باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز نوشت که تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در تایید نکردن بیانیه پایانی نشست گروه ۷، تلاش‌ها برای تشکیل یک جبهه مشترک میان اعضای آن را مختل کرده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، شنبه شب با انتقاد شدید از جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، و با اعلام تلویحی این مسئله که واشنگتن احتمالا تعرفه‌های گمرکی بر واردات خودرو را حفظ خواهد کرد، تلاش‌های سران گروه هفت را برای تشکیل یک جبهه مشترک در زمینه تجاری مختل کرد.

در این گزارش امده است: رئیس جمهور آمریکا که روز شنبه حضور خود را در نشست سران گروه هفت در لامالبه کانادا کوتاه کرد، شنبه شب اعلام کرد از نمایندگان خود در نشست گروه هفت خواسته است از تایید بیانیه مشترکی که سران این گروه تهیه کرده‌اند، خودداری نمایند. ترامپ با این کار تلاش‌های سران گروه هفت را برای دستیابی به یک اجماع شکننده میان آمریکا و شرکای تجاری اصلی این کشور در گروه هفت به بن‌بست کشاند.

شست سران گروه هفت در لامالبه در واقع اولین گردهمایی این گروه پس از اجرایی شدن تعرفه‌هایی بود که دولت آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم به بازار این کشور وضع کرده است به همین علت بحث درباره مسایل و اختلافات تجاری میان واشنگتن و شرکایش در گروه هفت اصلی‌ترین مسئله دستور کار این نشست بود.

دونالد ترامپ شنبه شب در توئیتر خود نوشت: «نخست وزیر کانادا در نشست‌های گروه هفت خود را مطیع و معتدل نشان داد و همه این کار‌ها را کرد تا پس از خروج من از نشست، در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کند حقوق گمرکی آمریکا اقدامی توهین آمیز است. ترودو فردی متقلب و ضعیف است. تعرفه‌های گمرکی ما پاسخی به حقوق گمرکی دویست و هفتاد درصدی کانادا بر محصولات لبنی است.»

نخست وزیر کانادا، که میزبان نشست دو روزه سران گروه هفت در استان کبک بود، در کنفرانس مطبوعاتی خود به تدابیری اشاره کرد که ممکن است کانادا ماه آینده در واکنش به اقدام آمریکا در اعمال حقوق گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک وضع کند.

رویترز افزود: حمله لفظی شدید دونالد ترامپ به نخست وزیر کانادا پس از دو روز رایزنی‌های سران گروه هفت که با بحث و جدل‌های زیادی هم همراه بود، اتفاق افتاد. علاوه بر اختلافات آشکار میان آمریکا و شرکایش در گروه هفت در خصوص حقوق گمرکی مد نظر ترامپ، در نشست لامالبه رئیس جمهور آمریکا بازگشت روسیه به گروه هفت را خواستار شد که با مخالفت اروپایی‌ها مواجه گشت. روسیه پس از انضمام شبه جزیره کریمه اوکراین به خاک خود در سال دو هزار و چهارده از گروه هفت اخراج شد.

اروپایی‌ها با پیشنهاد دونالد ترامپ در خصوص بازگشت احتمالی روسیه به این گروه به صراحت مخالفت کرده و چنین امکانی را منتفی دانسته‌اند. در این میان آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در واکنش به پیشنهاد ترامپ تاکید کرد: بازگشت روسیه به گروه هفت تا زمانی که ما شاهد بهبود شرایط و پیشرفت واقعی امور در رابطه با مناقشه اوکراین نباشیم، امکان پذیر نخواهد بود.

پس از خارج کردن آمریکا از توافق نامه آب و هوایی پاریس و همچنین توافق نامه هسته‌ای ایران (برجام)، ترامپ یک بار دیگر در نشست لامالبه نشان داد که قصد دارد وضع موجود را دگرگون کند.

طبق بیانیه مشترک نشست لامالبه که به نظر می‌رسید به اختلافات میان آمریکا و دیگر اعضای این گروه پایان داده است، سران گروه هفت (آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان و ژاپن) روز شنبه بر ضرورت یک «تجارت آزاد، منصفانه و متقابلا سودمند» و همچنین اهمیت مبارزه با حمایت‌گرایی توافق کردند. اما چرخش ناگهانی دونالد ترامپ در هنگام عزیمت به سنگاپور برای دیدار با کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی، همتایان وی را در گروه هفت متحیر و غافلگیر کرد.

همتایان دونالد ترامپ در گروه هفت این هفته تلاش کردند به شکل ظاهری هم که شده در زمینه تجاری و دیگر مسائل اساسی با واشنگتن به اتفاق نظر دست یابند.

دولت آمریکا دو هفته پیش با تاکید بر اهمیت مسئله امنیت ملی اعلام کرد قصد دارد حقوق گمرکی بیست و پنج درصدی بر خودرو‌های وارداتی اعمال کند. دونالد ترامپ که تقویت صنعت فولاد کشورش را یکی از بزرگترین اولویت‌های خود اعلام کرده، تعرفه‌های گمرکی بیست و پنج درصدی بر واردات فولاد و ده درصدی بر واردات آلومینوم در نظر گرفته و با این تصمیم اعتراضات شدید شرکای تجاری بزرگ خود از جمله اعضای گروه هفت را برانگیخته است.

قرار است آمریکا در چارچوب یک سازوکار حقوقی (بخش دویست و سی و دوم قانون تجاری مصوب سال هزار و نهصد و شصت و دو) درباره واردات خودرو تحقیق کند و ممکن است این تحقیقات به اعمال حقوق گمرکی بر واردات خودرو به بازار آمریکا منجر شود.
دونالد ترامپ بر رعایت این بخش از قانون تجاری آمریکا اصرار می‌ورزد. طبق این قانون، آمریکا می‌تواند به نام "امنیت ملی" برخی تدابیر حمایت گرایانه تجاری به اجرا گذارد.

 

5252

منبع: خبرآنلاین