نتایج تحقیق اندازه گیری رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای سواری برای پنجمین دوره متوالی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انتشار یافت.

در این تحقیق مجموعاً 48 خودروی سواری از 12 شرکت عرضه کننده خودرو در زمینه کیفیت خودروهای سواری، با بهره گیری از روش‏های به روز و علمی و با لحاظ خطای نمونه گیری و فاصله اطمینان معین، در شش ماهه اول سال 89 مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در مدل طراحی شده جهت سنجش رضایت مشتریان پنج شاخص اصلی "بدنه"، "مجموعه نیرومحرکه و سوخت رسانی"، "مجموعه تعلیق و انتقال قدرت"، "ایمنی" و "تهویه مطبوع و وسایل برقی" در قالب 28 خصوصیت مورد نظرسنجی قرار گرفته و با 34328 نفر مصاحبه شده است. نتایج رضایتمندی مشتری در این طرح در شش دسته قیمتی تقسیم بندی شده و به ازای هر 100 امتیاز رضایتمندی، نیم ستاره سبز به سطح کیفیت خودروها از دیدگاه مشتری تخصیص یافته است. این نمره در دوره‌ قبلی یعنی شش ماهه دوم سال قبل، 632 بود. نگاهی به این گزارش نشان می‌دهد سال گذشته در شش ماهه اول سال 88 سهم بازار خودروهای زیر ده میلیون تومان 61.2% بوده لیکن این میزان در شش ماهه اول 89 به 46.7% کاهش یافته است. با توجه به آنکه رضایتمندی مشتریان در این دسته پایین‌تر از سایر گروه‌های قیمتی است، این کاهش سهم بازار منجر به افزایش رضایتمندی مشتریان در میانگین امتیاز گردیده است. همچنین تحلیل‏ها نشان می‌دهد رضایتمندی مشتریان در دسته‌های مختلف قیمت اختلاف معنی داری دارند. محاسبات بیانگر آنست که با هر تغییر در دسته قیمتی خودروها (افزایش 100 میلیون ریالی قیمت خودروها)، رضایتمندی مشتریان با نرخی 4.1 درصدی تغییر می‌کند.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران این تحقیق را با استفاده از سه روش مصاحبه حضوری، مصاحبه تلفنی و مکاتبه با مشتریان در سطح کشور اجرا کرده است.

/32

 

منبع: خبرآنلاین