عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو گفت: «تاکنون شرکت‌های خودروسازی آمریکا به صورت رسمی درخواستی برای حضور و همکاری در ایران نداشته‌اند.»

ساسان قربانی در نشست خبری سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، با اشاره به وضعیت صنعت خودرو در ایران و دنیا، اظهار داشت: «19 کشور اول دنیا به لحاظ اقتصادی، صنعت خودرو قدرتمندی دارند و بین 3 تا 7 درصد GDP را این صنعت در این کشورها به خود اختصاص می‌دهد.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وی با بیان این‌که در حال حاضر یک هزار و 200 میلیون خودرو و به ازای هر 6 نفر یک خودرو در دنیا وجود دارد، افزود: «این صنعت در دنیا 24 میلیون شغل مستقیم و 26 میلیون شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند.»

عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو تصریح کرد: «فروش سالانه این صنعت در دنیا 2 هزار و 670 میلیون دلار و 3.4 درصد GDP را در دنیا به خود اختصاص می‌دهد.»

قربانی متذکر شد: «در ایران 2.7 درصد GDP را صنعت خودرو به خود اختصاص می‌دهد و سال گذشته در رشد اقتصادی جایگاه اول را به خود اختصاص داد.»

وی با اشاره به 400 هزار شغل مستقیم و 200 هزار شغل غیرمستقیم صنعت خودرو در ایران، گفت: «در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، تاکید ویژه روی رقابت‌پذیری و همکاری‌های بین‌المللی وجود دارد.»

عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو افزود: «صنعت خودرو در داخل کشور به شدت مورد نقد قرار می‌گیرد و این یک حسن است؛ چراکه بیش از همه صنایع مورد توجه قرار دارد، بنابراین صنعت خودرو کشور باید برنامه‌ای برای توسعه داشته باشد.»

قربانی با بیان این‌که کیفیت، تنوع و قیمت، اولویت‌هایی هستند که مردم به آنها توجه دارند، تصریح کرد: «زمان برگزاری سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، دهم تا یازدهم اسفند 1394 است.»

وی توضیح داد: «یک تفاوت عمده همایش امسال با سال‌های قبل، برگزاری همزمان نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو ایران است که از نهم تا دوازدهم اسفندماه برگزار می‌شود.»

عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو عنوان کرد: «تفاوت این نمایشگاه نیز با نمایشگاه‌های دیگر صنعت خود، متمرکز شدن بر صنعت خودرو ایران است و تمام شرکت‌هایی که در صنعت خودروسازی ایران فعال هستند و نیز شرکای خارجی آنها امکان حضور در ایران را دارند. همین‌طور شرکت‌های قطعه‌سازی با شرکای خارجی‌شان همین شرایط را دارند.»

قربانی ادامه داد: «مقامات کشورهای آلمان، ژاپن، اسپانیا، سوئد، کره، اتریش و... در این همایش شرکت می‌کنند و نیز شرکت‌های خدمات پس از فروش، قطعه‌سازی، خودروسازی و مراکز دانشگاهی، علمی، صنعتی و تحقیقاتی و... حضور فعال در همایش خواهند داشت.»

وی با بیان این‌که ما سعی کردیم استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنیم، متذکر شد: «تولید خودرو کشور باید به سمتی برود که هدف اصلی‌اش صادرات باشد. اگر این هدف تحقق پیدا کند، مشتری داخلی به رضایتمندی می‌رسد.»

عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو یادآور شد: «ما تاکنون فکر می‌کردیم که تولیدات محصولات مختلف قابل فروش است، اما شرایط دارد تغییر می‌کند و اگر رویکردها تغییر نکند، محیط کسب‌وکار برای صنعت خودرو نامناسب خواهد بود.»

قربانی تاکید کرد: «یکی از بسترهای قطعی توسعه صنعت خودرو، همکاری‌های بین‌المللی و استفاده از دانش روز دنیا است.»

وی در پاسخ به این پرسش که در طول 5 سال آینده و برنامه ششم توسعه، آیا همچون گذشته صنعت خودرو وابسته به حمایت‌های تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای دولت خواهد بود؟ اظهار داشت: «اعتقاد من این است که صنعت خودرو با روش‌های گذشته به هیچ‌وجه نمی‌تواند در سال‌های آینده ادامه دهد.»

عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو افزود: «برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی اشاره شده که تعرفه‌ها باید کاهنده باشد و ایران نیز این برنامه را دارد. البته این سازمان تصریح می‌کند که در دوران الحاق می‌توان از تعرفه‌ها استفاده کرد.»»

قربانی تصریح کرد: «صنعت خودرو برای ماندن در عرصه رقابت در بازارهای داخلی و بین‌المللی باید رویکردهای جدیدی داشته باشد؛ وگرنه با این محصولات و روش‌های موجود نمی‌توان ادامه داد.»

وی همچنین متذکر شد: «ما محدودیتی برای همکاری با شرکت‌های خودروسازی آمریکایی نداریم، البته تماس‌هایی به صورت جسته و گریخته از طریق نمایندگی‌هایی که در منطقه دارند، صورت گرفته، اما به طور رسمی درخواستی نداشتیم.»

عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو خاطرنشان کرد: «کلیدی‌ترین و اصلی‌ترین مشکل صنعت خودرو، رقابتی‌شدن آنها است و فعالیت‌های اقتصادی باید مبتنی بر خصوصی شدن باشد.»

22539

منبع: خبرآنلاین