به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز مجلس در جریان ارائه شاخصهای بودجهریزی عملیاتی در بودجه سال 1397 کل کشور گفت: برای اصلاح نظام بودجهریزی کشور دو وعده به نمایندگان داده شد که وعده نخست این بود که لایحه بودجه سال 97 در زمان مقرر تقدیم مجلس شود که در این راستا از چهارشنبه گذشته پیشنویس لایحه به دولت ارسال شده و از جلسه روز گذشته هیات وزیران کار رسیدگی به پیشنویس لایحه بودجه سال 97 آغاز شده است.
رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: با توجه به اینکه مقرر شده تمامی جلسات هیات دولت به بررسی پیشنویس معطوف شود، ابراز امیدواری میکنم که لایحه سال 97 در زمان مقرر قانونی تقدیم مجلس شود.
وی با بیان اینکه وعده دیگر این بود که لایحه بودجه سال 97 با اصلاحات اساسی شکل گرفته و تقدیم مجلس شود، ادامه داد: اگر این لایحه برای اصلاح به تکمیل نیاز دارد، توسط مجلس انجام شود تا بتوان قانون مناسبی در این زمینه داشت.
راه حل مشکلات بودجه ریزی در کشور
نوبخت یادآور شد: بودجه علاوه بر اینکه پیشبینی منابع و مصارف یکساله است، برنامه یکساله از برش برنامههای توسعه پنج ساله است.
وی با بیان اینکه راه حل مشکلات بودجهریزی در کشور این بوده که بودجهریزی از روش سنتی و افزایشی به روش بودجهریزی برمبنای عملکرد تغییر یابد، افزود: دولت در سال 97 بودجهریزی برمبنای عملکرد را مبنای فعالیت خود قرار داده و اهم اصلاحات در این لایحه شامل 6 مورد میشود.
نوبخت با اشاره به اصلاحات بودجهریزی برمبنای عملکرد در سال 97، ادامه داد: بودجهریزی مبتنی بر عملکرد، اصلاح ردیفهای متفرقه بودجه، اصلاح جداول بودجه، تمرکززدایی و تفویض اختیارات بیشتر به استانها، نظام درآمد هزینهای استانها و مشارکت عمومی خصوصی در طرحهای تملک دارایی سرمایهای از جمله تغییرات اعمال شده در لایحه بودجه سال 97 است.
وی اظهار داشت: در خصوص بودجهریزی مبتنی بر عملکرد با تکیه بر اسناد فرادست، ابتدا برنامه سال 97 احصا شد و برنامه اجرایی براین اساس تدوین شد که برای اجرای آن باید فعالیتهایی انجام شود که این فعالیتها نیز احصا شده است.
رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد:برای هریک از فعالیتها قیمت مشخص شده است و قیمت تمام شده هر فعالیت در هر دستگاه مشخص میشود که بودجه هر دستگاه براساس این قیمت تمام شده تخصیص مییابد.
نوبخت در ادامه با بیان اینکه با اصلاح نظام بودجهریزی بر عملکرد دستگاهها ارزیابی خواهیم داشت، گفت: بدین ترتیب در زمان تخصیص متوجه میشویم دستگاهی برای سال 97 که مقداری بودجه گرفته در راستای هدف خود حرکت کرده یا خیر و آیا توانسته است اهداف سازمان خود را تحقق بخشد یا خیر.
رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: برای سال 1397، 290 دستگاه و ردیف ملی داریم که 32 درصد دستگاههای اصلی است که برمبنای قیمت تمام شده که با مدلهای نرمافزاری قیمت آن را احصا کردهایم حسابرسی میکنیم که در آینده به کمیسیونهای مربوطه مجلس معرفی خواهیم کرد و الباقی بر اساس قیمت واحد تولید محاسبه میشود.
وی در ادامه با ابراز امیدواری از اینکه برای سال97 این انتظار را داریم که با اعتبارات دستگاهها که اختیارات آن به استانها تفویض میشود صرفهجویی کنیم، عنوان کرد:درهمین راستا 50 درصد برای بودجه عمرانی و 50 درصد برای بهره وری خواهد بود.
شفافیت هزینههای دستگاههای اجرایی تا 70 درصد درآمدهای اختصاصی برای هزینههای جاری
نوبخت همچنین با بیان اینکه در حال حاضر 337 ردیف متفرقه در بودجه وجود دارد، اظهار داشت: هر دستگاهی ردیف بودجهای دارد و در کنار آن ردیف متفرقه که مشخص نیست؛این اعتبار را چه کسی میگیرد و صرف چه اموری میشود از این رو هماهنگی کردیم تا مشخص شود هرکدام از دستگاهها چقدر اعتبار دریافت کرده و صرف چه اموری میکنند که از این طریق توانستیم ردیفهای متفرقه را از 337 به 113 ردیف کاهش دهیم.
رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: برهمین اساس شفافیت هزینههای دستگاههای اجرایی را حداکثر تا 70 درصد درآمدهای اختصاصی برای هزینههای جاری خواهیم داشت و در کنار آن مدیریت منابع با هدف تقویت مصارف تملک داراییهای سرمایهای حداقل تا 30 درصد درآمدهای اختصاصی برای بودجههای عمرانی خواهیم داشت.
وی در ادامه با بیان اینکه 59 موسسه داریم که اعتباراتی از دولت برای کمک میگیرند، عنوان کرد: هرکدام از این موسسات زیرمجموعه دستگاهی هستند، بنابراین سهام نهاد آنها را افزایش دادهایم تا از ردیفهای متفرقه کم شود همچنین تشویقهایی برای افزایش درآمدهای استانی در نظر گرفتهایم و مکانیزمی برای مشارکت مردمی در پروژهها تعیین کردهایم.
نوبخت ادامه داد: 128 هزار میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی با اصلاحات نظام بودجهریزی، پول و اعتبار اختصاص خواهیم داد.
وی با اشاره به چالشهای نظام بودجهریزی خاطرنشان کرد: افزایش هزینههای صندوق بازنشستگی، الزامات احکام قانون برنامه ششم، معافیتها و تخفیفات رو به افزایش مالیاتی و گمرکی و کاهش سهم دولت از منابع صندوق توسعه ملی از مهمترین چالشهای پیش رو است که باید نسبت به آن اقداماتی صورت گیرد.
رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال رییس مجلس درخصوص بودجه بخشهایی که زیرنظر هیچ وزارتخانهای نیستند، مانند موضوع یارانهها اظهار داشت: از 337 ردیف متفرقه بودجه، 224 را حذف کردهایم که از مقدار باقی مانده برای بخشهایی که زیر نظر هیچ وزارتخانهای نیستند، استفاده خواهد شد.
35225