کشورهای اروپایی در اقدامی بی‌سابقه ده منطقه در آب‌های اقیانوس اطلس را حفاظت‌شده اعلام کردند. این اولین باری است که مناطقی از دریا برای نجات گونه‌های زیستی منطقه،‌ تحت حفاظت دولت‌ها در می‌آیند.

بهنوش خرم‌روز: روی خشکی‌های زمین،‌ مناطق حفاظت‌شده‌ای وجود دارند که اغلب هدف آن‌ها حفاظت و حمایت از گونه‌های زیستی،‌ از جمله حیوانات و گیاهان است که در غیر این صورت، در معرض خطر نابودی قرار می‌گرفتند. اما گونه‌های زیستی دریایی چه؟

خب،‌ به نظر می‌رسد بالاخره کسی به فکر حفاظت از گونه‌های زیستی دریایی هم افتاده! به گزارش ای.اف.پی،‌ کشورهای اروپایی تصمیم گرفته‌اند که در شمال شرق اقیانوس اطلس ده منطقه را حفاظت‌شده اعلام کنند و فعالیت  انسان‌ها را در این مناطق محدود نمایند. به گفته آن‌ها، هدف حفاظت از محیط زیست منطقه است.

بسیاری این تصمیم را گامی مهم برای نجات اقیانوس‌ها و در نهایت زمین دانسته‌اند. این اولین باری است که در دنیا تصمیم گرفته شده مناطق آبی تحت حفاظت قرار بگیرد.

این حفاظت شامل پیشگیری از فجایعی مانند فاجعه نفتی خلیج مکزیک هم می‌شود. کشورهای اروپایی می‌خواهند حفر هر چاه نفتی در این مناطق محود بشود تا گونه‌ها در معرض خطراتی مانند آن‌چه چاه نفتی بریتیش پترولوم ایجاد کرد، قرار نگیرند.

این تصمیم کشورهای اروپایی،‌ برخی از قوانین و قراردادها را زیر پا می‌گذارد و همین امر، ‌آن را مهم‌تر هم می‌کند. به گفته آن‌ها، این کشورها می‌خواهند آغازگر سنتی در دنیا باشند که به نجات آب‌ها و موجودات دریایی بیانجامد.

منبع: بدون منبع