موضوعي كه هر چند در ابتدا در سكوت خبري ادامه يافت، اما گويا با افزايش تعداد اين خودروها به ٩ خودرو ديگر بحث سكوت نيروي انتظامي در مقابل اين امر دوام نياورد و كار را به جايي رساند كه رييس پليس راهنمايي و رانندگي رسما اعلام كرد كه تا اطلاع ثانوي ٩ خودروي توليد داخل را شمارهگذاري نخواهد كرد.
بنا به گزارش رييس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا شمارهگذاري خودروهاي تيگو ٥، آريزو ٥، امويام X٣٣، جك S٥، ليفان ٨٢٠، سوزوكي گراند ويتارا، هايما S٧ و BYD S٦ به دليل عدم رعايت مصوبه دولت براي اسقاط خودرو فرسوده متوقف شده است.
موضوعي كه مصرف سوخت اين خودروها را نشانه رفته است. شمارهگذاري ۹ خودروي پرمصرف در حالي در انتظار اسقاط خودروهاي فرسوده است كه فرآيند اسقاط نيز خود با ايراد و ابهاماتي روبهرو است.
طبق مصوبه سال جاري هيات دولت، از ٢٠ شهريور امسال شمارهگذاري تمام خودروهاي سواري داخلي كه ميزان مصرف سوخت آنها ٥/٨ ليتر يا بالاتر از ٥/٨ ليتر در هر ١٠٠ كيلومتر باشد به شرطي قابل انجام خواهد بود كه براي هر كدام از اين توليدات نسبت به اسقاط يك خودرو فرسوده اقدام شود. بر اين اساس و به دليل عدم رعايت اين مصوبه از سوي خودروسازان، پليس شمارهگذاري ٩ مدل خودرو را متوقف كرده تا خودروسازان نسبت به اسقاط خودروهاي فرسوده از اين محل اقدام كنند.
به اين ترتيب طبق مصوبه دولت، وظيفهاي براي خودروسازان جهت بهبود وضعيت مصرف سوخت اين خودروها تعريف نشده و تنها راه ادامه توليد اين خودروهاي پرمصرف، اسقاط خودروي فرسوده عنوان شده است. در اين شرايط، اسقاط خودروهاي فرسوده با فرآيند پر پيچ و خمي روبهرو است و شركتهاي خودروساز خود مستقيما نسبت به اسقاط اين خودروها اقدام نميكنند بلكه بابت اسقاط هر دستگاه خودروي فرسوده، مبلغي را به دولت پرداخت ميكنند.
23231