برخی کاربران خبرآنلاین معتقدند «افزایش قدرت خرید مسکن فقط با کاهش قیمت و تخلیه حباب کاذب 60 درصدی امکان‌پذیر است.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هر چند اقدامات متعددی به منظور افزایش قدرت خرید مسکن از سوی دولت پیگیری می‌شود که آخرین نمونه آن، افزایش سقف تسهیلات بانکی به 200 میلیون تومان برای زوجین است، اما برخی معتقدند حتی با وجود تصویب این طرح، بالا بودن مبلغ اقساط مانعی بر سر راه استفاده بخش عظیمی از خریداران مسکن از این تسهیلات تلقی می‌شود. بر این اساس، این سوال مطرح است که بهترین راه برای افزایش قدرت خرید مسکن مردم چیست؟

 «احمدی» یکی از کاربران در این خصوص در نظرسنجی خبرآنلاین نوشت: «افزایش قدرت خرید مسکن فقط با کاهش قیمت و تخلیه حباب کاذب 60 درصدی امکان‌پذیر است. برای همه مثل روز روشن است که قیمت کنونی مسکن کاذب است و سه تا چهار برابر ارزش واقعی آن است. یعنی قیمت ساخت و زمین را که حساب کنید، می‌بینید که یک‌سوم یا یک‌چهارم این قیمتی که توی بازار عرضه می‌شود، به دست می‌آید، بنابراین دولت نباید هیچ وامی دهد؛ حتی وام‌های قبلی را و مردم هم اصلا نخرند؛ مگر به قیمت تمام شده برای نوساز و قیمت تمام شده منهای استهلاک بنا به نسبت عمر ساختمان. این قضیه عزم ملی می‌خواهد. مردم وقتی به مشاور املاک می‌روند و با قیمت غیرواقعی مواجه می‌شوند، نباید بخرند. آن زمان قول می‌دهم ظرف یک‌ماه آپارتمان 50درصد افت قیمت پیدا کند.

«کاویان» نیز عنوان کرد: «من قدرت خرید مسکن دارم، ولی وقتی می‌بینم یک آپارتمان را 3، 4 برابر می‌خواهند به من بفروشند، نمی‌خرم. چرا باید آپارتمانی را که 100 میلیون بیشتر ارزش ندارد، 300 میلیون بخرم؟ چرا باید برای حباب کاذب 200 میلیون بدهم؟ چرا مردم باید 200 میلیون وام بگیرند و حباب بخرند؟»

«رحمتی» نیز متذکر شد: «با هر نوع وام و افزایش تسهیلات مخالفم. دلیل آن هم این است که یک عده از خدا بی‌خبر آپارتمانی یا ملکی را با هزار دوز و کلک و جوسازی و هیاهو به چندین برابر قیمت‌گذاری می‌کنند و یک مشت آدم ساده‌لوح هم بدون این‌که حساب کنند اصلا ارزش این ملک چقدر است، می‌روند با هزار جون کندن وام می‌گیرند و می‌خرند و با این کار خود قیمت کاذب را تشدید می‌کنند، بنابراین وام و تسهیلات نه‌تنها قدرت خرید را افزایش نمی‌دهد، بلکه کاهش هم می‌دهد. تنها راه‌حل، کمپین نخریدن مسکن گران است که مردم ببینند قیمت اصلی و ارزش واقعی چقدر است و با آن قیمت بخرند.»

کاربر دیگری نوشت: «باید دست دلال رو از نرخ‌گذاری کوتاه کنند. متاسفانه آن دسته مشخص از مشاورین املاک عزیز خوب یاد گرفتند که چطور در بازار آشفتگی ایجاد کنند. همین الان شما یک‌سری به بازار مسکن 50 تا 100 متری در محله متوسط شهر بزنید، متوجه می‌شوید که چطور املاکی‌ها نرخ مسکن را جابه‌جا می‌کنند.»

«مجید» نیز عنوان کرد: «اصولا افزایش قدرت خرید مسکن کاری بسیار اشتباه است، چون باعث افزایش تقاضا و ایجاد تورم می‌شود و به دنبال آن، دوباره قدرت خرید از دست می‌رود و برمی‌گردیم به خانه اول. بنابراین تنها راه برون‌رفت از این باتلاق، کاهش قیمت مسکن به اندازه قدرت خرید فعلی است. مثلا آپارتمان‌هایی با قیمت 50 تا 100 میلیون تومان.»

«رشیدی» نوشت: «قیمت تمام شده زمین برای هر واحد آپارتمان در انبوه‌سازی بسیار اندک است، چون بین همه واحدها سرشکن می‌شود و قیمت ساخت هم به خاطر خرید عمده مصالح و تجهیزات از کارخانه‌ها بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود و با یک حساب سرانگشتی می‌توانید حساب کنید که انبوه‌ساز یک آپارتمانی را که به شما 300 میلیون می‌فروشد، برای خودش زیر 100 میلیون تومان تمام شده است. پس نتیجه می‌گیریم قدرت خرید به اندازه قیمت تمام شده هست.»

 

35225

 

 

منبع: خبرآنلاین