تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۲

ساسان قربانی،دبیر شورای تعالی قطعه‌سازان در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص خبر ورود خط تولید تویوتا به ایران توضیح می دهد.

نظرتان در مورد خط تولید تویوتا در ایران آنگونه که در خبرها آمده چیست؟

شدنی است ولی باید از نوع سرمایه‌گذاری مطلع شویم و بدانیم مستقیم است یا مشترک و البته از تجربیات مثبت و منفی آخرین سرمایه‌گذاری خارجی در کشور استفاده کنیم. حضور تویوتا به علت جذب سرمایه‌گذاری، شاخص توسعه هست و می‌تواند پیام سیاسی هم به سرمایه‌گذاران بدهد و به شرط تولید در داخل باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شود.

اما فشارهای فعلی که به رنو در ایران وارد می‌شود می‌تواند باعث توقف چنین فعالیت‌هایی شود.

من از جزئیات فشار به رنو خبر ندارم ولی معتقدم باید استراتژی و قانون شفاف با در نظر گرفتن منافع ملی داشته باشیم. تویوتا و هر سرمایه‌گذار خارجی نباید در ابهام بماند.

تویوتا با شما قطعه‌سازان مذاکره‌ای داشته است؟

هنوز مراجعه نشده و البته ما امیدواریم هر نوع سرمایه‌گذاری خارجی با تولید قطعه در ایران همراه باشد. اکثر شرکت‌ها به جز رنو با توسعه قطعه‌سازی همراه نبوده و این خوب نیست. ما در قطعه‌سازی مزیت داریم و بعد از رنو به کیفیت جهانی رسیدیم و تویوتا قطعا خبر دارد. آنها در شرایط رکود فعلی استراتژی دارند و ایران اساسا بازاری خوب و با مزیت است. حضور آنها با توجه به پتانسیل بالای ما می‌تواند بهره‌وری و کیفیت ژاپنی را برای ما ارمغان آورد. البته به نظر ما با مشارکت و تولید قطعه در ایران ما می‌توانیم به ارزش افزوده دست یابیم.    

منبع: خبرآنلاین