انتخابات مجلس دهم با حواشی و نتایج عجیبی به پایان رسید ولی نکته ای که بیشتر نمود داشت قدرت تاثیر پذیری شبکه های اجتماعی بخصوص تلگرام بود.

سینا پسران افشاریان- با پایان انتخابات مجلس دهم و مشخص شدن کرسی های مجلس و پیروزی لیست امید، اکنون همه آماده آغاز بکار این مجلس و تغییر و تحولاتی که میتواند بر کشور ایجاد کنند هستند.
در این میان اما این انتخابات نکات جالب توجه دیگری هم داشت از لیست امید، تغییر نوع تبلیغات از پوستری به تلگرامی، رکورد حضور بانوان در مجلس، عدم راهیابی بیشتر نمایندگان فعلی و ...با این حال نکته ای که باید واکاوی روی آن صورت بگیرد چرایی تاثیر فزاینده تلگرام در مقایسه با سایر رسانه ها بر فضای انتخابات؟
تلگرام بعنوان قدرتمندترین شبکه اجتماعی حال حاضر در ایران با داشتن بیشترین کاربر به یکی از راه های درآمدزایی عده ای بخصوص با دریافت تبلیغات کاندیداهای مختلف و البته امکان ساخت گروه ها و کانال هایی با بیشترین کاربر ایجاد کرد تا بیشتر تبلیغات محیطی و پوستری به این برنامه منتقل شود.
در این انتخابات بسیاری از کاندیداها که در بین مردم شناخته شده نبودند، از مدت ها قبل از آغاز انتخابات شروع به حضور در این فضا کرده بودند با شعارهای زیبا و البته همانند مردم در یک فضای جدید تا بیشتر شناخته شوند، اندکی از کاندیدا هم که کم کم بر اهمیت این شبکه ها واقف شدند وارد این شبکه شدند تا جمع همه کاندیداها در تلگرام تکمیل شود بعبارتی برخلاف آنچه برای تبلیغات محیطی زمان تعیین شده بود، تبلیغات در تلگرام بدلیل نبود قانون در این زمینه آزاد و بدون محدودیت بود.
کاندیداها قبل از آغاز زمان رسمی تبلیغات و حتی بعد از پایان این زمان با استفاده از حداکثر ظرفیت تلگرام اقدام به تبلیغات و قدرتنمایی کردند که مهم ترین آن تبلیغات جریان موسوم به لیست امید در این فضا و جریان مقابل در فضای حقیقی بود که منجر به پیروزی جریان موسوم به لیست امید انجامید.
در شهر ارومیه نیز کاندیداها بهترین استفاده ممکن را از این نرم افزار داشتند و تاثیر آن زمانی کاملا مشخص شد که در دور دوم انتخابات با براه افتادن یک رقابت شدید بین 2 گروه ، یکی از جریانات بدلیل قدرتی که در فضای مجازی و بخصوص نرم افزار تلگرام داشت و استفاده از حداکثر ظرفیت کانال های با بیشترین کاربر به پیروزی دست یافتند.
همین اتفاق بعد از انتخابات باعث شد جریان شکست خورده برای جبران آن و برتری در انتخابات بعدی شروع به جبران عقب ماندگی خود در این فضا کنند.
اما نکته دیگری که به آن می تواند توجه داشت توجه مردم به مباحثه ها در فضای مجازی بود.
یکی دیگر از اتفاقات این فضا انتشار سریع و فزاینده ی هرگونه اتفاق در فضای انتخابات بود طوری که حتی هیچ خبرگزاری یا رسانه ای نمیتوانست با این سرعت این اتفاق را نشر دهد.
در آخرین لحظات و حتی بعد از شروع زمان انتخابات نیز با تدبیر دولت و مسدود نشدن این فضا، بیش از پیش بحث و تبادل افکار در تلگرام فزونی یافت تا بعد از اعلام نتایج بتوان این شبکه اجتماعی را پیروز انتخابات نامید.

بهرحال استفاده از ظرفیت مثبت فضای مجازی با تاثیرگزاری اش در عامه مردن میتوان بهترین بهره را برد طوری که حتی ارگان های پرسودی چون مخابرات، اپراتورهای تلفن همراه و صداوسیما بیشترین ضرردهی را از این فضا متحمل شوند مگر بتوانند با با ارائه راهکارهای بهتر و جلب رضایت مشتریان خود از زیر سیتره فضای مجازی بخصوص تلگرام خارج شوند.

منبع: خبرآنلاین