به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، مهدی هداوند، عضو کمیته گزارش ملی پلاسکو با بیان اینکه در قوانین با خلاء مواجه هستیم اظهار کرد: متاسفانه خلاء در قوانین موجب شده با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنیم، کارآیی قانون شهرداریها برای سالهای گذشته است و دیگر کارآمدی لازم را ندارد.
وی ادامه داد: در گزارش به دنبال بررسی قوانین برای پیدا کردن مقصر نبودیم بلکه به تحلیل قوانین برای بررسی خلاءها پرداختیم و البته تصمیم گیری درخصوص مقصر بر عهده قوه قضاییه است.
عضو کمیته گزارش ملی ادامه داد: در تبیین قوانین سعی کردیم به ارائه راهکارها نیز بپردازیم اما خلاء قوانین مورد بررسی قرار بگیرد.
هداوند تاکید کرد: در گزارش به کاستیها و مقصرها پرداختیم اما هیچگاه به دنبال رتبه بندی نبودیم و باید توجه داشت که شهرداری به عنوان متولی شهر در اولویت است و رعایت نکات ایمنی بر عهده شهرداری است، اما در گزارش ملی به وزارت کار نیز اشاره شده و به طور قطع تمام کارشناسان باور دارند که گزارش ملی به تمام جوانب و ابعاد حادثه پلاسکو پرداخته است.
ضرورت ایجاد نظام یکپارچه مدیریت ایمنی و حوادث بحران شهر تهران
همچنين عضو هیات ویژه گزارش ملی پلاسکو با اشاره به حادثه پلاسکو گفت: با توجه به تنوع مخاطرات و گستردگی شهر تهران، ضرورت دارد نظام یکپارچه مدیریت ایمنی، حوادث بحران شهر تهران با انجام مطالعات دقیق علمی، به کارگیری استانداردهای بینالمللی، مدلهای حرفهای و کارشناسی معتبر دنیا و الگوبرداری از نظامهای جاری در کلانشهرهای پیشرفته دنیا طراحی شود.
سید باقر مرتضوی با بیان اینکه با توجه به حادثه پلاسکو ضروری است سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مبادرت به شناسایی و ارزیابی طیف متنوعتری از سناریوهای بحران زا کرده و برای پیشگیری و آمادگی اقدام کند، اظهار کرد: از سوی دیگر نقش فعلی این سازمان که محدود به هماهنگی بین کمیتههای گوناگون بوده و عمدتا عاری از نقش اجرایی برجسته است، نیاز به بازنگری دارد.
وی با بیان اینکه سطح بندی حوادث نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد، افزود: با توجه به نبود سامانه خبره (Expert System) برای ثبت، طبقه بندی و جستجوی منابع و تجهیزات ایجاد چنین سیستمی ضروری به نظر میرسد. سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز علاوه بر خدمات اضطراری، متولی پیشگیری از حریق و ارائه خدمات ایمنی است اما جایگاه سازمانی فعلی آن تضمین کننده قدرت، اختیار و نفوذ اثربخش در فرایندهای مدیریت شهری نیست.
وی ادامه داد: این سازمان باید نسبت به تدوین ابلاغ، استقرار و اجرای مجموعه مستندات SOP و ACTION PLAN اقدام کند و ضروری است نقشه جانمایی، راههای خروج اضطراری، فایرباکسها، محل فیوزهای قطع برق و ... ساختمانهای بزرگ جدید و یا در حال بهره برداری به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تحویل شود.
به گفته عضو هیات ویژه گزارش ملی پلاسکو نبود شفافیت قانونی و مرزبندی در تعیین وظایف نیروهای سازمانهای همکار در اورژانس و فوریتهای پزشکی و پروتکل نحوه مشارکت و تعامل آنها با همدیگر و نیز با سایر سازمانهای درگیر در مدیریت بحران یکی از ارکان قابل ذکر ساختاری است.
مرتضوی با بیان اینکه در حادثه پلاسکو تخلیه ساختمان در ساعات اولیه و فاز آتش سوزی و ایزوله کردن محدوده اطراف شامل کوچه و خیابانها باید با مشارکت نیروی انتظامی و پلیس راهور با کیفیت و کارآمدی بیشتری صورت میگرفت، تاکید کرد: ضرورت تدوین دستورالعملها و پروتکلهای لازم در این خصوص بسیار ضروری است.
وی اضافه کرد: تمرکز سازمانها و واحدهای متولی ایمنی و مدیریت حوادث نظیر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، آتش نشانی و خدمات ایمنی، HSE شهرداری، شرکت شهر سالم در نظام واحد مدیریت بحران شهری میتواند علاوه بر یکپارچگی منابع، باعث هم افزایی و انسجام مجموعه واکنش در شرایط اضطراری و مدیریت بحران شهر تهران شود.
عضو هیات ویژه گزارش ملی پلاسکو با اشاره به اینکه در حادثه ساختمان پلاسکو تعداد اخطارها و هشدارهای سازمان آتش نشانی به هیات مدیره و مالک ساختمان در موضوعات ارتقای سطح حفاظت از حریق ساختمان مشاهده میشود، گفت: اما این اخطارها فاقد اثربخشی لازم بوده است لذا ضرورت دارد با طراحی سازوکارهای لازم و ارتباط ارگانیک بین سامانههای ریسک محور با سطح ایمنی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی عمومی در ایمنی متحول شده و ارتقای فرهنگ ایمنی عمومی صورت گیرد.
مرتضوی تاکید کرد که با توجه به تنوع مخاطرات و گستردگی شهر تهران، ضرورت دارد نظام یکپارچه مدیریت ایمنی، حوادث بحران شهر تهران با انجام مطالعات دقیق علمی، به کارگیری استانداردهای بینالمللی، مدلهای حرفهای و کارشناسی معتبر دنیا و الگوبرداری از نظامهای جاری در کلانشهرهای پیشرفته دنیا طراحی شود.
47234