلواپسان مشهورند، در این جلسات به طرح سئوالاتی از وی و عباس عراقچی، معاونش پرداخته که بیشتر از اینکه از متن برجام باشد، دامن زدن به حاشیه هاي آن است.

 در جدول زیر نظر نمایندگان درباره مهمانان جلسات کمیسیون برجام می آید:

اسامی نمایندگان

حوزه انتخابیه

کمیسیون

اظهار نظر

ابوترابی فرد/ محمد حسن

تهران

شوراها و برجام

{خطاب به جلیلی} اعتقاد بنده این است که اگر در آن زمان که سه قطعنامه به تصویب رسید نقد و بررسی هایی صورت می‌گرفت می توانستیم به نقش دولت که نقش بازدارنده داشت کمک کنیم. ما بارها از شما برای حضور در کمیسیون امنیت دعوت کردیم اما تنها شما یک بار در جلسات حضور پیدا کردید اگر اجازه می‌دادید بحث و مباحثه‌ای صورت می‌گرفت احتمال داشت تصویب قطعنامه 1929 به تاخیر می‌افتاد و یا حتی تصویب نمی‌شد.

پیرموذن/ کمال الدین

اردبیل

صنایع و معادن

عده ای به قصد سیاه نمایی و تخریب برجام، زیر سوال بردن و تلخ کردن کام مردم مایل هستند از تمام ابزارهای تشنج آفرینی و فضاسازی غیرمنصفانه استفاده کنند.همه بویژه وکلای ملت در مجلس، نگاه خود را به برجام و توافق دولت با غرب، براساس فراجناحی و منافع ملی، باید تغییر دهند.با کمال ناباوری در سالی که رهبر معظم انقلاب، سال 94 را همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری کرده اند و برکات و حیات زیادی را از این همزبانی بر شمرده اند عده ای کماکان با صدای زمخت خویش، مخالف زبان دولتیان گوش ملت را آزار می دهند.نمایندگان مجلس بایستی با هدف خدمت به مردم، در برابر لاف و گزاف گویی های غیرواقعی و دل آزار، دولت قبل که پروژه ایران هراسی را در دنیا کلید زدند، بایستد و حقایق را بیان کرده و از حق دفاع کند.

تاج گردون/ غلامرضا

گچساران

برنامه و بودجه و برجام

درباره حضور پررنگ جليلي در کميسيون برجام علي رغم حضور کمرنگ وي در مجلس در شش سال مسئوليتش از وی در کميسيون سئوال کردیم اما پاسخ قانع کننده اي از آقاي جليلي نشنيدم. البته توضيحاتي دادند که چرا قبلا کمتر به مجلس مي آمدند، اما ما قانع نشديم. البته شخصا معتقدم فرصتي که براي او فراهم شد، خوب بود تا حرف هاي نگفته، گفته شود.

جليلي 8 ساعت در جلسات کميسيون حرف زد و بخش زيادي از حرف هايش تکراري بود که نشان مي داد او بيش از اين حرفي براي گفتن ندارد. عمده مواضع شخصي وي نيز با پاسخ هايي در بيرون و درون مجلس روبرو شد. آقاي عباسي هم حرف هايي در جلسات کميسيون برجام زدند که آقاي صالحي از نظر فني عمده حرف هاي وي و آقاي جليلي را رد کرد.

توکلی/ احمد

تهران

اقتصاد

همه صاحب‌نظران باید در زمینه برجام اظهارنظر کنند، زیرا اتفاق بزرگی رخ داده است. یکی از صاحب‌نظران هم آقای جلیلی است.

اینکه برخی معتقدند در کمیسیون برجام بحث توافق جناحی بررسی می‌شود، سبک و بی‌پایه است و نمی شود حقایق را پنهان کرد. هر قدر حسن و قبح برجام آشکارتر شود قدرت مانور دولت بیشتر می‌شود و اگر در مجلس تصویب شود قدرت چانه‌زنی با دشمن بیشتر خواهد شد.

اگر به آنهایی که می‌خواهند در این باره انتقاد کنند بگوییم شما جناحی و یا سیاسی برخورد می‌کنید، در واقع دهان منتقدان را بسته‌اید و این موضوع زیپی بر دهان کسانی است که قصد دارند در این زمینه سخن بگویند.

جعفرزاده/ غلامعلی

رشت

برنامه و بودجه

انصافاً تیم مذاکره‌ کننده قبلی توان کافی برای پیش‌بردن مذاکرات چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ قدرت دیپلماسی در اختیار نداشت و

نقدی که به شخص آقای جلیلی به‌عنوان مسئول مذاکرات هسته‌ای در دوره پیشین وارد است این است که ایشان درحالی که در گزارش‌های خود به انتقاد از عملکرد تیم فعلی مذاکره‌کننده هسته‌ای می‌پردازد که اساساً درخصوص عملکرد خود هیچ توضیحی ندادند. ضمن اینکه برخی اعضای کمیسیون برجام طوری به استقبال جلیلی می‌روند که انگار رئیس مجلس وارد شده و ایشان درحالی مورد تکریم ویژه قرار می‌گیرد که اعضای تیم مذاکره‌کننده فعلی فقط به فلک بسته نشده اند!

جلالی/ کاظم

شاهرود

امنیت ملی و سياست خارجي

پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری در بحث هسته‌ای و اینکه جامعه را در این موضوع دو قطبی نکنیم باید بررسی برجام در کمیسیون ویژه آن در مجلس نیز به دور از جهت‌گیری‌های سیاسی و تبلیغاتی برای اتخابات آتی باشد.بسیاری از مسایلی که در موضوع برجام مطرح می شود مربوط به منافع و امنیت ملی است و نباید جزئیاتش در رسانه‌ها و مخصوصا رادیو و تلویزیون مطرح شود. ماموریت کمیسیون برجام بررسی متن برجام و ارائه گزارش به مجلس است و بهتر است دوستان عضو این کمیسیون خود متن برجام را مورد بررسی قرار دهند و بعد از بررسی متن بدون حاشیه پردازی به مجلس ارائه دهند. بررسی برجام در مجلس نباید سبب ایجاد اختلاف شود و به سود فعالیت‌های انتخاباتی باشد، این موضوعی است که در ایالات متحده اتفاق افتاد و نباید بگذاریم چنین اتفاقی در ایران بیفتد.

جوکار / محمدصالح

یزد

امنیت ملی و سياست خارجي

متن برجام با منافع ملت و کشور سروکار دارد و باید به طور دقیق و بدون اعمال نظر سیاسی مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد.

نباید به طور شتاب زده و زودهنگام بنای قضاوت از عملکرد کمیسیون برجام گذاشته شود.کسانی که به دنبال تخطئه کردن این کمیسیون هستند باید بدانند که اعضای آن با رای وکلای ملت انتخاب شده و مشغول بررسی متن برجام هستند.اینکه افراد در جایگاه های مختلف و با مسئولیت های گوناگون در کمیسیون برجام حضور یافته و بسته به مسئولیت و حیطه اختیارات خود درباره برجام اظهارنظر کرده و استدلال بیان کنند مبنای کارشناسی است و نباید آن را تخطئه کرده و به آن انگ سیاسی زده شود.

حیدر پور/ عوض

شهرضا

امنیت ملی و سياست خارجي

در دوره گذشته مذاکرات جلیلی هرگز برای حضور در مجلس و ارایه گزارش مذاکرات تمایلی نداشت. چنانچه دیدگاه اعضای سابق تیم مذاکره کننده در بررسی مسایل میان ایران و 1+5 صحیح بود می توانستند نتیجه مثبتی از مذاکرات به دست بیاورند و به همین دلیل نیازی به حضور آنها در جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام نیست و دعوت از این افراد غیر اصولی است.نگاه و رفتار اعضای سابق تیم مذاکره کننده با توجه به اقداماتشان با تیم فعلی متفاوت است.

شوهانی / احمد

ایلام

امنیت ملی و سياست خارجي

همه تحریم های اتحادیه اروپا و شورای امنیت مربوط به آن زمانی است که آقای جلیلی مسوول تیم مذاکره کننده بوده است، اگر در آن زمان منطقی و درست مذاکره می کردیم، آنان را خلع سلاح می کردیم و اجازه نمی دادیم تحریم شویم، پس جلیلی بگوید که ما چرا در آن زمان تحریم شدیم؟

اگر آن طور که جلیلی می گوید بناست تحریم ها باقی بماند، پس دلیل سفرهای متعدد هیات های اروپایی به تهران و درخواست برای افزایش ارتباط برای چیست؟ اگر این گونه که آقای جلیلی می گوید درست است چرا این هیات ها در گذشته به ایران نمی آمدند، این بدان دلیل است که در آن زمان واهمه هایی وجود داشت که هم اکنون وجود ندارد. نگاه ما به مذاکرات باید  واقع بینانه باشد، در نگاه واقع بینانه،تیم مذاکره کننده ما امتیازات قابل قبولی را به دست آورده است.البته دولت قبل نیز باید پاسخگو باشد که چرا در آن زمان این تحریم ها به ما تحمیل شد.

منصوری آرانی/ عباسعلی

کاشان

امنیت ملی و برجام

جلیلی باید در خصوص قطعنامه ها که در زمان مسئولیت ایشان صادر شده است توضیحاتی ارائه کند.حضور اعضای قبلی تیم مذاکره کننده در جلسه اول منطقی بود و در جلسه دوم قابل قبول اما ضرورتی برای حضور در جلسات بعدی و ادامه آن نیست چراکه حضور هر یک از اعضای تیم مذاکره کننده سابق در کمیسیون بیش از اندازه پررنگ باشد درست نیست. آقایان جلیلی و عباسی در کمیسیون برجام صحبت‌هایی را مطرح کردند و آقای صالحی نیز مباحثی را نیز مطرح کردند و الان اسناد می‌تواند به ما بگوید که کدام یک مطالبشان با تاریخ مطابقت دارد.

ندیمی/ ابوذر

لاهیجان

اقتصاد

اگر هدف از حضور افراد و مسئولان گذشته ضبط نظرها و دریافت گزارش از عملکردهای گذشته باشد، تاثیر مثبی به‌همراه خواهد داشت٬ اما اگر دعوت‌ها از تیم مذاکره‌کننده قبلی و آقای جلیلی در راستای اثرگذاری بر دستاوردهای مذاکرات و زیرسوال بردن برجام صورت‌ گیرد، محل اشکال خواهد بود. نمایندگان باید دقت کنند نباید دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده فعلی را که مورد حمایت ویژه رهبری قرار گرفته‌اند، زیر سوال برود. کمیسیون ویژه باید گزارش خود را به‌دور از رویکردهای جانبدارانه و سیاسی تنظیم کند.

نعمتی/ بهروز

اسدآباد

صنایع و معادن

جلیلی علیرغم بیشترین حضور در مذاکرات در استفاده از فرصت آلماتی موفق نبود. نیازی نیست کسی مدافع آقای جلیلی باشد و ما به عنوان نمایندگان مردم وظیفه رصد موضوعات را داریم و آقای زاکانی به عنوان رئیس کمیسیون برجام باید جلسات را اداره کند نه اینکه جانبداری کند. حداقل در 3 سالی که در مجلس بودم آقای جلیلی گزارش مکتوبی از اقدامات صورت گرفته در مذاکرات ارایه نداد و صرفا دریک جلسه گزارش مختصری آنهم در جلسه غیر علنی ارایه داد اما آقای ظریف و تیمش بیشترین حضور را در کمیسیون های مختلف مجلس دارد.

نقوی حسینی/ حسین

ورامین

امنیت ملی و برجام

درباره ایراد رسانه‌های اصلاح‌طلب به دعوت کمیسیون برجام از تیم مذاکره‌کننده سابق باید گفت که دستاوردهای فنی به دست آمده در دوران مسئولیت تیم قبلی، آورده و سرمایه تیم جدید برای ورود به مذاکره و چانه‌زنی با طرف مقابل بوده است و اگر دستاوردی وجود نداشت، قطعا غربی‌ها پای میز مذاکره نمی‌آمدند.حتی اگر اظهارنظر رسانه‌های اصلاح‌طلب را بپذیریم که تیم قبلی هیچ دستاوردی نداشته است، خب اجازه دهیم که به کمیسیون بیایند و مردم هم بفهمند که آنها هیچ دستاوردی نداشته‌اند.کل جلسات کمیسیون از تلویزیون پخش می‌شود و مردم هم نظرات مختلف را می‌شنوند و در نهایت خودشان قضاوت می‌کنند.

27220

منبع: خبرآنلاین