رئیس سازمان فضایی در خصوص اجرای پروژه اعزام انسان به فضا گفت: این پروژه از دستور کار این سازمان خارج نشده و همچنان پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرتضی براری در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی فضا نکاتی را مطرح کرد که برگزیده آن به شرح زیر است:


- ماهواره "دوستی" دانشگاه صنعتی شریف،‌ ماهواره "پیام "دانشگاه امیرکبیر و ماهواره "ناهید 1" آماده پرتاب هستند.

- در حال حاضر کشور در حال گذر از ماهواره‌های تحقیقاتی به سمت پرتاب ماهواره‌های عملیاتی است، خاطرنشان کرد: به گونه‌ای که کشور از ماهواره‌هایی با ظرفیت 50 کیلوگرم در مدار 250 کیلومتری به ساخت ماهواره‌های 250 کیلوگرمی و قرار گرفتن در مدار 500 کیلومتری رسیده است.


- ماهواره‌ "ظفر" تا پایان سال کامل می‌شود، افزود: این یک ماهواره سنجشی با دقت 22.5 میلیمتر است.

- رئیس سازمان فضایی همچنین با بیان اینکه ساخت ماهواره "ناهید 2" به پایان رسیده است، ابراز امیدواری کرد که تا پایان برنامه ششم آماده پرتاب شود.

- براری با اشاره به آخرین مذاکرات در خصوص بازگرداندن ماهواره مصباح به کشور یادآور شد: کارگروهی در این زمینه به شدت در حال پیگیری هستند و تلاش هستیم که بتوانیم با رایزنی این ماهواره را که کار آن با مشارکت یک کشور خارجی انجام شده، به کشور بازگردانیم.

- در حال حاضر ایران جزو 9 کشور اول دنیا در دستیابی به چرخه کامل فضایی است.

- کشورهای ایران، پاکستان، عربستان، امارات متحده عربی و رژیم اشغالگر قدس از جمله 5 کشور نوظهور در عرصه فضایی معرفی شده‌اند.

- رئیس سازمان فضایی در خصوص اجرای پروژه اعزام انسان به فضا گفت: این پروژه از دستور کار این سازمان خارج نشده و همچنان پیگیری می‌شود. وی در عین حال خاطرنشان کرد: در حال حاضر اولویت ما ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش‌های فضایی است که برای توسعه این بخش تا سال 1404 زمان نیاز داریم.

 

 

5656

منبع: خبرآنلاین