نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: قدس نه مال فلسطین بلکه مال تمام مسلمان جهان است و ترامپ با اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل با تمام مسلمان ها اعلام جنگ کرده و عمدا می خواهد جنگ مذهبی در دنیا راه بیاندازد.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ آیت الله سیدحسن عاملی در خطبه های این هفته نماز جمعه اردبیل گفت: ترامپ مجری مصوبه کنگره آمریکاست ، کنگره آمریکا در سال 1995 تصویب کرده که بیت المقدس باید به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شود و سفارت آمریکا از 'تل آویو ' به آنجا منتقل شود.

او اظهار کرد: از آن زمان به بعد هیچ رئیس جمهوری از آمریکا جرات اجرای آن را نداشت چون نه به نفع آمریکا بود و نه به نفع اسرائیل ولی ترامپ در آستانه استیضاح جهت جلب توجه آیپک که همه کاره آمریکاست، آن را اجرایی کرد.

وی گفت: عامل اصلی این ذلت حکومت های نالایق در کشورهای اسلامی مخصوصا در کشورهای عربی است، کانال 10 تلویزیون اسرائیل می گوید 'تصمیم ترامپ با مشورت و چراغ سبز مصر و عربستان و هماهنگی آنها صورت پذیرفته است'.

آیت الله عاملی افزود: ترامپ با این کار بزرگترین اشتباه دوران خود را مرتکب شده چون جبهه مقاومت را متحد تر، قوی تر و مصمم تر می کند ، بیداری عظیم اسلامی و عربی را کلید می زند و با این اقدام مسئله فلسطین را دوباره در کانون توجه دنیا قرار داد و تمام اروپایی ها و حتی شورای روابط خارجی کنگره آمریکا با وی در این زمینه مخالف هستند.

وی ادامه داد: این کار ترامپ به شدت هم پیمانان عربی او را به زحمت انداخته و آنها را از چشم ملت خود ساقط کرده است.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد: بدترین خاسر در این ماجراجویی، دولت های مزدور خلیج فارس هستند. ترامپ 550 میلیارد دلار از عربستان و 460 میلیارد دلار از قطر، امارات و بحرین گرفت و همه این وجوه حق امنیت بودند که در قالب صدور سلاح انجام پذیرفت و حالا مزد خوبی به آنها داد، او به جای اینکه رشوه بدهد قدس را بگیرد، هم رشوه را و هم قدس را گرفت.

وی تشریح کرد: از این کار ترامپ، خیانت کشورهای عربی معلوم شد ، آنها باید اعتراف به خیانت و از آن توبه و اعتراف کنند که با انتخاب گزینه مذاکره با اسرائیل راه را اشتباه رفتند، آنها باید از پیمان اسلو و کمپ دیوید سریع خارج شوند.

خطیب جمعه اردبیل گفت: از اینکه بن سلمان به جای اعتراف به خیانت، به آمریکا پیشنهاد داده که منطقه کوچک ابودیس در شرق قدس پایتخت کشور فلسطین باشد و بیت المقدس به اسرائیل واگذار شود، خیانت بزرگ به امت اسلام و دخالتی آشکار در کشور فلسطین و بازی کردن با سرنوشت آنهاست، با این حال ایران را متهم می کنند که در امور کشورهای منطقه دخالت می کند.

وی اظهار داشت: اقدام ترامپ وزن سیاسی و وضعیت ایران در منطقه را به طور خاص بالا برد؛ چون ایران سالهاست که می گوید مذاکره و صلح راه حل مشکل فلسطین نیست و حالا مذاکره کنندگان مجبورند به تنها راه باقی مانده یعنی راه مقاومت بازگردند ، با اقدام ترامپ صلح بین اسرائیل و فلسطین برای همیشه از بین رفت.

آیت الله عاملی همچنین افزود: سازمان ملل و شورای امنیت نمی تواند کاری انجام دهد چون ابزار دست آمریکا برای تامین منافع آمریکا و کوبیدن دولت های مشروع مخالف آمریکا هستند.

وی یک راه حل این مسئله را اعتراض ها و تظاهرات جهانی دانست که امروز در 56 کشور اسلامی به غیر از عربستان، امارات، قطر، بحرین و آذربایجان بعد از نمازجمعه تظاهرات اعتراضی برگزار می شود.

وی همچنین یک راه دیگر را تحریم کالاهای آمریکایی و اسراییلی ذکر کرد مخصوصا که ترامپ به سیاست، نگاه تجاری دارد و راه مهم تر را این دانست که کشورهای عربی خلیج فارس بویژه عربستان ذخیره ارزی خود را که رقم فوق العاده است از آمریکا خارج کند.

46

برچسب‌ها

"