در آستانه برگزاری سی و دومین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران- آذربایجان که با وجود گذشت 31 سال از نخستین دوره آن همچنان موجودیت خود را حفظ کرده و سال به سال بر اعتبار و ارزش آن افزوده می شود، گذری داریم بر تاریخچه این تور و نیز نگاهی آماری خواهیم داشت بر آنچه طی 31 دوره تور گذشته است.

وحید پوررضوی: در آستانه برگزاری سی و دومین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران- آذربایجان که با وجود گذشت 31 سال از نخستین دوره آن همچنان موجودیت خود را حفظ کرده و سال به سال بر اعتبار و ارزش آن افزوده می شود، گذری داریم بر تاریخچه این تور و نیز نگاهی آماری خواهیم داشت بر آنچه طی 31 دوره تور گذشته است.

تور دوچرخه سواری ایران- آذربایجان از مهم ترین تورهای دوچرخه‌سواری جاده‌ای در آسیا است. این تور معتبرترین تور دوچرخه‌سواری ایران و قدیمی‌ترین تور دوچرخه سواری در قاره آسیا به شمار می‌آید که همه ساله در اواخر بهار در منطقه آذربایجان ایران در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل زیر نظارت فدراسیون بین‌المللی دوچرخه‌سواری (UCI) برگزار می‌شود.

تور دوچرخه سواری آذربایجان اولین بار در سال 1365 با نام تور دریاچه ارومیه و به همکاری اداراه کل ورزش و هیئت دوچرخه سواری آذربایجان شرقی در این استان و استان آذربایجان غربی برگزار شد.

در اولین دوره از تور دوچرخه سواری ایران- آذربایجان فقط تیم های داخلی از استانهای کشور شرکت کرده بودند و تعداد آنها حتی به 10 تیم نیز نرسیده بود که در پایان نخستین دوره از این تور تیم آذربایجان شرقی الف در مجموع تیمی اول شد و خوزستان و آذربایجان شرقی ب در رده های بعدی قرار گرفتند.

در مجموع انفرادی دوره اول نیز محمدرضا باجول از اصفهان قهرمان شد و داود زینالی از آذربایجان شرقی و عبدالقاسم رحمانیان از خوزستان به ترتیب دوم و سوم شدند.

دومین دوره این تور همانند دوره اول با حضور تیم های ایرانی برگزار شد واستان های آذربایجان شرقی، تهران و اصفهان در رده بندی تیمی موفق شدند در جایگاه های اول تا سوم قرار گرفتند ودر رده بندی انفرادی هم محمدرضا باجول از اصفهان، حسن میلانی و احد پورنیازی هر دو از آذربایجان شرقی اول تا سوم شدند.

سومین دوره تور دوچرخه سواری ایران- آذربایجان در سال 1367با حضور ده تیم داخلی از ایران برگزار شد و در پایان تیم تهران موفق شد به مقام قهرمانی دست پیدا کند و محمد رضا باجول از اصفهان، اکبر امجدی از آذربایجان شرقی و مهران صفرزاده از تهران عناوین اول تا سوم انفرادی را کسب کردند.

برگزاری سه دوره ابتدای تور به دلیل درگیری های که در آن سال ها میان دو کشور ایران و عراق وجود داشت از شرایط بسیار خاصی برخوردار بود و شاید همت و اراده مسولان در آن سال ها نبود این تور اصلا در آن شرایط سخت افتتاح نمی شد و عنوان قدیمی ترین تور آسیا را نیز به خود نمی گرفت.

با یه پایان رسیدن جنگ تحمیلی میان عراق و ایران در مرداد ماه سال 67 کشور به شرایط نرمال خود بازگشت و از دوره چهارم بود که این تور در آرامش و امنیت بسیار خاصی برگزار شد.

چهارمین دوره این تور دوچرخه سواری در بهار سال 68 همانند سه دوره قبلی با حضور تیم های داخلی کشور برگزار شد و با توجه به شرایط خاصی که کشور داشت خبری از تیم های خارجی نبود .

در پایان چهارمین دوره تور دوچرخه سواری ایران- آذربایجان در رده بنده ی تیمی آذربایجان شرقی الف، خراسان و تهران در جایگاه های اول تا سوم قرار گرفتند. در پایان رده بندی انفرادی هم حسین محمودی و مصطفی چایچی از آذربایجان شرقی و علیرضا زنگی آبادی از کرمان عناوین اول تا سوم را بدست آوردند.

پنجمین دوره تور دوچرخه سواری بین المللی ایران -آذربایجان همانند چهار دوره قبلی فقط با حضور تیم های داخلی همراه بود و با گذشت چهار دوره از تور تغییرات بسیار خوبی ایجاد شده بود و با گذشت هر دوره هم کیفیت تور بهتر می شد و هم شرکت کنندگان بیشتری از این تور استقبال می کردند.

درپاین پنجمین دوره تور تیم های کرمان، آذربایجان شرقی و تهران در مجموع رده بندی تیمی و حسین محمودی از آذربایجان شرقی، عباس اسماعیلی از تهران و علیرضا زنگی آبادی از کرمان در مجموع انفرادی به ترتیب اول تا سوم شدند.

ششمین دوره تور یکی از مهم ترین دوره های این تور بشمار می رود و به نوعی می توان گفت این دوره شروعی دیگر برای تور محسوب می شود که در شماره بعدی با ادامه این مطلب خدمت شما خواهیم بود.


ادامه دارد................

 

46

 

"