طی یک دهه گذشته، نهادهای مختلف (از سازمان محیط زیست گرفته تا سازمان ملی استاندارد)، برنامهها و قوانین زیادی را برای ارتقای سطح کیفی و ایمنی خودروهای داخلی لحاظ کردهاند، با این حال خودروسازان در بیشتر مواقع، با پیش کشیدن بحث افزایش هزینههای تولید (بابت ارتقای استانداردها)، قوانین مربوطه را اجرا نکرده یا به تاخیر انداختهاند. حرف خودروسازان در واقع این است که ارتقای استاندارد خودروهای داخلی و افزایش ضریب کیفی و ایمنی آنها، هزینه بر بوده و قیمت تمامشده محصولات را بالا میبرد و این موضوع درخلاف جهت رضایت مشتریان است.بهعبارت بهتر، خودروسازان داخلی بهدنبال این هستند که تا حد امکان محصولات خود را با هزینه کم و قیمت تمام شدهای پایین، به تولید برسانند، حتی اگر این موضوع سبب عرضه خودروهایی با ضریب ایمنی و کیفی نامناسب شود.
هرچند تلاش برای کاهش هزینههای تولید و عرضه محصولاتی تا حد امکان ارزان، در کل ستودنی بوده و خودروسازان دنیا نیز این هدف را دنبال میکنند، با این حال پرسش اینجاست که این به اصطلاح ارزانسازی به چه قیمتی دنبال میشود؟ به قیمت در خطر افتادن ایمنی مشتریان؟ به قیمت از بین رفتن هزاران نفر در سوانح جاده ای؟آیا میتوان به خودروسازان حق داد که به بهانه بالا نرفتن هزینههای تولید، از زیر بار ارتقای استاندارد محصولات شان طفره رفته و خودروهایی با حداقل ایمنی و کیفیت روانه بازار کنند؟و اینکه آیا شیوه ارزانسازی در خودروسازی ایران، با آنچه در جهان خودرو اتفاق میافتد، یکی است و امثال تویوتا و فولکس و مرسدس و... هم به بهانه کنترل هزینهها، از زیر بار استانداردسازی و به روزآوری محصولات خود شانه خالی میکنند؟
چرا ایمنی و استاندارد خودرو مهم است؟
پیش از اینکه پاسخ این پرسشها را بدهیم، ابتدا نگاهی میاندازیم به آمار تلفات جادهای و سوانح رانندگی در کشور و همچنین اثرات مرگبار آلایندگی، تا مشخص شود ایمنی و کیفیت و امکانات خودروها تا چه اندازه در این آمار اثرگذار است.طبق آخرین آمار اعلامی، تنها در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۶ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور کشته و به تبع آن بیش از ۳۳۳ هزار نفر نیز مصدوم و مجروح شدهاند. اگرچه گفته میشود آمار تلفات جادهای در کشور روندی نزولی به خود گرفته، با این حال نرخ کاهش اندک است و از طرفی، همین آمار ۱۶ هزار نفری کشته شدگان نشان میدهد ایران هنوز هم در محدوده قرمز از حیث تلفات جادهای قرار دارد.
در این شرایط هرچند نمیتوان مقصر این همه تلفات و خسارات جانی و مالی را خودروسازان و محصولات آنها دانست، با این حال عامل «خودرو» در همه جای دنیا بهعنوان یکی از عوامل اصلی در سوانح جادهای بهشمار میرود. بر این اساس، «راه»، «انسان» و «خودرو» سه عامل اصلی در بروز تصادفات و سوانح جادهای محسوب میشوند که هر کدام نقش خاص و غیرقابل انکار خود را در این ماجرا دارند. با این حساب، زمانی میتوان سوانح رانندگی را به حداقل رساند که خودروهایی تا حد امکان ایمن، در جادههایی تا حد امکان امن و استاندارد، با رانندگانی قانونمند و هوشیار تردد کنند. در این بین، عوامل راه و انسان را که کنار بگذاریم، ایمنی خودرو نقش بسیار مهمی در کاهش سوانح رانندگی ایفا میکند و خودروسازان دنیا همواره در تلاش هستند تا محصولاتی بسازند که تا حد امکان ضعفها و ناامنیهای ناشی از آن دو عامل (راه و خطای انسانی) را پوشش دهند.
بر کسی پوشیده نیست که هرچه خودروهای باکیفیتتر و استانداردتری به تولید برسد، ایمنی سرنشینان آنها نیز با وجود جادههای حتی ناامن و رانندگی حتی بد، افزایش خواهد یافت و این موضوع در سرلوحه اهداف و برنامههای خودروسازان بزرگ و معتبر دنیا قرار دارد. در واقع آنها هیچگاه ایمنی و کیفیت محصولات خود را فدای هزینهها نمیکنند، مگر در مواردی استثنا که آن هم به نوعی به درخواست مشتریان در برخی بازارها انجام میشود. بنابراین آنچه مشخص است اینکه به خطر انداختن ایمنی مشتریان از ناحیه کاهش هزینههای تولید، تقریبا جایی در خودروسازی دنیا ندارد و حداقل بزرگان صنعت خودرو هیچگاه به بهانه هزینه بر بودن استانداردهای کیفی و ایمنی، قید آنها را نمیزنند و مشتریان نیز از این موضوع رضایت دارند.
اما جدای از بحث سوانح جادهای و تلفات انسانی، مساله دیگری که با استاندارد خودروها ارتباط مستقیم دارد، میزان مصرف سوخت و حد آلایندگی آنها است. هرچند اثرات ضعف خودروهای داخلی در حوزه استانداردهای سوخت و آلایندگی، مانند سوانح جادهای ملموس نیست، با این حال کیست که نداند سالانه هزار نفر در اثر آلودگی هوا در کشور جانشان را از دست میدهند؟این درست که مقصر تمام و کمال آلودگی هوا، خودروها نیستند، اما سهم آنها بسیار بالا است و از همین رو خودروسازان دنیا در این سالها ضمن ارتقای استانداردهای آلایندگی خود، به سمت عرضه محصولات به اصطلاح سبز (هیبریدی و برقی) نیز رفتهاند. بدون تردید ارتقای استانداردهای آلایندگی نیز هزینهبر است و در نهایت از مشتری گرفته میشود، اما نه خودروسازان بزرگ به این بهانه از زیر بار استانداردسازی شانه خالی میکنند و نه مشتریان اعتراضی به بالا رفتن قیمت خودروها از این ناحیه دارند.
45302