منصور معظمی، رییس هیات عامل ایدرو گفت: «بر اساس قرارداد جدید با شرکت رنو، دو خودروی "داستر" و "سیمبل" به صورت مشارکتی در ایران ساخته خواهد شد که رده قیمتی این خودروها پایین‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.»

به گزارش خبرآنلاین، منصور معظمی، رییس هیات عامل ایدرو در مراسم امضای قرارداد همکاری مشترک بین سازمان گسترش و‌ نوسازی صنایع ایران، شرکت پرتو نگین ناصح و گروه خودرو سازی رنو در وزارت صنعت، معدن و تجارت ااظهارداشت: ۱۰ ماه پیش چارچوب همکاری بین ایدرو و رنو در پاریس امضا شد که سهم رنو ۶۰ درصد و ایدرو ۴۰ درصد بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: با مذاکرات صورت گرفته در ۱۰ ماه اخیر، سهم ایدرو از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد تقلیل داده شد و مشارکت به صورت سه جانبه با حضور هلدینگ پرتو نگین ناصح شد.

معظمی تصریح کرد: «میزان سرمایه گذاری این طرح ۶۶۰ میلیون یورو در فاز اول و اشتغالزایی ۳۰۰۰ نفر به صورت مستقیم است.»

وی ادامه داد: «باید خودروهایی را تولید و عرضه کنیم که مردم قدرت خریداری داشته باشند، چرا که ساخت خودروهای بالاتر از قیمت ۱۰۰ میلیون تومان راحت است اما مردم توانایی خرید نخواهند داشت؛ در این قرارداد تعهد شده که حدود ۳۰۰ هزار دستگاه تولید شود که در فاز اول تولید۱۵۰ هزار دستگاه در دستور کار است  و تا سال ۲۰۲۴ به ۳۰۰ هزار خودرو خواهد رسید. همچنین رنو صادرات ۳۰ درصد محصولات و قطعات تولیدی را متعهد شده است.»

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت یادآورشد: «در ابتدای کار سهم مورد نظر داخلی ۴۰ درصد و پس از آن به ۶۰ تا ۷۰ درصد خواهد رسید. اما در قرارداد عنوان شده که پس از گذشت ۱.۵ سال به میزان ۶۰ درصد برسیم.» 

معظمی با بیان اینکه موضوع r&d و توجه به امر تحقیق و توسعه در این قرارداد دیده شده است، تصریح کرد: «انتخاب مدیرعامل و رییس هیات مدیره به صورت چرخشی است که در دور اول مدیر عامل از طرف رنو، رییس هیات مدیره از طرف ایدرو و نایب رییس هیات مدیره از طرف هلدینگ پرتو نگین ناصح خواهد بود.»

معظمی افزود: «وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز ایدرو در مدیریت خودروسازان نقشی ندارد و خودروسازان ما تماما خصوصی هستند. از سویی  سهم ایدرو در قراردادها ۲۰ درصد است و دلیل آن هم حمایت دولتی از شرکت‌های داخلی است. طبق اصل ۴۴ دولت می‌تواند در گروه دو ۲۰ درصد سهم بازار را داشته باشد. تا به امروز سهم دولت در تولید خودرو کمتر از ۱۰ درصد بوده و هر لحظه که تصمیم بگیرد می‌تواند سهام ایدرو را واگذار کند. »

وی همچنین در پاسخ به این که آیا در قرارداد مذکور مساله‌ای در نظر گرفته شده که اگر آمریکایی‌ها رنو را تحت فشار قرار دهند تفاهم‌نامه با مشکل مواجه نشود؟ تصریح کرد: «در قرارداد ما چیزی در مورد تحریم‌ها و آمریکا قید نشده است. فرانسوی‌ها تاکید داشتند چنین بندی در قرارداد گذاشته شود و یکی از علل طولانی شدن قرارداد چنین مساله‌ای بود.»

رییس هیات عامل ایدرو ادامه داد: «در توتال و سایر قرادادها نیز شاهد چنین مسائلی هستیم، اما با شرایطی که پس از برجام به وجود آمده با چنین مسائلی روبرو نخواهیم بود.»

به گفته وی اگر حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت نبود امضا این قرارداد نهایی نمی شد. 

3535

منبع: خبرآنلاین