مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک گروه صنعت خودروسازی سایپا گفت: «این‌که کیفیت خودروهای داخلی با همتاهای خارجی فاصله دارد، غیرقابل انکار است و تلاش می‌کنیم تا سال 97 به عدد منطقی برسد و در سال 1400 رقابت‌پذیر خواهد شد.»

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیك گروه صنعت خودروسازی سایپا با بیان اینكه برنامه راهبردی توسعه صنعت خودرو با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پیگیری می‌شود، گفت: «این صنعت قرار است تا سال 1400 به توان رقابت‌پذیری در سطح جهانی برسد.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسن قره‌ای در برنامه تیتر امشب شبكه خبر سیما گفت: «این‌كه كیفیت خودروهای داخلی با همتاهای خارجی فاصله دارد، غیرقابل انكار است و تلاش می‌كنیم تا سال 97 به عدد منطقی برسد و در سال 1400 رقابت‌پذیر خواهد شد.»

وی با بیان این‌كه رضایتمندی از محصولات خودرو شامل كیفیت خودرو و خدمات فروش و پس از فروش است، عنوان کرد: «شاخص رضایت به طور میانگین در این سه بخش 65 درصد است كه با بهترین شاخص دنیا یعنی 75 درصد فاصله دارد و البته كاهش این فاصله 10 درصدی به راحتی امكان‌پذیر نیست.»

قره‌ای افزود: «صنعت خودروسازی در داخل كشور با 1200 شركت قطعه‌سازی ارتباط دارد كه 1150 شركت در بخش خصوصی است و در زنجیره تامین هم باید گاهی تا 3000 قطعه تامین شود كه صنعت خودرو را به صنعتی پیچیده تبدیل می‌كند.»

وی گفت: «كیفیت قطعات تولید داخل و واردات در فرآیند خاصی كنترل می‌شود، اما كنترل ایمنی قطعات به صورت كامل و 100 درصد است و هیچ گونه اغماضی نداریم.»

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیك گروه صنعت خودروسازی سایپا اظهار داشت: «قطعه‌سازان هم متناسب با كیفیت كار خود به گروه‌های مناسب و پایین‌تر دسته‌بندی شده‌اند كه در گروه‌های مناسب فرآیندهای خودنظارتی بیشتر است.»

قره‌ای با بیان اینكه در شركت‌های خودروسازی خارجی شاخص ایراد خودرو در چهار ماه اول تحویل به طور میانگین حدود دو ایراد است، گفت: «این شاخص در ایران به چهار ایراد می‌رسد.»

وی درباره هزینه تمام شده تولید هم گفت: «حدود 65 تا 70 درصد هزینه تمام شده تولید خودرو را قطعات و 14 تا 15 درصد را مونتاژ خودرو تشكیل می‌دهد و امروزه اصلی‌ترین چالش خودروسازان هزینه تامین مالی است كه افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها این مشكل را بیشتر هم كرده است.»

قره‌ای افزود: «حدود 9 درصد مالیات ارزش افزوده و سه درصد عوارض و همچنین هزینه بیمه و شماره‌گذاری در مجموع حدود 14 درصد هزینه تمام شده تولید خودرو را تشكیل می‌دهد كه برای نمونه در پراید به 3 میلیون و سه هزار تومان می‌رسد.»

وی درباره خدمات پس از فروش هم گفت: «گروه سایپا حدود 660 نمایندگی در بخش خصوصی و سه نمایندگی هم در خود گروه دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد كه رضایتمندی از خدمات پس از فروش در استان‌های شمالی تا حدودی بهتر از استان‌های جنوبی است كه البته برای كاهش این فاصله تلاش می‌كنیم.»

قره‌ای ابراز امیدواری كرد «با رفع تحریم‌ها و جذب فناوری‌های جدید و همچنین توسعه دانش و بهبود كیفیت قطعات داخلی صنعت خودروسازی بتواند به جایگاه شایسته خود برسد كه در این زمینه هم برنامه‌ریزی خوبی صورت می‌گیرد.»

22539

 

 

منبع: خبرآنلاین