زنانی که در دوره بارداری رژیم‌های لاغری گرفته و غذاهای ناسالم و با کیفیت پائین مصرف می‌کنند، فرزندان و حتی نوه‌های خود را در خطر ابتلا به دیابت نوع دوم قرار می‌دهند.

این بیماری معمولا در بین افراد میانسال بروز پیدا می‌کند. اما آخرین تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد در صورتی که یک مادر در انتخاب رژیم غذایی خود دقت کافی نداشته باشد، سلول‌های جنینی که در حال رشد در رحم مادر هستند تحت تاثیر قرار گرفته و به شکلی برنامه ریزی می‌شوند که در آینده مستعد ابتلا به بیماری دیابت می‌شوند.
به این ترتیب ژن‌هایی که آسیب پذیری ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند از یک فرد به نسل‌های بعدی هم انتقال پیدا می‌کنند و آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می‌دهند.
محققان دانشگاه کمبریج با انجام آزمایش‌هایی روی موش‌ها ژن‌هایی را کشف کردند که در اثر قرار گرفتن در برابر رژیم غذایی کم پروتئین به شکل متفاوتی از سلول‌های سالم برنامه ریزی می‌شوند. مطالعات دیگر هم نشان می‌دهد داشتن رژیم غذایی نامتعادل در طول دوره بارداری می‌تواند خطر دیابت را نه تنها در خود مادر، بلکه در فرزندان و نسل‌های دیگر افزایش دهد.
نتایج مطالعات تیم تحقیقاتی کمبریج در نشریه آکادمی ملی علوم به چاپ رسیده است که تمرکز اصلی آن‌ها روی ژن‌های تنظیم کننده متابولیسم بدن بوده است. این ژن‌ها به خصوط در رشد پانکراس جنین در رحم مادر و هم‌چنین در تولید میزان انسولین بدن نقش بسیار مهمی بازی می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهد مادرانی که از رژیم غذای کم‌ پروتئین در طول دوره بارداری استفاده می‌کنند، میزان فعالیت این ژن را در بدن جنین کاهش می‌دهند. این عامل منجر به کاهش میزان انسولین تولیدی بدن شده و در نهایت خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را در انسان‌ها افزایش می‌دهد.
دیلی‌میل، 8 مارس

13244

منبع: خبرآنلاین