من از مدتها قبل - از وقتی که سریال انیمیشنی «شکرستان» تولید میشد - در جریان تولید آن بودهام. اکثر قسمتهای آن را دیدهام. بعضی از قسمتهای آن، در هر جشنوارهای که حضور داشته، موفق به کسب جایزه هم شده است. به نظرم شکرستان یکی از موفقترین سریالها در تاریخ ساخت سریالهای انیمیشنی تلویزیونی در ایران است. در اندازهای نیستم که ایرادی به آن بدانم اگرچه کار بی عیب هم نیست، ولی باید اعتراف کرد، این مجموعه انیمیشن آنقدر حسن دارد که شاید اگر ایرادی هم داشته باشد، به چشم نمیآید.
تمام مواردی که یک سریال انیمیشنی را موفق میکند، شکرستان دارد؛ کاراکترهای دوست داشتنی، جانبخشی بسیار مناسب، طنز تصویری و کلامی، موسیقی و ریتم مناسب و از همه مهمتر قصههای جذاب.
به نظرم سفارشدهندگان انیمیشن - که غالبا از نهادهای دولتی هستند - باید از این به بعد، با دیدن شکرستان، آن را الگویی برای تولیدات خود در نظر بگیرند و آن را به عنوان سطح تولید بالای یک مجموعه انیمیشنی، سرمشق قرار بدهند.
سازندگان این سریال بالاترین استاندارد تکنیک کات اوت را در ساخت این مجموعه رعایت کردهاند و میتوانند موفقیتهای بینالمللی زیادی هم به دست بیاورند. کما اینکه - تا جایی که شنیده ام - این مجموعه، با زیرنویس به یک کشور اروپایی هم فروخته شده و مورد استقبال هم قرار گرفته است.
هر چند که هر داستانی را میتوان با تمام تکنیکهای موجود انیمیشن به تصویر کشید، اما شکرستان از تکنیک کات اوت به بهترین نحو استفاده کرده است.
حالا که نگاه میکنم، میبینم هیچ تکنیکی بهتراز کات اوت نمیتوانسته است شکرستان را تصویر کند. ما در زمینه ساخت سریال انیمیشن برای کودکان خیلی ضعف داریم.
شاید در این 15 سال که تولیدات انیمیشن زیاد شده، تعداد سریالهای موفق انیمیشن به اندازه انگشتان دو دست نباشد و شکرستان، در میان این تولیدات، نقطه اوج محسوب میشود.
و در کنار سریالهایی مانند «پهلوانان» به کارگردانی سیاوش زرینآبادی، «قصه ما مثل شد» به کارگردانی امیرمحمد دهستانی و علیرضا کاویانراد و «دانشمندان بزرگ» به کارگردانی فرخ یکدانه جزء آبرومندترین و شاخصترین تولیدات انیمیشنی کشور محسوب میشود.
و درخواستی از سازندگان انیمیشن شکرستان! آنها با ساخت این سریال توقع من بیننده را بالا بردهاند. آرزو دارم کار بعدی آنها از نظر قصه و تکنیک خیلی فراتر از شکرستان باشد. آفتی که بسیاری از هنرمندان انیمیشن ما دچار آن میشوند این است که موقعی که یک کار خوب از آنها پخش میشود، سالها همان سبک و تکنیک را دنبال میکنند و از این نظر یک مقدار متوقف میشوند (خود من بدتر از همه!).
ساختار خوب شکرستان به واسطه مدیریت خوب هنری و کادر هوشمند و حرفهای تولید صورت گرفته و امیدوارم این روند رو به رشد عواملش همچنان ادامه داشته باشد؛ به ویژه که داستانهای این مجموعه از ادبیات غنی و همواره پندآموز این سرزمین انتخاب شده است؛ به عبارتی هم فرم و هم محتوا به خوبی مخاطب را جذب میکند.