این صدای نورانی قدسی ست که فرمود: در شب های ماه رمضان خصوصا شب های قدر، خداوند ندا می دهند به همه اهل زمین:
«هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِیَهُ سُؤْلَهُ»؛ آیا درخواست کنندهای هست که از من درخواستی کند و من درخواست او را جواب دهم.
«هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَیْهِ»؛ آیا رجوع کنندهای هست که از خطاهایش برگردد و از من پوزش طلبد؟
«هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَهُ»؛ آیا طلب بخشش کنندهای هست که من او را بیامرزم؟
انسان در بهترین ماه الهی یعنی «شهر رمضان» قرار گرفته است،
و ماه رمضان، به بیست و یکمین بارگاه رحمت رسیده است، با اعمالی به زیبایی همه شب های رحمت و مغفرت الهی.
و بیست و سومین شب مهمانی و«قدر»دانی جای گرفته است. شبی که بهتر از هزار ماه است؛ شبی که خدا به بندگانش سلام می دهد.
درهای نور الهی به سوی قلب های «انسان» باز شده است. همین امشب که انسان به معنای همه انسان ها فرا خوانده می شوند که بازگردید به سوی حقیقت عقل انسانی و حقیقت جان آدمی و به سوی همه خیر و خوبی که خالق بشر برای او خواسته است.
دفتر سوم شب قدر خبرآنلاین در شب مبارک بیست و سوم را با دریافت هایی از چند تن از مردان اهل دل باز می کنیم و پای سخنان کوتاهی از علامه جوادی آملی و آیت الله آقا مجتبی تهرانی می نشینیم:
ماه رمضان، ماه اجابت درخواستها / خلاصه درس اخلاق آیت الله آقا مجتبی تهرانی در شب قدر
در روایتی پیغمبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) میفرمایند: «لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَکُونَ رَمَضَانُ السَّنَه».[ بحارالانوار، ج 93، ص 347] اگر بنده بداند که در ماه مبارک رمضان چیست، هر آینه دوست میدارد که تمام سال، ماه رمضان باشد. لذا روایتی نقل شده است که وقتی ماه مبارک رمضان میآمد، پیغمبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) این جملات را میفرمودند: «سُبْحَانَ اللَّهِ مَا ذَا تَسْتَقْبِلُونَ وَ مَا ذَا یَسْتَقْبِلُکُمْ»؛ شما به دیدار چه میروید؟! چه چیز به دیدار شما میآید؟! در روایت آمده است: «قَالَهَا ثَلَاثَ مَرَّات».[ بحارالانوار، ج 93، ص 347] حضرت سه بار این را تکرار میفرمودند.
در روایتی پیغمبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) میفرمایند: «یَقُولُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فِی کُلِّ لَیْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ َثَلَاثَ مَرَّاتٍ هَلْ مِنْ سائِلٍ فَأُعْطِیَهُ سُؤْلَه»؛ خداوند در هر شب از ماه مبارک رمضان سه بار میفرماید آیا درخواستکنندهای از من هست که من درخواست او را اجابت کنم؟! «هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَیْهِ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَه».[ بحارالأنوار، ج 84، ص 167 ] آیا کسی هست که به من رجوع کند و از من پوزش بطلبد تا من هم بپذیرم؟! این روایات مربوط به خود ماه مبارک رمضان است که موقعیّت ماه رمضان را بیان میکند.
تقسیم بندی حاجات
خواستههای ما در یک تقسیمبندی ابتدایی به دو دسته معجّل یا کوتاهمدّت و مؤجّل یا بلندمدّت تقسیم میگردند. حاجات مؤجّل ما حاجاتی است که در عمود زمان مطرح است و آن را در طول زمان، مثلاً مادامالعمر یا برای سال آینده میخواهیم؛ امّا حاجات معجّل حاجاتی است که یک لحظه هم نمیخواهیم خواسته ما به تأخیر بیفتد. از طرف دیگر، هر چه اهمیّت خواستهای بیشتر باشد، تأکید بیشتری هم بر آن میکنیم و آن را بر دیگر خواستهها مقدّم میداریم و بر آن اصرار میورزیم.
شبهای قدر؛ شب ترمیم گذشته و ترسیم آینده
مطلب دیگر، مسأله لیالی قدر است. در روایتی که زراره نقل میکند، امام صادق(علیهالسلام) میفرمایند: «التَّقْدِیرُ فِی لَیْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ الْإِبْرَامُ فِی لَیْلَةِ إِحْدَی وَ عِشْرِینَ وَ الْإِمْضَاءُ فِی لَیْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ».[ الکافی، ج 4، ص 159( بررسی امور سال آینده و اندازهگیری آن، در شب نوزدهم انجام میشود و در شب بیست و یکم ثبت و ضبط میشود و در شب بیست و سوم توشیح میشود و به امضای ولیعصر(صلواتاللهعلیه) میرسد.
حالا ما امشب چه میخواهیم؟ بنده از خدا دو چیز بیشتر نمیخواهم؛ یکی «ترمیم» ودیگری «ترسیم». ترمیم جایی مطرح میشود که انسان گذشته را تضییع کرده باشد. ما همهمان سال گذشته خطا کردهایم و این خطاها قابل شمارش هم نیست. شب نوزدهم، شب اندازهگیری امور نسبت به آینده و شب بررسی است. آیا در اندازهگیری امور سال آینده که قرار است امشب انجام شود، سوابق ما هم در نظر گرفته میشود یا خیر؟ اگر بنا باشد که گذشته ما بررسی شود، راه ترسیم برای ما بسته میشود. ترسیم بدین معنا است که از خدا تقاضا کنیم که سال آینده ما به احسنِ وجه باشد.
گذشته خراب ما نیاز به ترمیم دارد
اینجا است که این بحث مطرح میشود که راهکار چیست؟ راهکار این است که ابتدا سراغ «ترمیم» برویم و از خدا بخواهیم که گذشتهمان را ترمیم کند. علی(علیهالسلام) در مناجات خود میگوید: «إِلَهِی إِنْ کُنْتَ لَا تَرْحَمُ إِلَّا الْمُجِدِّینَ فِی طَاعَتِکَ فَإِلَی مَنْ یَفْزَعُ الْمُقَصِّرُونَ»؛ خدایا، اگر فقط به کسانی در طاعت تو کوشش کردند رحم کنی، پس آنهایی که اشتباه کردند به چه کسی پناه برند؟! «وَ إِنْ کُنْتَ لَا تَقْبَلُ إِلَّا مِنَ الْمُجْتَهِدِینَ فَإِلَی مَنْ یَلْتَجِئُ الْمُفَرِّطُونَ»؛ و اگر تنها از کسانی که از تو اطاعت کردند قبول کنی، پس کسانی که زیادهروی کردند چه کنند؟! «وَ إِنْ کُنْتَ لَا تُکْرِمُ إِلَّا أَهْلَ الْإِحْسَانِ فَکَیْفَ یَصْنَعُ الْمُسِیئُون». و اگر بنا باشد که جز نیکوکاران را اکرام نکنی، پس بدکارها چه کار کنند؟!
شب نوزدهم، شب تقاضای ترمیم گذشته است؛ البته در تمام لیالی قدر اینگونه است، امّا امشب که بنا بر این است که امور ما را بررسی کنند و اندازهگیری کنند و شب بیست و یکم هم ثبت و ضبط کنند، ما قبل از ثبت و ضبط باید از خدا بخواهیم که خدایا از گناهان ما درگذر! و شب بیست و سوم، شب امضای امور انسان است.
متن کامل این سخنرانی را اینجا مطالعه بفرمایید.
اگر از «لیلة القبر» رها شدی، «لیلة القدر» را درک می کنی/ گفتاری از آیت الله جوادی آملی
لیالی قدر برای ما تعیین کننده است. صرف آمرزش گناهان مردهها مطرح نیست. اینها یکی از زوایای فرعی لیله قدر است. شرح صدر طلب کردن، ظهور ولی عصر را مسئلت کردن، گسترش فرهنگ اسلامی را خواستن، وفاق ملی را مطرح کردن، کینهها را از دل زدودن و صدها معارف و معالی دیگر در صدر خواستههای ماست؛ آمرزش گناهان هم جزء خواستههای ماست. ولی عمده آن است که گناه رخت بربندد، نه گناه بیاید و آمرزیده شود! عمده آن است که از خدا بخواهیم که اهل معصیت نباشیم.
رهایی از «لیلة القبر» برای رسیدن به «لیلة القدر»
از خدا بخواهیم که آن توفیق را، آن معرفت را، آن محبت را به ما عطا کند که ما هم لیله قدر بشویم. آنها که لیله قدر شدند، اسوه مایند. اگر درباره فاطمه زهرا (س) آمده است که او لیله قدر است، این سخن از سنخ تمثیل است و نه تعیین. یعنی 14 انسان کامل هر کدام لیله قدرند. و اگر آنها لیله قدرند، شاگردان آنها میتوانند در حوزه ایمانی خود لیله قدر بشوند. تو لیلة القدری، بدان؛ در صورتی که از لیلة القبری بیرون بیایی! همه بزرگان به ما گفتند: اگر از لیلة القبری به درآمدی، لیلة القدر میشوی! اینکه در درونش گورستان فتنه هاست، گورستان غیبت هاست، گورستان آمال و آرزوهاست، شکمش هم گورستان حرام هاست؛ این «لیلة القبر» است، نه لیلة القدر!
اگر از لیلة القبری به درآمد، «لیلة القدر» میشود؛ آنگاه خیر من الف شهر(1) میشود، یک نفر بیش از هزار نفر میشود، آنگاه کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره باذن الله(2) خواهد شد. یک شب اگر بر هزار ماه فضیلت دارد، یک انسان هم بر هزار گروه فضیلت دارد. در صورتی که از لیلة القبری به دربیاید، لیلة القدر بشود. اینها نظیر اسماء الله نیست که توقیفی باشد! اگر به ما گفتند: فاطمه زهرا(س) لیله قدر است، یعنی ای زنان عالم! شما هم میتوانید در حوزه ایمانی خود به دنبال مولاه و سیده خود، لیلة القدر بشوید. و اگر کسی قرآن در جان او جلوه کرد، او همین لیلة القدر را در حوزه ایمانی خود خواهد داشت.
سلام دائمی ملائکه در طول شب قدر بر همه مؤمنان روزهدار
(قدر) هم به معنای شرف و فضیلت است و هم به معنای تدبیر امور. شرف و فضیلت در این است که فرشتگان، مرتب به صائمین و صائمات سلام عرض میکنند. از اول شب تا مطلع الفجر ملائکه میآیند، سلام میکنند. این سلام ملائکه را اگر کسی بشنود، معلوم میشود لیله قدر را درک کرده است. گفتند: آیا برای شب قدر علامتی هست؛ گفتند: آری، هوای لطیف و ملایمی دارد. گاهی انسان احساس میکند یک نسیمی دارد میوزد، نسیم بهاره. خواه تابستان باشد، خواه پاییز و زمستان؛ آن نسیم ملایم بهاری را در شب قدر احساس میکند، میگویند: اینها همه نفحه رحمانی لیله قدر است، اینها اثر سلام ملائکه است.
این سلام کردن تنها مخصوص وجود مبارک ولی عصر نیست. آنچه مخصوص آن حضرت است، آن است که حقائق و مقدرات را به حضور آن حضرت تقدیم میکنند. اما فرشتگانی که نازل میشوند، به هر مؤمن روزه دار سلام میکنند. اگر سلام میکنند، برای آن است که یا سلام خدا را میرسانند، یا سلام ملائکه حامل عرش را میرسانند، یا سلام خود را ابلاغ میکنند. در سوره مبارکه احزاب فرمود: هو الذی یصلی علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظلمات الی النور (5) خدای سبحان همانطوری که نسبت به رسولش تصلیه و سلام دارد، نسبت به مؤمنین و مؤمنات هم تسلیم دارد. فرمود: هو الذی یصلی علیکم و ملائکته. خدا بر شما صلوات میفرستد، ملائکه خدا هم بر شما صلوات میفرستند تا شما را از ظلمت به درآورند و نورانی کنند.
پس چه کمالی برتر از آن است که انسان خود را به جایی برساند که خدا به او سلام بفرستد، ملائکه خدا به او سلام بفرستد! شب قدر به ما این قدر و شرف را خواهد داد که مخاطبان سلام و صلوات خدا و حمله عرش و خدا و ملائکه الهی باشیم؛ تا کدام مرتبه، نصیب مخاطب بشود، چه سلامی، او را دریافت بکند ! پس قدر، هم به معنای شرف و فضیلت است، هم به معنای تقدیر امور. هم ما مقدرات جوامع انسانی، اسلامی و شیعی را از خدای سبحان مسئلت کنیم، هم شرف و منزلت مان را در این شب از ذات اقدس اله درخواست کنیم که ما را با آبرومندی در دنیا و آخرت اداره کند و به غیر خود واگذار نکند.
متن کامل این سخنرانی را اینجا مطالعه بفرمایید.
شب اول قدردانی : امشب بیا؛ من جوابت را میدهم - شب دوم قدردانی: آیا کسی هست از من بخواهد تا جوابش را بدهم؟
/6262