به گزارش خبرآنلاین، چند ماه است که میگویند مراقب باشید به سطوح دست نزنید و دستهای خود را ضدعفونی کنید. اما شاید هیچ کدام از ما حواسمان نباشد که کسانی که حس لامسه راهنمای آنان در زندگی روزمره است، در چند ماه اخیر با چه دشواریهایی رو به رو بوده و چقدر بیشتر از دیگران، سینه به سینه کرونا ایستادهاند. هرچند که خودشان میگویند ما همیشه در دوران قرنطینه و کرونا زندگی کردهایم و برای ما چیز تازهای نیست اما زندگی در شرایط تازه، امکانات و شیوههای تازهای را میطلبد که برایشان فراهم نیست.
سهیل معینی، رییس هیئت مدیره انجمن باور در گفتوگو با خبرآنلاین در این باره میگوید: یکی از ریسکهای افراد معلول را آلودگی در سامانه حمل و نقل عمومی است؛ من بعد از عید نامهای هم به رییس جمهور و هم به وزیر تعاون نوشتم و در آن نامه با گوشزد کردن این موضوع که یکی از مهم ترین دلایل انتقال آلودگی در جامعه سیستم های حمل نقل متراکم ماست و افزون بر این به علت اینکه خیلی از افراد معلول نیاز به استفاده از سرویسهای خصوصی تردد دارند و ایستگاههای مترو و اتوبوس برایشان قابل دسترسی نیست، نوشتم که خیلی از این افراد مجبوراند از سرویسهای خصوصی استفاده کنند و در همین رابطه من از دولت خواستم که به کمک شهرداری یک بسته حمایتی را طراحی کند که تفاهم نامهای با تاکسیهای دولتی امضا شود که این افراد بتوانند از این سرویسها استفاده کنند و بخشی از یارانهاش را دولت پرداخت کند و بخشی از آن هم خود تاکسیهای اینترنتی تخفیف بدهند و بخشی از آن هم با خود فرد باشد. این موضوع بعد از عید به ذهن ما رسید و با وجود استقبال و موافقتی که شد، هنوز که هنوز است اجرایی نشده است.»
اما حمل و نقل تنها مشکل این دسته از افراد نیست. شیوع کرونا تمام آموزشها را آنلاین و مجازی کرد اما فعالان این حوزه معتقدند که بسترهای آموزش مجازی برای نابینایان قابل دسترس نیست. معینی در این باره با اشاره به نرم افزار شاد میگوید: «نرم افزار شاد که بستر آموزش از راه دور است اصلا برای این افراد قابل دسترس نیست و خیلی از این افراد تحت همین مشکلات اند و بارها و بارها به مدیر آموزش و پرورش نامه زدیم و انتقادهای رسمی کرده و این مسئله مطرح شد که به مشکلات و نیازهای ویژه دانش آموزان و دانشجویان نابینا توجه شود. بسیاری از دانش آموزان نابینا از بسترهای آموزش مجازی محروم اند و از آن طرف اساتید نابینای ما در دانشگاه به علت اینکه فضاهای آموزش مجازی دسترسی پذیر نیست نتوانستند از این سرویسها استفاده کنند و وابسته به دیگران شدند.»
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.
۲۳۵۲۳۲