به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بروز مشکلاتی برای شهروندان به دلیل ناامنی در فضاهای شهری در حادثه اخیر انفجار گاز در شمال غرب پایتخت و محله شهران، باعث اعتراضات زیادی از سوی شهروندان شده است.
آنها می پرسند چرا با وجودی که برخی از نقاط تهران دارای تعداد زیادی از ایستگاه های اتوبوس و متروست، برخی از محلات و مناطق مانند منطقه 22 یا 5 از حداقل سیستم های حمل و نقل انبوه بر به خصوص خطوط مترو بی بهره است.
یکی از مخاطبان نیز گلایه کرده چرا با وجودی که تمام مناطق تهران با تکمیل خطوط جدید مترو دارای ایستگاه و ... میشن. جز منطقه 21 و ناحیه تهرانسر؛ اصلا مشخص نیست چرا، ولی اصلا به این منطقه و تهرانسر از سوی شهرداری و شورای شهر تهران توجه نمیشه. چرا مترو به این ناحیه نمیاد و هیچ حرفی در این رابطه زده نمیشه؟
درباره نحوه تصویب خطوط مترو تهران با اقبال شاکری عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته عمران این نهاد گفتگو کردیم که در ادامه میخوانید:
مردم می پرسند چرا در برخی از مناطق تهران، ایستگاه و خط مترو نیست ولی مثلا ناگهان اعلام می شود خط متروی جدیدی در بین میدان فاطمی و میدان تجریش در حال احداث است؟
در برنامه مصوب سال 97 تهران خصوص متروی تهران مصوب شده. مسیر خط متروی جدیدی که اشاره کردید از میدان فاطمی تا تجریش پیش بینی شده ولی مصوب نشده. در آخرین جلسه تصویب بودجه 95 این مسئله مطرح شد و چون هیچکس از جمله اعضای کمیسیون عمران شورای شهر در جریان نبود و حتی معاونت حمل و نقل هم این برنامه را به صورت مصوب در اختیار نداشت، تصویب نشد.
مرجع پیشنهاد خطوط مترو کجاست؟ درباره این خط چه کسی پیشنهاد احداثش داد؟
جالب است شهردار منطقه 3 ارائه دهنده این طرح بود. شهرداران مناطق مجری مصوبات هستند. می توانند پیشنهادهای خود را به کمیسیون عمران یا معاونت حمل و نقل بدهند و اگر تصویب شد، پروژه انجام نشود. این مسیرها طی نشده و گذری از در دفتر یک مدیر رد شده اند و گفته اند شهرداری منطقه 3 می خواهد کاری انجام دهد. بین میدان فاطمی و تجریش، با آبهای سطحی و کانالها در موازات خیابان ولی عصر مواجهیم. علی الخصوص در گذر از دو گسل این خط می گذرد. نمی توان بدون مطالعه این طرح را تصویب کرد.
دلیل اصلی پیشنهاد ساخت خط متروی جدید چیست؟
باید بگویند از ابتدا 5-6 مجتمع تجاری ایستگاهی را در مسیر پیش بینی کرده اند و بعد می خواهند یک خطی را از این مجتمع ها بگذرانند. شورای عالی شهرسازی و معماری یکی از مصوبات را اخیرا لغو کرد. این نشان می دهد علی رغم احساس نیاز، مطالعات تهیه نشده. باید مشاور مطالعات مرحله اول و دوم را در زیرسطح، ترافیک، اجتماعی و اقتصادی ارائه دهد. مشاور طرح جامع حمل و نقل و ترافیک هم باید مطالعه کند. این مصوبه هیچ یک از این مسیرها را طی نکرده. اجرای این پروژه ها باعث دوباره کاری، تلف کردن منابع شهر و دورریختن منابع اندک شهرداری است.
یعنی این پروژه زمین می ماند؟
چه کسی باید به طرح های خلق الساعه توسعه مترو نظارت کند تا در مرحله اجرا شاهد حوادثی مانند فرونشست زمین در شهران نباشیم؟
شهرداری می گوید مدیریت جهادی همین است. این روش جواب نمی دهد؟
نه، مدیریت جهادی این نیست. کار قوی می شود کرد. باید مشخص شود در فلان حادثه چه کسی قصور کرد. باید ابتدا مطالعات انجام شود. تمام دنیا می گوید تا مطالعات تصویب نشده نباید کلنگ پروژه ای را به زمین زد.
45231