چند روز پیش، در فرانسه امتحانات عمومی و سراسری در پایان مقطع تحصیلی متوسطه انجام شد.

بخش مهمی از این آزمون به پرسش های فلسفی از نوجوانان اختصاص داشت و دانش آموز، به منظور پاسخ، منبعی برای حفظ کردن، نداشت.

پاسخ نیاز به اندیشیدن (چگونه اندیشیدن) داشت.

و اما این پرسش ها چه بود؟

1- آیا کمتر کار کردن، به معنای بهتر زیستن است؟
2- آیا برای دانستن، نیاز به استدلال است؟
3- آیا باورهای اخلاقی، در گرو تجربه است؟
4- آیا میل های انسان، ماهیتی نامحدود دارد؟
5- آیا تبعیت کردن از قانون، برای عادل بودن کافی است؟
6- آیا اعتقاد داشتن به چیزی، نیاز به اثبات دارد؟

این پرسش ها می تواند بیانگر بخشی از دغدغه های نظام آموزش و پرورش کشورهای توسعه یافته اروپا باشد.