استاندار لرستان گفت: لرستان استانی ثروتمند بوده که به دلیل نداشتن اطلاعات درست از ظرفیت های آن از ثروت های این استان استفاده نشده است

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ بازوند ظهر یکشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه لرستان با اشاره به اینکه وجود اطلاعات لازمه و ابزار توسعه و پیشرفت هر کشور است اظهار داشت: بعد از آسیب شناسی های صورت گرفته در در لرستان در خصوص علت حرکت کند توسعه در این استان تعداد ۲۰ مورد آسیب شناسایی شد.

لرستان جزء پنج استان اول کشور در بحث حوادث غیرمترقبه

وی عدم اطلاعات کافی از ظرفیت های بزرگ استان را یکی از آسیب های اصلی علت پیشرفت نکردن لرستان خواند و بیان داشت: هنگامیکه اطلاعات درستی از ظرفیت های استان در دسترس نباشد نمی توان به مطالبات مردم پاسخ داد.

استاندار لرستان به شرایط توپوگرافی خاص لرستان به دلیل کوهستانی بودن آن اشاره کرد و گفت: این شرایط توپوگرافی برای لرستان هم فرصت بوده و هم تهدید، که فرصت ایجاد شده توسط آن تبدیل لرستان به منطقه ژئوتوریسم و تهدید آن وقوع سیلاب و خسارات ناشی از آن است.

بازوند افزود: ژئوپارک های علمی، تفریحی و توریستی خوبی در لرستان وجود دارد که لازمه بهره برداری از آن ها داشتن اطلاعات و نقشه های لازم است.

وی با اشاره به اینکه لرستان جزء پنج استان اول کشور در بحث حوادث غیرمترقبه از جمله لغزش زمین، زلزله و سیلاب است ادامه داد: یکی از فرآیندهای چرخه مدیریت بحران بحث علت یابی است که توجه کمی به این مقوله صورت گرفته که یکی از دلایل آن نبود اطلاعات کافی است.

لزوم پیش بینی دستگاههای «جی پی اس» در لرستان

استاندار لرستان یادآور شد: اگر اطلاعات دقیقی از علت وقوع حوادث در لرستان در دسترس بود می توانستیم راهکارهایی برای مقابله با این حوادث یا کاهش تخریب آن ها پیدا کنیم.

بازوند با بیان اینکه در لرستان مباحث قومیتی دخیل بوده و این امر تعیین حدود مرزهای آن را اجتناب ناپذیر می کند عنوان کرد: تعیین این حدود می تواند چالش های موجود را برطرف کرده و این یک امر الزامی برای استان به شمار می رود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در لرستان اراضی خوب و حاصلخیزی وجود دارد تهیه نقشه ها و تعیین تکلیف مرزها می تواند بر سرعت پیشرفت توسعه در لرستان کمک کند.

استاندار لرستان استفاده بهینه از آب در استان را نیز نیازمند در اختیار داشتن نقشه ها و اطلاعات کافی در این زمینه دانست و افزود: در حال حاضر در استان یک ایستگاه «جی پی اس» وجود دارد که این ایستگاه مشکل استان را حل نمی کند لذا حاضر هستیم با تنظیم تفاهم نامه ای در ایجاد ایستگاه های بیشتر در لرستان مشارکت داشته باشیم.

لزوم تهیه نقشه های کاداستر و تعیین تکلیف حدود

بازوند تهیه نقشه حریم شهرها برای اجرای طرح های جامع و تفضیلی در لرستان را امری ضروری خواند و گفت: تعداد زیادی از شهرهای استان دارای سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه نشینی هستند که علت آن وجود بیکاری و مهاجرت روستاییان به شهرهاست لذا داشتن نقشه و طرح جامع و تعیین حریم شهرها برای استان امری ضروری است.

وی با بیان اینکه بین سازمان نقشه برداری و سازمان اراضی کشور برای تهیه نقشه های کاداستر و تعیین تکلیف حدود قراردادی منعقد شده است تصریح کرد: از رئیس سازمان نقشه برداری لرستان درخواست داریم در تهیه این نقشه ها لرستان را در اولویت قرار داده و توجه ویژه ای به این استان داشته باشد.

استاندار لرستان با بیان اینکه لرستان استانی ثروتمند بوده که به دلیل نداشتن اطلاعات درست از ظرفیت های آن از ثروت های این استان استفاده نشده است اضافه کرد: تبدیل عکس های هوایی شهرهای استان و تبدیل آن ها به نقشه یک دوهزارم از خواسته های استان است

 

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها