تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۴

از وقایع علمی روز می‌توان به نخستین قلب مصنوعی متصل به اینترنت، موبایلی که با ناخن کنترل می‌شود و بارکدهای چراغ‌دار اشاره کرد.

اولین دستگاه تنظیم‌کننده تپش قلب وای‌فای مجهز به اینترنت، پس از سه سال فعالیت موفقیت‌آمیز توانست نشان حلقه سبز را از سازمان غذا و داروی آمریکا، اف.دی.ای دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این دستگاه تنظیم‌کننده تپش قلب می‌تواند با اتصال به اینترنت، همزمان اطلاعات مربوط به وضعیت قلب بیمار را ارسال و در صورت بروز علائم غیرعادی در تپش قلب، پاسخ مناسب را از بیمارستان دریافت کند.

این تنظیم‌کننده تپش قلب وای‌فای را شرکت سن‌جود مدیکال ساخته است و سه سال پیش، گروه پژوهشی مرکز تنظیم و بی‌نظمی تپش قلب سن‌فرانسیس، این دستگاه را به قلب یک بیمار پیوند زده بود. دستگاه تنظیم کننده تپش قلب، ریتم ضربان قلب بیمار را کنترل کرده و از بروز بی‌نظمی‌های تپش قلب پیشگیری می کند. اکنون این دستگاه علاوه بر کنترل و نظارت تپش قلب می‌تواند دقیقه به دقیقه از راه اینترنت وضعیت سلامت قلب بیمار را ارسال کند.

در دنیا به بیش از سه میلیون نفر دستگاه پیس‌میکر پیوند زده شده است و همه ساله برای بیش از 600 هزار مورد جدید استفاده از این دستگاه تجویز می شود. استفاده از یک دستگاه وای‌فای می‌تواند جایگزین مدل‌های قدیمی شود و تحولی در روش درمان و کنترل قلب ایجاد کند. به طوری که با نمایش علائم بی‌نظمی تپش و تحت نظر داشتن دیگر بیماری‌های قلبی عروقی، از بروز سکته‌های ناگهانی پیشگیری کند.

بوکد به جای بارکد
محققان ام.آی.تی (انستیتو فناوری ماساچوست) موفق شده‌اند سیستم برچسب‌زنی نوآورانه ای را به نام بوک (Bokode)ابداع کنند که می‌تواند جایگزین بارکد شود. بوکد بسیار کوچک است و در عین حال حجم بیشتری از اطلاعات را نسبت به بارکدهای قدیمی ذخیره می‌کند.

بوکد یک دستگاه خواندن کدهای دیجیتالی مکانیزه است، به تازگی در Siggraph 2009، مهم‌ترین نمایشگاه بین‌المللی بزرگ‌ترین دستاوردهای انفورماتیک گرافیکی و فناوریهای تعاملی معرفی شده است. چشم انسان، بوکد را همانند نقطه نورانی سرخ‌رنگی می‌بیند؛ درحالی‌که این کد دیجیتالی به صورت سیستمی است که از یک دیود ساطع کننده نور ساخته شده است. بر روی این دیود یک لنز و یک برچسب به قطر کمتر از سه میلیمتر قرار گرفته است.

در بوکد، رمزگشایی اطلاعات با استفاده از یک دوربین میسر می‌شود. این دوربین بر روی نقاط نورانی این دیود فوکوس می‌کند و تصویر دقیق اولیه‌ای را از برچسب ارائه می‌کند. این تصویر توسط نرم‌افزاری پردازش می‌شود و درنهایت، اطلاعات نهایی به کاربر ارایه می‌شود.

از مزایای بوکد نسبا به بارکدهای قدیمی می‌توان به کاهش ابعاد بارکد اشاره کرد، به‌طوری‌که پهنای کد دیجیتالی از 30 میلی‌متر به 3 میلی‌متر رسیده است. همچنین امکان ذخیره کردن مقدار بیشتری از اطلاعات در هر برچسب وجود دارد. ضمن آن که امکان خواندن بوکد از فواصل دورتر، حتی 4 متری نیز امکان‌پذیر است و حتی دوربین‌های عادی تلفن‌های همراه نیز قادر به تشخیص آنها هستند.

موبایلت را خراش بده
پژوهشگران آمریکایی نوعی حسگر صوتی ابداع کرده‌اند که می‌تواند صدای کشیده شدن ناخن دست را بر روی سطوح، ردیابی کند و از آن برای کنترل دستگاه‌های دیجیتالی و به‌خصوص تلفن همراه استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کشیدن ناخن بر روی میز، شلوار جین و یا روی دیوار می‌تواند به عنوان تازه‌ترین کنترل‌کننده تلفن همراه، پخش‌کننده‌های موسیقی و دیگر دستگاه‌های دیجیتالی معرفی شود.

این سیستم جدید که در دانشگاه کارنگی ملون ابداع شده، Scratch Input (ورودی خراشی) نام دارد و در حقیقت، نوعی حسگر صوتی است که از اصول گوشی‌های پزشکی ساده برای ساخت آن استفاده شده است. این حسگر می تواند اصوات کشیده شدن ناخن را در بسامدهای بین 6 تا 13 کیلوهرتز ردیابی کند.

اسکرچ‌اینپوت را می‌توان تقریبا روی تمام مواد به استثنای سطوح بسیار صاف و صیقلی مثل شیشه استفاده کرد. مثلا وقتی شما در جیب خود یک تلفن همراه داشته باشید و بخواهید آن را در حالت سکوت قرار دهید، می توانید بدون نیاز به بیرون آوردن دستگاه و تنها با کشیدن ناخن انگشت خود روی شلوار جین، این کار را انجام دهید!

منبع: بدون منبع