تصاویر | آخرین خبرها از دیداری تاریخی؛ ترامپ و اون راهی سنگاپور شدند

ساعاتی پیش رئیس جمهور ایالات متحده و پس از آن رهبر کره شمالی به منظور دیدار و گفتگو راهی سنگاپور شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب سایت خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ پس از ترک نشست جی 7 ، کانادا را به مقصد سنگاپور ترک کرده است. در همین حال رهبر کره شمالی نیز راهی این کشور شد.

بر اساس بیانیه دولت سنگاپور،نخست وزیر این کشور امروز (یکشنبه) و فردا (دوشنبه) با رهبر کره شمالی و رییس جمهور آمریکا به طور جداگانه دیدار خواهد کرد.

لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور امروز و فردا به طور جداگانه و حین دیدار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از این کشور در آستانه نشست ۱۲ ژوئن، با آنان دیدار خواهد کرد.

سه شنبه ۱۲ ژوئن، رهبر کره شمالی و رییس جمهور آمریکا در سنگاپور با یکدیگر دیدار خواهند کرد و هدف این مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای از شبه‌جزیره کره و پایان دادن به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی در ازای امتیازات دیپلماتیک و اقتصادی خواهد بود.


تدابیر امنیتی در سنگاپور

ترامپ راهی سنگاپور شد
ضمن توضیحات رئیس جمهر سنگاپور درباره روند مذاکرات ، کاخ سفید اعلام کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار با رهبر کره‌شمالی کانادا را به مقصد سنگاپور ترک کرده است.

انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری آمریکا امروز (یک‌شنبه) ساعت ۸:۳۵ بعدازظهر به وقت محلی وارد سنگاپور شود.

در همین حال، خبرگزاری کیودو به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک گزارش داده که رهبر کره‌شمالی نیز امروز (یک‌شنبه) وارد سنگاپور خواهد شد.

ترامپ که نهم ژوئن کبک را زودتر از پایان اجلاس ترک کرد تا مستقیما به سنگاپور برود، اظهار کرد، تمرکزش فعلا بر دیدار روز سه‌شنبه با کیم جونگ اون است تا بلکه بتواند بحران هسته‌‍ای در شبه جزیره کره را حل کند.


هواپیمایی که کیم جونگ اون با آن وارد فرودگاه چین شد که این تصویر را رویترز به عنوان عکسی تاریخی ثبت کرده است.

رهبر کره‌شمالی هم راهی سنگاپور شد
در همین حال خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی بدون ذکر جزئیات بیشتر اعلام کرد جت شخصی رهبر کره‌شمالی امروز یکشنبه از پیونگ‌یانگ عازم سنگاپور شد.

به گزارش  رویترز، یک هواپیمای باری دیگر که اخیرا در سفر به چین، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی را همراهی می‌کرد هم از پیونگ‌یانگ عازم شد و احتمالا عازم سنگاپور شده است.

وزارت امور خارجه سنگاپور در بیانیه‌ای اعلام کرد، رهبر کره‌شمالی امروز در سنگاپور با لی هسین لونگ، نخست‌وزیر سنگاپور دیدار می‌کند.


تدابیر امنیتی در سنگاپور

گشایش سفارت آمریکا در کره‌شمالی
در همین حال دو منبع مطلع در سنگاپور گفتند، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال ایجاد روابط دیپلماتیک با کره شمالی و حتی گشایش سفارت ایالات متحده در این کشور آسیایی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دو منبع مطلع در نشست سنگاپور گفتند، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال ایجاد روابط دیپلماتیک با کره شمالی و افتتاح یک سفارت خانه در این کشور است.

یکی از این منابع که خواست نامش فاش نشود، گفت: این مساله درباره گشایش سفارت آمریکا در کره شمالی مورد بررسی و بحث قرار گرفته است. نظر ترامپ این است که ما می‌توانیم در این باره گفتگو کنیم. این مساله روی میز مذاکره است. اجازه دهید ببینیم چه می‌شود. البته ما این مساله را بررسی می‌کنیم. چیزی وجود ندارد که مانع بررسی آن شود.

منابع مطلع همچنین اعلام کردند که این مساله یکی از بی‌شمار مسائلی است که در قرار است در نشست سنگاپور میان ترامپ و کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرد.

توصیه‌های ژاپن به ترامپ
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در دولت ژاپن گزارش کرد، نخست وزیر این کشور در جریان ده‌ها گفت‌وگو به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرده که از دادن امتیازهای بیش از حد به کره شمالی به نحوی که باعث برهم خوردن توازن قدرت در منطقه شرق آسیا به ویژه از طریق خروج نظامیان آمریکایی از کره‌ جنوبی شود، خودداری کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این منبع وابسته به حلقه سیاست گذاری دولت شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن گفت: تصویر کلی که ما در ذهن داریم این است که خروج نیروهای آمریکایی از شبه جزیره کره به نفع چین تمام خواهد شد.

این در حالی است که ژاپن عنوان می‌کند که این خروج سبب می‌شود که توکیو در خط مقدم مقابله با قدرت فزاینده چین تنها بماند.

این منبع که نامش را فاش نکرد، تاکید کرد: آمریکا ممکن است طی ۱۰ سال از کره خارج شود و تایوان شبیه هنگ‌کنگ خواهد شد.

همچنین چند منبع مطلع از برنامه‌ریزی‌های امنیتی ژاپن به رویترز گفتند: هر نتیجه‌ مربوط به نشست روز سه‌شنبه دونالد ترامپ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که این سناریو را محتمل‌تر کند، ژاپن را مجبور خواهد کرد که خود را آماده زنده ماندن بدون حضور نظامی آمریکا کند.

این در حالی است که ژاپن اخیرا تلاش‌هایی را نیز انجام داده و از جمله چند جزیره را در دریای چین شرقی با تدابیر دفاعی بیشتر تقویت کرده و تلاش داشته تا هم‌پیمان‌های جدیدی در منطقه برای خود شامل استرالیا و هند دست و پا کند تا توازن در مقابل قدرت چین برقرار کند.

همچنین ژاپن از طرف دیگر یک رویکرد دیپلماتیک را برای کاهش تنش‌ها با پکن اتخاذ کرد.

آمریکا در کره‌ جنوبی ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی دارد و ژاپن نیز میزبان ۵۰ هزار نظامی آمریکایی از جمله یک گروه رزمی وابسته به یک ناو هواپیمابر آمریکایی است.

یک فرمانده سابق ارشد ارتش آمریکا در حوزه آسیا گفت: هرگونه کاهش سطح نیروهای آمریکایی در شمال شرق آسیا به نوعی عقب نشینی نسبی آمریکا تلقی خواهد شد و این یکی از اهداف راهبردی مهم برای چین است و در صورت عدم حضور نیروهای آمریکایی در کره ائتلاف آمریکا – ژاپن به واقع در شمال شرق آسیا تنها خواهد شد.

یک مقام ارشد وزارت دفاع ژاپن نیز گفت: خروج نظامیان آمریکایی از شبه جزیره کره یک خلأ قدرت به وجود می‌آورد. پنتاگون این موضوع را درک می‌کند و ژاپن نیز به ترامپ این مساله را گوشزد کرده است.

منبع مربوط به حلقه سیاست‌گذاری آبه گفت: ژاپن برخلاف دهه ۱۹۳۰ در وضعیتی نیست که بتواند خود را به لحاظ نظامی تقویت کند و در عین حال نیز نمی‌تواند هسته‌ای شود. ژاپن هیچ گزینه‌ای ندارد به جز اینکه دیپلماسی را تقویت کند. آبه یک فرد واقع‌گرا است.

این در حالی است که اخیرا یک اندیشکده ژاپنی نظرسنجی را در ماه‌های مه و ژوئن انجام داده که در جریان آن مشخص شده تنها ۶.۲ درصد ژاپنی‌ها قبول دارند که مذاکرات آمریکا با کره شمالی منجر به پیشرفت قابل ملاحظه در خلع سلاح هسته‌ای خواهد شد در حالی که یک نظرسنجی مشابه در آمریکا نشان داده که ۲۱.۸ درصد آمریکایی‌ها چنین عقیده‌ای دارند.

سنگاپور اعلام بی‌طرفی کرد
وزیر کشور سنگاپور اعلام کرد، این واقعیت که آمریکا و کره‌شمالی این کشور را به عنوان میزبان دیدار تاریخی رهبران خود انتخاب کرده‌اند، نشان می‌دهد که دو طرف به بی‌طرف بودن و توانمندی سنگاپور اعتقاد دارند.

کی شانموگام، وزیر کشور سنگاپور در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: کره‌شمالی و آمریکا در توافق خود برای برگزاری دیدار رهبران این دو کشور در سنگاپور مسأله امنیت را بسیار جدی تلقی کرده‌اند.

وی ادامه داد: به اعتقاد مقامات این دو کشور، سنگاپور می‌تواند فضایی امن را برای برگزاری این دیدار فراهم کند. آنها به بی‌طرف بودن ما اطمینان دارند.

وزیر کشور سنگاپور تصریح کرد: نشست آتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی برای سراسر دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است و سنگاپور بسیار خرسند است که بخشی از این رویداد است.

شانموگام خاطرنشان کرد، سنگاپور هزاران نیروی امنیتی را برای تأمین امنیت این رویداد مستقر کرده است.

ترامپ: همان دقیقه اول متوجه می‌شوم دیدارم با "اون" بی‌نتیجه است یا نه
دونالد ترامپ در آستانه نشست تاریخی روز سه‌شنبه‌اش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تاکید کرد که می‌تواند مسیر این نشست و اینکه بی نتیجه خواهد بود یا خیر را حدس زده و "زمان کیم جونگ اون را تلف نکند".

به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در یک کنفرانس خبری در خاتمه حضورش در اجلاس گروه 7 در کبک کانادا که شنبه عصر برگزار شد گفت: این یک فرصت تکرار نشدنی است و من فکر می‌کنم که خیلی خوب پیش خواهد رفت.

ترامپ در این کنفرانس خبری با تاکید بر آن که برای یک "ماموریت صلح" قرار است نشست گروه هفت را به مقصد سنگاپور ترک کند، گفت که "هدف روشنی در سر دارد" و آن متقاعد کردن کیم جونگ اون به کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای خود در ازای "حمایت‌هایی" از جانب آمریکا است.

ترامپ عنوان کرد که مسیر این نشست غیرقابل پیش بینی و وابسته به اتفاقات لحظه‌ای است.

ترامپ با تاکید بر اینکه رهبر کره شمالی "فرصتی برای رقم زدن یک اتفاق بزرگ برای مردمش را دارد" گفت که تیم او با "روحیه‌ای مثبت" وارد اولین دیدار تاریخی مقام‌های دو کشور در چنین سطحی خواهد شد.

با این حال ترامپ گفت نتایجی که او می‌خواهد یعنی خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره نیاز به زمان دارد.

او تاکید کرد: در عین حال ممکن است به جایی هم نرسیم و شانس زیادی هم وجود دارد که در نهایت چنین  خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره عملی نشود. البته شانس بیشتر از آن این است که احتمالا نیاز به مدت زمانی خواهد داشت و فرایندی برای آن نیاز خواهد بود.

ترامپ گفت که موفقیت این نشست خیلی زیاد بستگی به شخصیت کیم جونگ اون و روی آوردن او به یک مذاکرات واقعی است.

ترامپ تصریح کرد: "اون" واقعا یک شخصیت ناشناخته است و مردم شناخت خیلی زیادی درباره او ندارند. من فکر می‌کنم که او قرار است در مسیری مثبت شگفتی ایجاد کند؛‌ خیلی زیاد در مسیر مثبت و ما آن را خواهیم دید.


کیم جونگ اون در سفر تاریخی خود به چین در میان محافظانش

ترامپ تاکید کرد که "در همان اولین دقیقه" خواهد فهمید که آیا نشست سنگاپور که تا پیش از این یکبار در معرض لغو شدن قرار گرفت، موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر.

او اظهار کرد: چطور این اتفاق می‌افتد؟ تنها از طریق حس لامسه من و احساس من‌. این کاری است که من انجام می‌دهم.

ترامپ گفت: می‌دانید که گفته‌اند که در پنج ثانیه اول شما متوجه خواهید شد که از کسی خوشتان می‌آید یا خیر؟ تا حالا این مساله را شنیده‌اید؟ من فکر می‌کنم که خیلی سریع متوجه خواهم شد که اتفاقی خوب قرار است بیفتد یا خیر. من قرار نیست که زمان خودم را تلف کنم و قرار هم نیست که زمان او (کیم جونگ اون) را تلف کنم.

منبع: رویترز

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 782611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =