دولت خودروسازان دولتی را موظف به اعمال حداکثر 100 هزار تومان تخفیف در قیمت تولیداتشان کرد.

علی پاکزاد: بر اساس مصوبه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در کارگروه کنترل بازار،خودرو سازان بخش دولتی موظف شدند نسبت به ارایه تخفیف انواع خودرو تا یک میلیون ریال اقدام کنند.

این کاهش قیمت در حالی ابلاغ می شود که گروه ایران خودرو بلافاصله بعد از اعلام آغاز برنامه هدفمندسازی یارانه ها توسط رئیس جمهور در 27 آذر ماه اعلام کرده بود قیمت 65 محصول خود به غیر از تندر را بین 2 تا 5 درصد کاهش خواهد داد و البته این اقدام سریع شرکت ایران خودرو با نوعی مخالفت از سوی دیگر خودرو سازان از جمله بزرگترین رقیب این گروه مواجه شد و عباراتی مانند اقدام عجولانه در توضیح موضع دیگر خودروسازان نسبت به اقدام ایران خودرو دهان به دهان گشت.

حتی احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در سلسله مقالاتی که یکی از آنها در سایت خبر آنلاین نیز منتشر شد هنر خودروسازان را حفظ قیمت فعلی دانست و عنوان کرد کاهش قیمت از سوی خودروسازان نه منطقی و نه شدنی است.

اما به نظر می رسد در نهایت برای آنکه بین صنایع خودروسازی کشور که بخش عمده ای از انها همچنان دولتی هستند نوعی مصالحه ایجاد شود کارگروه تنظیم بازار تصمیم مصوبه جدیدی را امروز ابلاغ کرده است که براساس آن سقف تخفیفی در قیمت معادل 100 هزار تومان اعلام شده است، یعنی هم کاری شده باشد و هم چندان سنگین نباشد.

یعنی در حالی که اعلام اولیه ایران خودرو به به معنی حداقل کاهش قیمتی بین 200 تا 500 هزار تومان را برای محصولات این شرکت با مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار در عمل حداکثر باید 100 هزار تومان تخفیف در فروش خود لحاظ کند.

یک میلیون و 300 هزار تومان افزایش هزینه سوخت

این در حالی است که با لحاظ کردن متوسط 30 هزار کلیومتر مسافت تردد در سال ، مصرف 10 لیتر در هر یکصد کیلومتر معادل و قیمت 550 تومان برای هر لیتر بنزین به گفته وزیر اقتصاد در حال حاضر متوسط هزینه سوخت هر خودروی بنزین سوز برای خریداران خودرو در طول سال معادل یک میلیون 650 هزار تومان می رسد که در مقایسه با قیمت 100 تومان قبلی پنج برابر شده است و کاهش قیمت خودرو تا 100 هزار تومان تنها می تواند 6 درصد از افزایش هزینه اتفاق افتاده در سال اول مصرف خودروها را پوشش دهد در حالی که اگر خودروهای تولید شده در کشور بر اساس استاندارهای روز جهان سوخت مصرف می کرد به طور حتمی میزان هزینه سالانه سوخت حداقل چیزی حدود 500 هزار تومان کاهش می یافت. 

ولی به نظر می رسد صنایع خودروی کشور ما هنوز حاضر به پذیرش این موضوع نیستند که شدت بالای مصرف سوخت در کشور ناشی از عدم توانایی انها در ارتقا دانش فنی و تولیدخودروهای مناسب بوده است و ثبات نسبی قیمت را طی دهه گذشته به عنوان توجیه همه ناکارامدیهای خود سپر بلا کرده اند. در حالی که حاضر نیستند قبول کنند که طی دوره مورد اشاره این صنایع در عمل حقوق مصرف کنندگان داخلی برای داشتن خودروهای با کیفیت به این دلیل نادیده گرفته شد که صنایع خودروسازی بتوانند بدون داشتن رقیب خارجی در بازار ایزوله شده ایران به افزایش کیفیت و کمیت تولیدات خود بپردازند در حالی که متاسفانه تنها دست آورد این روند افزایش تولیدخودرهایی است که بخش عمده انها  از نظر طراحی منطبق با خودروهای دهه نود میلادی هستند و از نظر استاندارها هنوز نمی توان به طور قطعی اعلام کرد که توانسته باشند استاندارهای همان دهه را اعمال کنند.

استاندارد یکبار مصرف

مثال ساده ای که یک راننده تاکسی در توضیح نحوه پاس کردن استانداردها توسط خودروسازان عنوان می کرد مشت نمونه خروار است. محسن احمدی راننده تاکسی در درد دل با خبرنگار خبر می گوید: «برای پاس کردن استاندارد آلایندگی در اگزوز فیلتر قرار می دهند و بعد از کمتر از یک سال این فیلتر مستعمل می شود ولی برای تعویض این فیلتر هیچ راهی پیش بینی نشده است بنابراین صاحب خودرو برای آنکه بتواند از خودروی خود استفاده کند مجبور است کل اگزوز را تعویض کند و برای آنکه دوباره با این مشکل مواجه نشود اگزوز بدون فیلتیری را استفاده می کند که به محض خارج شدن موتور از تنظیم تولید آلایندگی می کند، آنهم تنظیمی که با وضعیت آشغال موجود در بنزین و دیگر عوامل هر هفته باید انجام شود نه انکه سالانه برای گرفتن برگه کعاینه فنی. با این وضعیت شما بگویید مصرف کننده بلد نیست از خودروی خود درست استفاده کند یا تولید کننده راهی برای دست استفاده کردن باقی نمی گذارد».

/34

منبع: خبرآنلاین
"