ایرنا نوشت: صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب کردی ترکیه خطاب به مقامات ترکیه که به دلیل سفر به روسیه وی را خائن نامیده بودند، گفت: اگر تنها یک فایده انهدام جنگنده روسی توسط ترکیه را بگویید، من عذرخواهی می کنم.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «خبر ترک»، صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق های ترکیه این مطلب را در پاسخ به انتقادات درباره سفر چهارشنبه گذشته خود به مسکو عنوان کرد.
مقامات بلندپایه ترکیه وی را به دلیل سفر به روسیه همزمان با بروز تنش میان آنکارا - مسکو خائن نامیده بودند.
وی در پاسخ گفت: انهدام جنگنده روسی توسط ترکیه موجب ضرر و زیان میلیونها نفر شد؛ آنهایی که با روسیه در واردات و صادرات همکاری می کردند، دانشجویان و کارگرانی که برای تحصیل و کار به روسیه رفته بودند، همه ضرر دیدند.
دمیرتاش افزود: حزب دموکراتیک خلق ها به دنبال کاهش تنش ها در منطقه و به ویژه میان روسیه و ترکیه است.
وی درباره موارد مورد گفت وگو با مقامات روسی اظهار داشت: ما در روسیه درباره این موضوع که چگونه می توان بحران سوریه را حل کرد، صحبت کردیم؛ مردم سوریه خود باید سرنوشت شان را تعیین کنند، نباید هیچ گونه تحمیلی از خارج به سوریه انجام شود.
نخست وزیر ترکیه پنجشنبه گذشته در یک سخنرانی، اظهارات دمیرتاش در جریان سفر وی به مسکو مبنی بر محکوم کردن اقدام آذر ماه گذشته ترکیه در سرنگونی یک فروند جنگنده روسی را ناروا و مصداق خیانت به ملت ترکیه ارزیابی کرد.
«صلاح الدین دمیرتاش» رهبر حزب «دموکراتیک خلق ها» به رغم اعتراض های مقامات دولت ترکیه، به مسکو سفر کرد و چهارشنبه گذشته با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه درباره تحولات منطقه و مسائل مربوط به کردها گفت وگو نمود.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در این دیدار گفته بود که مسکو آماده همکاری با همه نیروهای زمینی از جمله کردهایی است که در داخل خاک سوریه با تروریسم می جنگند.
دمیرتاش پیش از سفر به مسکو گفته بود که وی تصمیم دارد دفتر نمایندگی حزب خود را در روسیه دایر کند.
این اولین سفر یک مقام حزبی ترکیه به روسیه پس از سرنگونی بمب افکن روس توسط جنگنده ترکیه در حریم هوایی سوریه بود.
سفر دمیرتاش به مسکو در حالی صورت گرفت که آنکارا از گسترش روابط روسیه با گروه های طرفدار کردها در ترکیه، سوریه و عراق به شدت نگران است.
در پی اقدام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسی در سوریه، روابط آنکارا و مسکو رو به تیرگی نهاد و روسیه تحریم هایی را در زمینه های تجاری، گردشگری، کشاورزی و مواد غذایی و فعالیت های علمی علیه ترکیه به مورد اجرا گذاشت.

4949

منبع: ایرنا