۰ نفر
۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۳:۴۱

جذابیت نرم‌افزارهای مخصوص تلفن همراه به قدری افزایش یافته که کارشناسان، تولید آنها را معدن طلا می‌خوانند.

علیرضا نورایی: یک زمانی عمده نرم‌افزارهایی که برای تلفن‌های همراه نوشته می‌شد، قابلیت‌های محدودی داشت و برای افراد معدودی دارای جاذبه بود. برای بسیاری از تولیدکنندگان باورنکردنی بود که بتوان از طریق توسعه این نرم‌افزارها سود کلانی به دست آورد.

آی‌فون اپل به این تصور پایان داد و اکنون این صنعت فناوری در حال مشهور شدن به یک معدن طلای بالقوه برای برخی تولیدکنندگان است. چنانکه بعضی از برنامه‌نویسان خوش‌شانس نه تنها توانسته‌اند که از این راه از پس مخارج زندگیشان برآیند، که حتی به جرگه میلیونرها هم پیوسته‌اند.

راب مورای یکی از همان خوش‌شانس‌ها است. او به واسطه نوشتن یک بازی به نام کنترل پرواز، یک میلیون دلار به ثروتش افزود. او کدهای اصلی بازی را طی چند روز نوشت و تنها در عرض دو ماه توانست آن را با کمک چند هنرمند گرافیک تکمیل کند.

اپل می‌تازد
راب مورای که در استودیوی تولید بازی فایرمینت فعالیت دارد، به این اشاره می‌کند که کسی مثل او تنها می‌تواند روی برنامه‌نویسی تمرکز کند و نمی‌تواند مسئولیت فروش نرم‌افزارها را هم به عهده بگیرد، چراکه این، کار واقعا دشوار و بزرگی است. به گفته او «اپل مسئولیت تمام عملیات معامله و انتقال، مسائل قانونی و حقوقی، ملزومات رده‌بندی و توزیع محصولات را در سطح تمام کشورها به عهده گرفته است.»

تولیدکنندگان در حال رشد نرم‌افزار، نسبت به تولید و توزیع‌کنندگان جهانی گیم‌ها از آزادی عمل بیشتری در مورد موانع مالی و حقوقی برخوردارند. همچنین عمده گیم‌های موبایل قیمتی بین یک تا 10 دلار دارند که نسبت به گیم‌های مخصوص دیگر دستگاه‌های دستی ، نظیر پی.اس.پی. سونی یا دی.اس. نینتندو بسیار کمتر است.

نیل یانگ، سرپرست تولیدکنندگان گیم آی‌فون موسوم به ان.جی.ام.او.سی.او، باور دارد که گوشی اپل روندی را برای تسلط بر ذهنیت مصرف‌کنندگان علاقمند به فناوری آغاز کرده است. به گفته وی اکنون خیلی ساده می‌توان از فروشگاه مجازی آی‌فون، نرم‌افزار مورد نظر را دانلود کرد. او در ادامه می‌گوید: «بنابراین اگر من جای مسئولان نینتندو یا سونی بودم، احتمالا فکری به حال تاخت و تازی که اپل در این بازار به راه انداخته، می‌کردم.»

سازندگان گوشی پالم و سیستم‌عامل موبایل سیمبین با عرضه اس.دی.کی یا بسته‌های توسعه نرم‌افزاری سعی کرده‌اند که پای خود را بر جای پای اپل بگذارند و راه آن را طی کنند. این مجموعه‌ ابزارهای توسعه به مهندسان نرم‌افزار اجازه می‌دهد تا برنامه‌هایی برای پلت‌فورم‌های تلفن همراه بسازند.

البته باید به این توجه داشت که طیف گسترده‌تری از دستگاه‌ها به معنی ایجاد دردسر برای برخی شرکت‌ها نظیر سرویس عرضه موسیقی پاندورا، خواهد بود. هم اکنون، این سرویس دارای هفت برنامه مختلف است که با تقلید از پاندورا می‌تواند روی تمام گوشی‌های موجود به ارائه خدمات آن بپردازند.

تام کونراد، رئیس دفتر فنی پاندورا اشاره می‌کند که برای برخی گوشی‌ها فراهم آوردن امکان استفاده از خدمات آنها حتی آسان‌تر از دیگر گوشی‌ها است: «واقعیت این است که سه مدل گوشی آی فون که اکنون در بازار موجود است، توسعه نرم‌افزار را برای آی‌فون آسان‌تر از دیگر مدل‌ها مثلا بلک‌بری کرده است که شش یا هفت مدل در بازار دارد.»

اوتوضیح می‌دهد که «سیستم‌های عامل ویندوز موبایل یا آندروید حتی مجموعه‌ای از چالش‌های بزرگ‌تر را برای توسعه نرم‌افزارها پیش‌ آورده‌اند. چراکه دیگر فقط پلت‌فورم دستگاه نیست که باید با آن کنار آمد، بلکه ویژگی‌های کابری در هر یک از این سیستم‌ها نیز باید منظور شود.»

علاقه به نرم‌افزارهای گوشی‌ها آن‌قدر زیاد شده که دانشگاه استنفورد، دوره‌ای آنلاین و البته رایگان را برای آشنایی علاقمندان به چگونگی تولید آنها عرضه کرده است. شرکت‌های معظم نیز سرمایه بیشتری را برای دپارتمان‌های توسعه نرم‌افزارهایشان اختصاص داده‌اند. بنابراین چندان نمی‌توان اطمینان داشت که همچنان فروشگاه نرم‌افزار، معدن طلای برنامه‌نویسان خانه‌نشین خواهد ماند.

از سوی دیگر، بسیاری از کارخانه‌ها متوجه شده‌اند که اگر مشتریان مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای مورد علاقه‌یشان را داشته باشند، برایشان بسیار سخت‌تر خواهد بود که گوشی خود را عوض کنند.

آقای کونراد باور دارد که پلات‌فورم آندروید شاید سرانجام صنعت را بسیار بیشتر از حتی اپل دگرگون کند. او توضیح می‌دهد: «مدل باز بودن و روش مجوز دادن، همه را قادر می‌سازد تا بدون هرگونه مبادله پولی با گوگل به خدمات آن دست پیدا کنند و این روش برای صنعت خوب و حتی خارق‌العاده است.»

تولیدکنندگان نرم‌افزار هم‌اینک در تشویق شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه برای تغییر روششان هم پیشرفت‌هایی را حاصل کرده‌اند. به علاوه، در آمریکا نرخ‌های افزایش یافته پیامک توسط برنامه‌نویسان هدف قرار گرفته تا شاید بتوانند هزینه آن را کاهش دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =