ائمه جمعه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه به لغو معافیت‌های نفتی ایران توسط آمریکا اشاره کردند و گفتند این خواب آمریکا تعبیر نخواهد شد.

نیلوفر مولایی: بعد از تروریست خواندن سپاه پاسداران از سوی آمریکا، لغو معافیت‌های نفتی ایران جنجال دیگری به پا کرد. واکنش ها به حدی بود که برخی پیشنهاد دادند که بستن تنگه هرمز باید به عنوان راهکار مقابله به مثل با این اقدام مقامات کاخ سفید در دستورکار قرار گیرد.

پرداختن به این موضوع امروز از محورهای مشترک خطابه‌های ائمه جمعه در سراسر کشور بود. مثلا امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران با اشاره به لزوم  تلاش برای افزایش تولید در کشور گفت: پاس داشتن روز کارگر یعنی ارزش کار را اعلام کردن و متوجه شدن و کشور را از رخوت و بی‌حالی و تن‌پروری و عیاشی نجات دادن.

امامی کاشانی در بخشی دیگر از سخنانش به دشمنی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «در چهل سال گذشته اگر کمک امام زمان (عج) به امام و امت و نظام جمهوری اسلامی نبود، دشمنان ریشه ما را می‌کندند. امام زمان (عج) از ما درخواست داشته است که راه خدا را طی کنیم تا شامل لطف الهی بشویم. ما باید حقوق را رعایت کنیم و وظایف خود را بشناسیم و ببنیم در چه کشوری هستیم و این را باید بفهمیم و درک کنیم. آن وقت برای خدمت به مردم ارزش بسیاری قائل خواهیم شد. آن وقت سرمایه‌ها در کشور به کار خواهند افتاد و به دلیل اینکه سودمان کم است، سرمایه را از کشور خارج نخواهیم ساخت و به کشورهای دیگر نخواهیم برد.»

آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز از جمله افرادی بود که در خطبه‌هایش به موضوع لغو معافیت‌های نفتی ایران اشاره کرد. او گفت: «استکبار جهانی یک بیانیه صادر کرد که معافیت کشورهایی که از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرده بود را دیگر تمدید نخواهد کرد و هرکسی که از ایران نفت بخرد باید رابطه مالی و ارتباطی خود را با ایالات متحده قطع کند آمریکا در این بیانیه دو حرف هم زده بود؛ نخست اینکه وقتی نفت ایران از بازار جهانی حذف شود، عربستان و امارت، دو گاو شیرده آمریکا وعده داده‌اند که تولید نفت خود را زیاد کرده و کمبود نفت ایران را جبران کنند. حرف دوم این بیانیه هم این بود که آمریکا در تلاش است تا صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما بازار جهانی تحمل حذف نفت ایران را ندارد»

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز نیز از این اقدام آمریکا به عنوان خوابی که تعبیر ندارد یاد می‌کند. او گفت: خواب آمریکا در به صفر رساندن فروش نفت ایران هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد و همانطور که رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران فرمودند جمهوری اسلامی ایران هر مقدار که لازم باشد نفت صادر می‌کند.

و ادامه داد:«همان طور که آمریکا در پنج دهه اخیر همیشه شکست خورده و با یک برگشت به گذشته می‌توان به شکست‌هایش در در جنگ ویتنام، عملیات نظامی آمریکا در طبس، افغانستان، عراق، لیبی و یمن اشاره کرد، قطعاً در این مرحله نیز با شکست روبه رو خواهد شد.»

امام جمعه تبریز در ادامه با محکوم کردن نقض حقوق بشر آل‌سعود در کشتن ۳۷ عربستانی گفت: همه دیدیم که با چه وقاحت این جوانان را به شهادت رساندند، دولت عربستان در اقدام جدید و ضد حقوق بشر ۳۲ شیعه و ۵ سنی را اعدام کرد به طوریکه آل سعودی‌ها همواره سعی کرده‌اند تا نیروهای شیعه را حذف کنند.

 آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج نیز گفت: آن‌ها (آمریکایی‌ها) ایران را تهدید به صفر شدن صادرات نفتی می‌کنند ولی باید این نکته را بدانند که همان‌طور که رهبری فرمودند؛ ملت ایران مقابل دشمنان ساکت نمی‌نشینند و چون کوه ایستاده است. او ادامه می‌دهد: هدف آن‌ها از بین بردن منبع اصلی درآمدی ایران است، گزافه بودن این اهداف از بسیاری جهات قابل‌بحث است ازآنجایی‌که میزان عرضه و تقاضا به لحاظ اقتصادی مهم است آن‌ها وقتی می‌توانند صادرات نفتی ما را به صفر برسانند که عرضه نفت در دنیا آن‌قدر زیاد باشد که اگر از ایران نخریدند بتوانند تقاضاها را پاسخگو باشند. طبق نظر کارشناسان اگر صادرات نفت ایران صفر شود دنیا روزی دو میلیون بشکه نفت کم می‌آورد. این عمل قیمت نفت آمریکا را بالا می‌برد و اقتصاد این کشور را با مشکل مواجه می‌کند.

معضلی به نام سیل

گرچه در میان موج خبرهای مختلف، اخبار سیل نسبت به قبل کمرنگ تر شدند اما هنوز کمک رسانی به مناطق سیل زده از مهمترین مشکلات کشور محسوب می شود. مردمی که در رنج به سر می‌برند و هر روز در معرض مشکلات بیشتر قرار می‌گیرند. آیت‌الله بوشهری امام جمعه قم در خطبه‌های این هفته خود با اشاره به وقوع سیل در ابتدای سال جاری در برخی از استان‌های کشور گفت: اقشار مختلف مردم ما از نظامی‌ها و دانشگاهیان و حوزویان برای امداد رسانی به سیل زدگان وارد میدان شدند و به فرموده رهبری سیل حضور مردم در برابر سیل ویرانگر به میدان آمدند.

او با بیان اینکه با فرا رسیدن فصل تابستان یکی از مشکلات سیل زدگان گرما است، افزود: باید امکانات لازم در زمینه وسایل سرمایشی برای کسانی که در چادرها به سر می‌برند فراهم شود و دولت نیز باید تمام تلاش خود را برای مردم سیل زده به کار ببندد چرا که آنها تمام هستی خود را از دست داده‌اند و برخی‌ها تنها یک دست لباس بر تن دارند. یکی از مشکلات جدی سیل زدگان موضوع مسکن است چرا که برخی از منازل آنان دیگر قابل سکونت نیست.

۲۱۴۲۱۶