با آغاز روزهای گرم سال، نیروی انتظامی تدابیری را برای مقابله با کم‌حجابی درپیش می‌گیرد. برخی از این تدابیر برای نخستین‌بار به کار گرفته می‌شوند.

مهدی خاکی‌فیروز:
فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ دیروز از خبرنگاران اجتماعی رسانه‌های گروهی دعوت کرد تا دیدگاه‌های خود درخصوص حجاب و برنامه‌های پلیس برای برخورد با بانوان بدحجاب را اعلام کند. آنچه او در این‌خصوص بیان کرد، نشان‌دهنده عزم جدی پلیس برای کنترل پدیده بدحجابی در پایتخت است. این در حالی است که سال گذشته به دلیل شرایط سیاسی ویژه‌ای که بر کشور حاکم بود، نیروی انتظامی در زمینه برخورد با بدحجابی، اقدام چندانی به عمل نیاورد و حتی با عدم تمدید قرارداد خود با نیروهای قراردادی طرح گشت عفاف، فعالیت‌های پلیس در این بخش را موقتاً تعطیل کرد.

از سال 59 که رعایت حجاب در اماکن عمومی الزامی اعلام شد، تاکنون نهادهای مختلفی مسئولیت اجرای قوانین حجاب را برعهده داشتند. نخستین نهادی که در این خصوص مأموریت یافت، کمیته‌های انقلاب اسلامی بودند که با تشکیل گشت ویژه‌ای در این خصوص فعال شدند اما تندروی‌های صورت گرفته باعث شد این اقدام‌ها متوقف شود. در مراحل بعدی مسئولیت نظارت بر رعایت حجاب در خیابان‌ها و اماکن عمومی به ترتیب به سپاه پاسداران، نیروی مقاومت‌بسیج و نیروی انتظامی واگذار شد. اوایل دهه 70 قوه قضائیه با ایجاد مجتمع قضایی ویژه‌ای در خیابان وزرا، حمایت قضایی از ضابطان را آغاز کرد.

به دنبال تحولات اجتماعی و افزایش حضور اجتماعی نسل سوم که حال و هوای دهه 50 را ندیده بود، پدیده بدحجابی در کشور گسترش یافت. در این میان دستگاه‌های فرهنگی نخواستند یا نتوانستند اقدامی جدی برای مهار این پدیده انجام دهند و به ناچار،‌ همه انتظارها به سوی نیروی انتظامی نشانه رفت. این نیرو نیز از سال 85 با راه‌اندازی گشت عفاف، اقدام‌هایی سلبی را در مقابل این پدیده اجتماعی - فرهنگی آغاز کرد که گرچه در جلوگیری از رواج بی‌حجابی مطلق در جامعه بی‌تأثیر نبود ولی نتوانست تغییر جدی در فرهنگ عمومی ایجاد کند و حتی لجاجت‌هایی را نیز به دنبال داشت.

عزم جزم پلیس
یکی از انتقادهایی که در دوره پیشین اجرای گشت عفاف به عملکرد نیروی انتظامی وارد می‌شد، برخوردهای سلیقه‌ای و افراط و تفریط در مقابل پدیده بدحجابی است. برخی مأموران اجرای این طرح در معرض این اتهام قرار گرفتند که در مقابل برخی هنجارشکنان سکوت می‌کنند ولی برخی افراد بدحجاب که فاصله چندانی با رعایت ضوابط شرعی و عرفی ندارند، از سوی آنها مورد تذکر و حتی جلب قرار می‌گیرند. این بار نیروی انتظامی قصد دارد با بهره‌گیری از ابزارهای مدرن همچون دوربین عکاسی، اتهام برخورد سلیقه‌ای را از خود دور کند و به دستگاه‌ قضایی کمک کند تا در صدور احکام قضایی مرتبط با بدحجابی، مدارکی بیشتر از گزارش مأموران گشت عفاف را نیز در اختیار داشته باشد.

سردار حسین ساجدی‌نیا فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در این خصوص می‌گوید: پلیس برای برخورد با مزاحمین نوامیس و مانکن‌های خیابانی،‌ به طور مستمر به انجام وظیفه می‌پردازد و این‌طور نیست که فعالیت‌های پلیس در این زمینه پس از چند روز متوقف شود.

وی می‌افزاید: با توجه به رویکرد جدیدی که در اجرای طرح امنیت اخلاقی داشته‌ایم، کلیه نیروهای پلیس در این رابطه آموزش دیده‌اند و با یک نوع طرز تفکر، می‌دانند سوژه‌ای که باید با آن برخورد شود، باید چه معیارهایی داشته باشد. یعنی به صورت سلیقه‌ای با کسی برخورد نمی‌شود.

ساجدی‌نیا همچنین تأکید می‌کند: تمام اقدامات نیز مستند می‌شود و فیلم و عکس در پرونده افراد قرار می‌گیرد که کسی نتواند اقداماتش را کتمان کند و اگر به محاکم قضایی نیز معرفی شد، مستند وجود داشته باشد.

رئیس پلیس پایتخت در مورد انگیزه زنان بدپوشش و سنت‌شکن می‌گوید: برخی از زنانی که دستگیر می‌شوند، به خاطر مسائل اقتصادی مجبور به این کار شده‌اند که ما آنها را به کمیته امداد معرفی می‌کنیم اما برخی افراد برای تفریح این کار را می‌کنند که بر همین مبنا با آنها برخورد می‌شود.

جریمه 1300000 تومانی بدحجابی
هرچند تاکنون مسئولان ارشد نیروی انتظامی و قوه قضائیه میزان جریمه بدحجابی را بیان نکرده‌اند اما دادستان مشهد 2 روز پیش این جریمه را تا سقف یک میلیون و سیصدهزار تومان دانست. او گفت که جریمه نقدی بدحجابی پیش از این 50 هزار تومان بود که از ابتدای امسال براساس تعرفه های ماده 3 وصول برخی درآمدهای دولت این رقم به یک میلیون و سیصدهزار تومان افزایش یافت.

او افزود: اگر آقایی نیز برخلاف عفت عمومی رفتار کند، مشمول چنین جرایمی می‌شود. به گفته وی تاکنون چند مورد حکم جریمه 500 هزار تومانی و یک میلیون‌تومانی برای زنان بدحجاب مشهدی صادر شده است.

گفتنی است در برخی کشورهای اروپایی جریمه‌هایی برای استفاده از حجاب وجود دارد. این جریمه در فرانسه 15 تا 20 یورو است. چندی پیش زنی مسلمان در ایتالیا به جرم استفاده از حجاب به 200 یورو جریمه نقدی محکوم شد که این رقم، یکی از بالاترین جریمه‌های مربوط به حجاب در کشورهای غربی است.

قفل زرد در انتظار ماشین‌های سرگردان
سال گذشته بنیاد تعاون ناجا قفل‌های زردرنگی را وارد کشور کرد که در نخستین کاربرد، برای متوقف کردن اتومبیل‌های غیرمجاز وارد شده به طرح ترافیک مورد استفاده قرار گرفت. این قفل چرخ‌ها این هفته کاربرد جدیدی نیز پیدا کرده است. به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، اتومبیل‌هایی که سرنشینان آن مزاحم نوامیس مردم شوند، با این قفل‌ها متوقف می‌شوند و سرنشین آن به محاکم قضایی معرفی می‌شود. بیش از 200 تیم ویژه پلیس در بزرگراه‌های پایتخت مشغول نظارت بر این موضوع هستند. فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ معتقد است این گشت‌ها توانسته‌اند امنیت اخلاقی بزرگراه‌های کشور را افزایش دهند و به زودی از تعداد آنها کاسته می‌شود. هرچند این نظارت همچنان با جدیت ادامه خواهد یافت. او البته به این موضوع اشاره نکرد که نیروی انتظامی برای برخورد با آن دسته از مزاحمین به نوامیس مردم که سوار اتومبیل نیستند،‌ چه تدبیری اندیشیده است.

منبع: خبرآنلاین