دادستان کل کشور گفت: سالانه حدود 5 یا 6 هزار پرونده فقط مربوط به مواد‌مخدر است و دستگاه قضایی در رابطه با مواد‌مخدر دچار مشکلات فراوانی است.

دری نجف‌آبادی یادآور شد: بیش از 43‌درصد میانگین زندانیان، ‌زندانیان مواد‌مخدر هستند که در بعضی از استان‌ها 65 درصد هستند. بخشی از اعدامی‌های ما که دنیا ما را متهم می‌کند، مربوط به قاچاقچی‌های شرور و مسلح و آدم‌کش مواد‌مخدر است. آنها نمی‌گویند در طول این 30 سال بیش از 3500 شهید فقط نیروی انتظامی در رابطه با قاچاق مواد‌مخدر داده است. هر روز برادران نیروی انتظامی، ‌وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی در این رابطه شهید می‌دهند.
وی گفت: جرائم مواد‌مخدر به گونه‌ای است که فقط قاچاقچی و معتاد نیستند که آلوده می‌شوند و آسیب‌ می‌بینند و نزدیک 45درصد زندان‌ها را آلوده کرده‌اند بلکه هزارها خانواده هم آسیب می‌بینند.

وی با اشاره به حجم و مشکلات پرونده‌های مواد‌مخدری تأکید کرد: برخورد با این جرائم عزم و اراده همه‌جانبه را در رابطه با پیشگیری می‌طلبد. مرزهای شرقی کشور مرزهایی آلوده است و تولید مواد‌مخدر در افغانستان بعد از اشغال دو یا سه برابر شده است. اول انقلاب 250 تن بوده است، امروز بیش از 8 هزار تن است. صدها لابراتور تولید کراک، هروئین و مرفین در خاک افغانستان، ‌پاکستان و مخفی‌گاه‌های داخل کشور وجود دارد. چه برای مصرف داخلی و چه برای صادرات و ترانزیت و چه در بخش قاچاق، توزیع، خرده‌فروشی و کلان‌فروشی همه باید در همه بخش‌ها کمک دهند.

وی با بیان اینکه اگر مرزها به طور کامل به معنای واقعی کلمه کنترل نشوند، قاچاقچی‌های شرور با شیوه‌های مختلف می‌توانند بیایند گفت: حدود 1800 کیلومتر مرزهای شرقی ما تا جاسک و چابهار باید به معنای واقعی کنترل شود. رشد مصرف مواد‌مخدر و تغییر آن به مواد‌مخدر خطرناک مثل کراک و شیشه نیز مهم است. با توجه به کویری بودن بخش‌های زیادی از کشورمان اگر این مواد از مرز وارد شوند تا همه جا می‌توانند بیایند. تا ورامین و تهران با شیوه‌های مختلف وارد می‌شود. بخشی از مسائلی که باید توجه کنیم هم مربوط به کاهش تقاضا در داخل کشور است.

دادستان کل کشور افزود: اگر می‌گوییم بهداشت قضایی بخشی از ‌آن برای این است که همه دستگاه‌ها همکاری‌ همه جانبه داشته باشند و تلاش مضاعف کنند تا شاهد واردات مواد‌مخدر و توزیع و رشد شبکه‌های قاچاقچی نباشیم.

منبع: خبرآنلاین