استاد جلیل شهناز، یکی از توانمندترین نوازندگان تار بود. در زمانی که نوازندگان، طریق دیگری را در پیش گرفته بودند، ابتدا، استاد علی‌نقی وزیری، سبک و شیوه نوینی در نواختن تار به وجود آورد که ویژه خود ایشان و بسیار فوق‌العاده بود. پس از این، استاد جلیل شهناز، با نوازندگی منحصر به فرد خود و با درک عمیق مفاهیم موسیقی ایرانی، توانست به شیوه‌ای از نوازندگی دست یابد که علاوه بر ذوق و مهارت ویژه نهفته در آن، با احساس بسیار عمیق و شیوایی همراه بود. 

اساس موسیقی شرق، بر بداهه نوازی استوار است و این موضوع در ساز استاد جلیل شهناز به اوج می‌رسد. جملات بسیار شیرین و بدیع که در هر بار نوازندگی، شنونده را مجذوب خود می‌کند .

ضربی‌های بسیار متنوع و جمله‌هایی که با ذوق کم‌مانند نهفته در ایشان با یاری گرفتن از تکنیک ویژه‌، همواره، شنونده را در لذت و شگفتی فرو می‌برد.

 جلیل شهناز

گویی که این جمله‌های زیبا و دلنشین هرگز تمامی ندارند، علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های استاد شهناز، ابداع کوک‌های ویژه‌ای بود که تا آن زمان نوازندگان هیچگاه به این صورت نوازندگی نکرده بودند و استاد شهناز با ابداع این کوک‌ها برگ‌های زرینی از نوازندگی در تاریخ موسیقی ایران رقم زد. درک عمیق استاد شهناز از موسیقی ایرانی و احساس لطیف و باریک‌بین ایشان، از استاد شهناز، نوازنده‌ای جاودانه در زمینه موسیقی ایران ساخت و امروز طرفداران بیشماری دارند. نوای ساز استاد شهناز در حافظه‌ عاطفی و تاریخی مردم ایران جاودانه خواهد ماند.

چیزی حدود شصت سال و اندی، مردم این سرزمین با نوای دلنواز ساز استاد شهناز دل‌های خود را آرام کرده‌اند و بسیاری دیگر از هنرمندان و خوانندگان، از ساز استاد شهناز الهام گرفته‌اند.

یاد ایشان گرامی.

*به مناسبت سالگرد درگذشت جلیل شهناز در ۲۷ خرداد ۱۳۹۲

۲۴۱۲۴۵

منبع: خبرآنلاین
"