ایرنا نوشت؛ رئیس گروه سلامت مادران و باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از ابتدای آغاز طرح تحول نظام سلامت در سال 93 تاکنون حدود 100 هزار مادر باردار در این استان خدمات مختلف بهداشتی و سلامت دریافت نموده اند.

معصومه فرشید مقدم روز پنجشنبه با بیان مطلب فوق، افزود: برنامه ارتقاء سلامت مادر و کودک همزمان با طرح تحول در مراکز سلامت جامعه و پایگاه های سلامت اجرایی می شود و مادران پیش از بارداری تا 42 روز پس از زایمان زیر نظر کارشناسان این مراکز قرار می گیرند و مراقبت های اختصاصی پیش از بارداری، بارداری و پس از زایمان را دریافت می کنند.
طرح تحول سلامت از اردیبهشت ماه سال 93 در کشور اجرایی شد و تاکنون این طرح در چهار مرحله اجرا شده است که شامل مراحل درمان، بهداشت، اصلاح تعرفه های پزشکی و اصلاح نظام آموزش پزشکی است.
در استان قم 41 مرکز سلامت جامعه و 136 پایگاه سلامت فعال است و یک هزار و 16 نیرو شامل پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس روانشناسی بالینی، پرستار، مراقب سلامت، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای به ارائه خدمات بهداشتی و سلامت می پردازند.
وی با بیان این که تمام خدمات ارائه شده در مراکز سلامت جامعه و پایگاه های سلامت رایگان است، گفت: این خدمات شامل ارزیابی کامل سلامت توسط مراقبان سلامت و پزشکان، آموزش علایم هشدار در بارداری، معاینات مربوط به بارداری، غربالگری تعذیه، سلامت روان، مکمل یاری مادران، مراقبت های قبل از بارداری و کلاس های آمادگی برای زایمان و مراقبت های پس از زایمان است.
وی ادامه داد: در طرح غربالگری تغذیه مراقبان سلامت الگوی غذایی مادر را بررسی می کنند و در صورت لزوم به کارشناس تغذیه مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع می دهند تا رژیم تغذیه ای مناسبی برای مادران تعیین گردد.
فرشید مقدم افزود: در غربالگری سلامت روان، مادرانی که به افسردگی، اضطراب و بیماری های شایع روانی مبتلا باشند شناسایی و به کارشناس سلامت روان مراکز ارجاع و اقدام های لازم در این راستا انجام می شود.
وی به ارائه قرص های مکمل در قالب طرح مکمل یاری مادران اشاره و بیان کرد: قرص اسیدفولیک از ابتدای بارداری تا هفته 16 و قرص های مولتی ویتامین و آهن نیز از 16 هفتگی تا سه ماه پس از زایمان به صورت رایگان در اختیار مادران قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: بیماری ها و عادات بهداشتی ناصحیح و عوامل خطر از جمله کم تحرکی، اضافه وزن و یا مشکلات دیگری که ممکن است مادران پیش از بارداری با آن مواجه باشند در قالب مراقبت های قبل از بارداری بررسی و به مادران آموزش های لازم داده می شود تا سلامت مادر و جنین تضمین شود.
رئیس گروه سلامت مادران و باروری سالم مرکز بهداشت قم به برگزاری کلاس های آمادگی برای زایمان اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف افزایش پوشش زایمان طبیعی صورت می گیرد و مادران باردار از هفته 20 تا 37 بارداری زیر نظر ماماهای مجرب آموزش های لازم را در هشت جلسه دریافت می کنند.
وی افزود: هر جلسه شامل 45 دقیقه تئوری و 45 دقیقه تمرینات تنفسی و کششی عضلانی است و مادرانی که قبلا زایمان طبیعی داشته اند با حضور در این کلاس ها تجارب مفید خود را در اختیار سایر مادران قرار می دهند.

 

46

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

"