ایرنا نوشت: 'روبرت بائر' Rober Baer تحلیلگر امنیتی و اطلاعاتی سی.ان.ان قصد عربستان از اقدام های اخیر در مقابل ایران را به مخاطره انداختن توافق هسته ای عنوان کرد و گفت: این توافق برای عربستان یک فاجعه بود.

بائر در ادامه به سی ان ان گفت: فکر می کنم قصد عربستان به مخاطره افکندن این توافق است، این توافق برای عربستان یک فاجعه است، هرگونه نزدیکی ایران با آمریکا به نفع عربستان نیست و خواهان فاصله بین این دو است.
وی در ادامه از کشیده شدن 'جنگ نیابتی' به یک رو در رویی مستقیم بین ایران و عربستان ابراز نگرانی کرد.
سی.ان.ان گسترش تنش های منطقه ای از سوی عربستان سعودی و قطع و کاهش روابط دیپلماتیک از سوی بحرین، امارات و سودان با ایران را از بائر جویا شد و وی در پاسخ گفت: وارد سال جدید میلادی شده ایم و باید پیش بینی کنیم.
وی گفت که عربستان با ورود روسیه در سوریه احساس باخت کرد. ایرانی ها از سوریه حمایت می کنند و تعدادی از آنها کشته شده اند، حزب الله نیز در سوریه می جنگد و افراد زیادی را از دست داده است، با این حال کوتاه نیامده است و خواهان شکست دادن سلفی ها که عربستان از آنها حمایت می کند، هستند.
بائر افزود: یک جنگ نیابتی در سوریه در جریان است و ما نگرانیم این قضیه به یک رویارویی مستقیم بین ایران و عربستان بیانجامد.
سی.ان.ان از تحلیلگر امنیتی خود پرسید که آیا این مناقشه که کاملا مشهود است، امر تازه ای بین ایران و عربستان است یا یک مناقشه قدیمی است که بائر گفت: این یک مناقشه قدیمی است که به انقلاب 1979 ایران باز می گردد و عربستان از آن احساس خطر می کند.
وی به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اشاره کرد که جمعیت زیادی از امارات را ایرانی ها تشکیل می دهند که شیعه مذهب هستند و همچنین بحرین که 70 درصد جمعیت آن شیعه است.
به گفته بائر خلیج فارس به صحنه بی ثباتی تبدیل شده و این نگرانی وجود دارد که حوادثی بسادگی در منطقه رخ دهد.
تحلیلگر امنیتی سی.ان.ان افزود: در این میان کسی می تواند موشکی شلیک کند که آنگاه نیاز به پاسخ دارد. آنچه در درگیری سوریه، بین ترکیه و روسیه با هدف قرارگرفتن جنگنده روسیه روی داد، چرا در خلیج (فارس) روی ندهد؟
به گفته وی نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس و دریای مدیترانه در آماده باش کامل به سر می برد.

4949

منبع: ایرنا