ایسنا نوشت: خانواده مرحوم رحیم معینی کرمانشاهی برای استفاده بدون اجازه از شعرهای او از سه خواننده مطرح شکایت کرده‌اند؛ حالا فرزند این شاعر می‌گوید، فقط این سه نفر نیستند و از حرف‌های او این‌گونه برمی‌آید که آن‌ها قرار است به غیر از این‌ها، از چند نفر دیگر نیز شکایت کنند.

خبر شکایت ورثه رحیم معینی کرمانشاهی - شاعر و ترانه‌سرا - از فرزاد فرزین، محمد معتمدی و سالار عقیلی، بار دیگر بازار حرف‌ها را سر موضوع کپی‌رایت داغ می‌کند و خلاءهای قانونی را در این زمینه به چالش می‌کشد. چندی پیش نیز اردلان سرفراز ـ ترانه‌سرای مقیم خارج از کشور ـ از سه خواننده‌ دیگر (علی لهراسبی، سینا سرلک و رضا صادقی) در زمینه استفاده بدون اجازه از ترانه‌اش شکایت کرده بود.

تصویب «قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان» را شاید بتوان تنها اقدامی دانست که در ایران از حقوق صاحب اثر دفاع می‌کند؛ قانونی که در سال ۱۳۴۸ ازسوی مجلس شورای ملی وقت تصویب شد و در سال ۱۳۸۹ اصلاحیه این قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. اما هرچه بود و هست با وجود این قانون نیز در ایران باور چندانی به رعایت و احقاق حقوق مؤلف و مصنف وجود ندارد.

حالا که بار دیگر پای حق و حقوق شاعر و شکایت از خواننده‌ها به میان آمده، گفت‌وگویی با حسین معینی کرمانشاهی ـ فرزند رحیم معینی کرمانشاهی ـ انجام شده که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید.

اصلا صداوسیما چه‌کاره است؟
فرزند این شاعر می‌گوید: این آقایان سال‌هاست این آثار را بدون اجازه می‌چاپند. آقای سالار عقیلی چند سال پیش این ترانه‌ها را خواند و الان می‌گوید صدا و سیما به من اجازه [این کار را] داده است، اصلا صدا و سیما چه کاره است؟ مگر صدا و سیما صاحب آثار است که این‌ها [شعرها] را به شما بدهد؟

او در پاسخ به اینکه آیا به این خواننده‌ها تذکری داده یا خیر؟ بیان می‌کند: سرقت که تذکر نمی‌خواهد، وقتی انجام شد هم تذکری ندارد. این سه نفر تنها نیستند، [آن‌ها] ۱۰ نفر هستند این داستان باید به تدریج جلو برود.

حسین معینی کرمانشاهی در ادامه و درباره پیگیری قضایی این جریان اظهار می‌کند: من وکیل دارم که به دنبال این ماجرا است.

او همچنین درباره اینکه تمایل دارد درباره آن ۱۰ نفر نیز صحبت کند؟ با بیان اینکه «قصدم شلوغ‌بازی کردن نیست» می‌گوید: اجازه بدهید این [ماجرا] از طریق عادی جلو برود. صحبت شلوغ بازی کردن نیست، صحبت این است که پدر من تا آخر عمرش اجاره‌نشین بود و من هم الان اجاره‌نشین هستم. حالا چرا باید مملکت اجازه بدهد به یک‌سری که این کارها را انجام بدهند؟ عده‌ای که ظاهرا به خود استاد می‌گویند.

241241

منبع: ایسنا
"