سینما آزادی در میانه دهه هفتاد به دلیل آتش سوزی از بین رفت. شهرداری تهران در سال ۸۶ دوباره آن را ساخت. اما حسابرسی های تازه شهرداری نشان می دهد سینما آزادی به دلیل نداشتن استاندارهای ایمنی در اطفاء حریق، ممکن است دوباره قربانی آتش سوزی شود.

امید کریمی: چند هفته ای است که روزهای دوشنبه در شورای شهر تهران، جلسه غیرعلنی برای بررسی گزارش حسابرسی بودجه سال ۹۲ شهرداری تهران برگزار می شود.

چند عضو شورای شهر از جمله علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه و رحمت اله حافظی، رییس کمیسوین سلامت و محیط زیست شورا در این جلسات، بندهای گزارش حسابرس را بررسی می کنند.

تخلفات شهرداری که ظاهرا تاکنون پاسخی برای آنها داده نشده است،‌ در این گزارش ها بررسی می شود.

یکی از این گزارشها به عملکرد مالی شرکت فضاهای فرهنگی شهرداری بر می گردد. در گزارش مربوط به این شرکت، یک موضوع خودنمایی می کند؛ ایمن نبودن سینما آزادی.

علیرضا دبیر در این باره از عدم رعایت استانداردهای اطفاء حریق در ساخت پروژه سینما آزادی خبر داده است

او با اشاره به یکی از بندهای گزارش حسابرسی که به «عدم اظهارنظر شرکت توسعه فضاهای فرهنگی» منجر شده است، به ایسنا گفته: در سال۱۳۸۳ بر اساس قراردادی که حوزه هنری با شرکت توسعه فضاهای فرهنگی منعقد کرد ساخت مجدد سینما آزادی (که بر اثر آتش‌سوزی از بین رفته بود) به این شرکت واگذار شد و در عرض سه سال این مجموعه دوباره احداث شد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: بنا بر گزارش حسابرس مستقل شورا دلایلی از جمله عدم رعایت استاندارد اطفاء حریق در ساخت این پروژه باعث شده شرکت توسعه فضاهای فرهنگی نتواند تاکنون پایان کار بگیرد و اسناد مالکیت سینما آزادی را تفکیک کند. به این دلیل همچنان مبلغ ۱۸۶ میلیارد ریال در سرفصل پروژه‌های در جریان تکمیل منعکس است و از بابت وجوه دریافت شده از محل سهم شرکت از فروش واحدهای تجاری پروژه سینما آزادی مبلغ ۱۴۱ میلیارد ریال نیز به عنوان پیش دریافت راکد در حسابها منعکس شده است.

همچنین رحمت اله حافظی در این باره به خبرآنلاین می گوید: دوستان شهرداری می گویند استانداردهای ایمنی در زمانی که پروژه ساخت سینما آزادی طراحی شده است (سال ۸۳)، با استاندارهای ایمنی پس از بهره برداری تفاوت داشته و در سال ۸۶، استانداردها ارتقا یافته است. به همین دلیل نتوانسته استانداردهای جدید اطفای حریق را داشته باشد و تاییدیه آتش نشانی را بگیریم.

او گفت: شهرداری چطور ساختمانی را خودش ساخته است که با استانداردهای ایمنی سازمان آتش نشانی که تحت مدیریت شهرداری است،‌ همخوانی ندارد؟ مگر این بلا سر مردم نمی آید؟ بارها دیده ایم پروژه ای را آورده اند، نقشه هایش را تایید کرده اید، رفته شروع کرده به ساخت، زمان بهره برداری سازمان ایمنی شهرداری ایراد می گیرد و اختلال ایجاد می کند در زندگی مردم.

تخلفات شهرداری و نابسامانی شهرداری در مدیریت شهری به کنار، اما سینما آزادی که اکنون گفته می شود با بیش از ۱۸ میلیارد تومان ساخته شده است، ممکن است دوباره قربانی آتش سوزی شود. این سینما که قبلا به اسم شهر فرنگ فعالیت می کرد هم به دلیل آتش سوزی نابوده است است. هرچند که سینما آزادی دو بار در سال‌های ۱۳۵۵ و ۱۳۶۹ هم دچار آتش‌سوزی خفیف شده، اما از آتش‌سوزی فروردین ۱۳۷۶ نتوانست جان سالم به در ببرد.

ساعت ۱۳:۱۵ روز جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۷۶، کانال‌های هواکش سمت راست سالن مشتعل می‌شود. وقتی تماشاچیان مشغول تماشای اولین سانس فیلم کمدی تعطیلات تابستانی بودند، آتش به سرعت در میان تجهیزات پلاستیکی می‌پیچد و دود غلیظ آن، منجر به گریز تماشاچیان می‌شود. شیشه‌ها بر اثر حرارت بر سر مردم خرد شده و در کمتر از ۲۰ دقیقه و با وجود تلاش آتش نشانان، آتش آنجا را به تلی از خاکستر بدل می‌کند.

مأموران موفق می‌شوند سینمای شهر قصه را که در نزدیکی آن قرار داشت از آتش‌سوزی نجات بدهند، ولی چند روز بعد سینمای شهر قصه را هم نیز برای جلوگیری از فروریختن احتمالی دیوارها، تخریب می‌کنند.

تا هشت سال پس از آتش‌سوزی ویرانه‌ای در شرق چهارراه عباس‌آباد و جنوب خیابان وزرا خودنمایی می‌کند. قرار بود به جای سینما آزادی مجتمع تجاری ساخته بشود اما مطالب چاپ شده در چند روزنامه و نشریه به خصوص در ماهنامه سینمایی فیلم موجب شد تا عوامل پشت پرده نتوانند به خواست خود برسند.

با اطلاعات تازه‌ای که اکنون درباره ایمنی سینما آزادی منتشر شده است، احتمال اینکه دوباره همان بلایی که در بالا خواندید سر یکی از بازوهای اصلی سینماهای تهران بیاید؛ آتش سوزی و نابودی. 

۴۷۴۷

منبع: خبرآنلاین