فرودگاه نظامی آبدانان با تغییر کاربری در اختیار شهروندان سه استان ایلام، لرستان و خوزستان قرار می گیرد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دکتر علی محمد احمدی نماینده حوزه جنوبی ایلام،خیراله خادم معاون توسعه راه های وزارت راه و شهرسازی در حاشیه آیین آغاز عملیات بهسازی فرودگاه آبدانان اظهار کرد: این کار با پیگیری های مجدانه مسئولان استان ایلام و نماینده مردم شهرستان های جنوب این استان در مجلس شورای اسلامی و موافقت وزیر راه و شهرسازی و همچنین اخذ مجوز از ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

وی افزود: برای انجام این کارها هزینه ای معادل 100 میلیارد ریال در مرحله اول اختصاص یافته تا با استفاده از آن عملیات راه اندازی و تجهیز فرودگاه آبدانان انجام شود و در آینده نزدیک نیز اعتبارهای مورد نیاز دیگر بخش ها نیز اختصاص خواهد یافت.

معاون توسعه راه های وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: مردم استان ایلام بخاطر فداکاری هایشان در هشت سال دفاع مقدس و پاسداری از سرحدات ایران اسلامی، شایسته خدمات خالصانه و بی منت هستند.

عملیات بهسازی و تجهیز فرودگاه آبدانان ساعتی دیگر با حضو مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری، ستادکل نیروهای مسلح، نماینده مردم شهرهای جنوب استان ایلام در مجلس شورای اسلامی و معاون عمرانی استاندار ایلام آعاز می شود.

مدیرعامل تجهیز و نگهداری فرودگاه های ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم گفت: در راستای عملی شدن سیاست اقتصاد مقاومتی و برای استفاده و رفاه حال مردم مجوز استفاده غیر نظامی از فرودگاه آبدانان صادر شده است.

امیر خلبان عبدالله کاشانی روز چهارشنبه در حاشیه آیین آغاز عملیات بهسازی فرودگاه آبدانان اظهار کرد: عملیات بهسازی و تجهیز این فرودگاه با اعتبار نخستین 100 میلیارد ریال آغاز شده ولی برای تمکیل به 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: با تخصیص این اعتبار، یک پایانه مسافری، سامانه ناوبری، برج مراقبت، سامانه دید در شب و روشنایی عمومی محوطه فرودگاه ایجاد می شود که در صورت راه اندازی کامل شهرستان های آبدنان، دهلران، دره شهر، بدره، پلدختر لرستان و شهرستان های شمالی استان خوزستان از خدمات این فرودگاه بهره مند می شوند.
کاشانی ادامه داد: بهره برداری از این فرودگاه باعث آرامش و رفاه اجتماعی، امنیت ملی، توسعه متوازن استان ایلام و منطقه می شود و از نظر شاخص های فنی و توپوگرافی و موقعیت جغرافیایی یکی از فرودگاه های ممتاز ارتش با قابلیت استفاده دو منظوره نظامی و مسافری عمومی است.

فرودگاه نیروی هوایی ارتش در شش کیلومتری شرق آبدانان قرار گرفته که بلندی باند آن نسبت به دریا دو هزار و 500 پا است، طول باند فرودگاه شش هزار و 600 و عرض آن 98 متر است.
فرودگاه نظامی آبدانان یکی از فرودگاه های فنی و دارای شرایط و استانداردهای ملی است که در سال 1352 به منظور مقاصد نظامی و استفاده های ترابری و لجستیکی نیروی هوایی ساخته شد.
این فرودگاه در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز مورد استفاده های تدارکاتی و عملیاتی قرار گرفت.
بنابر پیش بینی مسئولان، این فرودگاه سال آینده برای استفاده عمومی و جا به جایی مسافر به بهره برداری می رسد.
شهرستان آبدانان در شرق استان ایلام قرار دارد.
استان ایلام اکنون دارای یک فرودگاه در شهر ایلام مرکز این استان است.

 

منبع: khabaronline