علم‌الهدی: استکبار از انتظار فرج وحشت کرده است/ بازار جهانی تحمل حذف نفت ایران را ندارد

ایلنا نوشت: خطیب نماز جمعه حرم رضوی گفت: اینکه ایالات متحده گفته‌است ما صادرات نفت ایران را به صفر می‌رسانیم و نفت ایران را از بازار جهانی حذف می‌کنیم در درجه اول به خودشان ضرر خواهد زد.

آیت الله سیداحمد علم‌الهدی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته حرم رضوی با تاکید بر اینکه امیدوار هستم امام‌زمان‌گرایی و عشق به این آقا راهگشای ما در مسائل مختلف شود، گفت: در روز بعد از روز میلاد که حرکت‌های موثری در نقاط مختلف کشور و جوامع شیعی دنیا صورت گرفت، استکبار جهانی یک بیانیه صادر کرد که معافیت کشورهایی که از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرده بود را دیگر تمدید نخواهد کرد و هرکسی که از ایران نفت بخرد باید رابطه مالی و ارتباطی خود را با ایالات متحده قطع کند. 

وی ادامه داد: آمریکا در این بیانیه دو حرف هم زده بود؛ نخست اینکه وقتی نفت ایران از بازار جهانی حذف شود، عربستان و امارت، دو گاو شیرده آمریکا وعده داده‌اند که تولید نفت خود را زیاد کرده و کمبود نفت ایران را جبران کنند. حرف دوم این بیانیه هم این بود که آمریکا در تلاش است تا صادرات نفت ایران را به صفر برساند. 

خطیب نماز جمعه مشهد مقدس با تاکید بر اینکه صدور این بیانیه در روز بعد از نیمه شعبان از دو جهت برای آمریکا موضوعیت داشت، گفت: جهت اول این است که مردم ما گرفتار سیل هستند و بخش عمده امکانات ما در سیل اخیر از بین رفته است و کاخ سفید برای اینکه مردم بر اضطرابشان اضافه‌تر شود این بیانیه را صادر کرد. جهت دوم نیز این است که در روز نیمه شعبان توجهات و وابستگی به عشق امام زمان تولید امید کرده و آمریکا می‌خواهد با این امیدها با شوک نامیدی تقابل کند.

وی ادامه داد:  البته جهت مثبت این مساله این است که نشان می‌دهد استکبار از انتظار ما وحشت کرده است و رعب لازمی که لازم است پیش از فرج حضرت بقیه‌الله(ع) در دل مستکبرین افکنده شود با این بیانیه افکنده شده است و این نشانه ظهور است.  

آیت الله علم‌الهدی گفت: اصل مساله این است که باید بررسی دقیق بین‌المللی و داخلی روی این بیانیه کاخ سفید داشته باشیم که آیا واقعا صادرات نفت ما به صفر می‌رسد و مسائل اقتصادی ما دچار مشکل می‌شود؟! یک وقتی ما شعار می‌دهیم مرگ بر آمریکا و یک وقتی ما باور داریم که مرگ بر آمریکا؛ برحسب تشخیص کارشناسان سیاسی خود آنها می‌گویم که آمریکا در این توطئه هم مانند توطئه‌های قبلی خود صددرصد شکست خواهد خورد. 

وی ادامه داد: اینکه آنها گفته‌اند ما صادرات نفت ایران را به صفر می‌رسانیم و نفت ایران را از بازار جهانی حذف می‌کنیم در درجه اول به خودشان ضرر خواهد زد و از دو جهت این کار شدنی نیست چرا که در درجه نخست پالایشگاه‌های هند، چین و ژاپن طوری است که اگر نفت لازم خود را از ایران نگیرند تغییر آن ساختار پالایشگاهی هزینه بالایی دارد و آمریکا هم نمی‌تواند رابطه خود را با چین و ژاپن قطع کند.

علم‌الهدی افزود:  همچنین بازار جهانی تحمل حذف نفت ایران را ندارد و می‌بینیم الان که تنها بیانیه داده‌اند نفت از ۷۰ دلار تجاوز کرده و اگر این روش ادامه پیدا کند هر بشکه نفت به بیش از  ۱۰۰ دلار خواهد رسید که هر یک دلاری که بر قیمت نفت اضافه شود ۵ دلار بر هزینه حمل و نقل در داخل آمریکا اضافه خواهد شد. 

۲۱۴۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1253646

برچسب‌ها