۰ نفر
۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۷

با گسترش روزافزون گوشی‌های همراه هوشمند، به نظر می‌رسد که آینده وب در دست گوشی‌های همراه خواهد بود.

استراتژی شرکت‌های بزرگ، از گوگل گرفته تا مایکروسافت و از اپل تا یاهو، همگی نشان‌دهنده این است که آینده اینترنت در دست گوشی‌های همراه خواهد بود. با این حال عده زیادی از صاحب‌نظران این صنعت بر این باورند که وب موبایلی هنوز راهی طولانی را برای نشان دادن قابلیت‌هایش به کاربران پیش رو دارد.

ماکس مانچینی، مدیر بخش نوآوری و پلات‌فورم eBay در این باره به بی‌بی‌سی می‌گوید: «نمودار‌ها نشان می‌دهند اولین مرحله گذار فناوری گوشی‌های همراه جدید با اقبال چندانی رو به رو نشده، چرا که مردم می‌خواستند گوشی‌های همراه، تمام انتظاراتشان را از یک کامپیوتر‌های خانگی برآورده کند. اما واقعیت این است که صنعت گوشی همراه رویکردی متفاوت نسبت به شبکه دارد و هدف، تجربه دیگری است. گوشی همراه می‌تواند فقط به عنوان یک ابزار در کنار بسیاری از امکانات دیگر تحت وب مورد استفاده قرار بگیرد، اما امکانات اصلی یک گوشی همراه که برگ برنده این صنعت است، ابزارهای کاملا منحصر به فردی است که به وسیله یک دستگاه کوچک قابل حمل همیشه در دسترس شما قرار می‌گیرد، مانند دوربین عکاسی، مکان‌یابی، دفترچه گوشی و ارتباطات که اجزای اصلی هستند».

ارنست دوکو از سایت تطبیقی Omio.com می‌گوید: «ما نباید به دنبال تبدیل گوشی‌های همراه امروزی به کامپیوترهای رومیزی باشیم. آن‌چه مردم از گوشی همراهشان انتظار دارند، با انتظارات آنها زمانی که پشت کامپیوترشان نشسته‌اند، بسیار متفاوت است».

جنیفر پالکا از شرکت فناوریTechWeb که از میزبانان کنفرانس بین‌المللی وب 2 و نمایشگاه‌های مرتبط با آن است، می‌گوید: « در گذشته، صنعت با گوشی همراه مانند نسخه دوم کامپیوترهای رومیزی برخورد کرده است. وب‌افزارها در درجه اول برای استفاده در کامپیوترها طراحی و تولید می‌شدند و سپس با اندکی تغییر برای استفاده در گوشی همراه نیز مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما در حال حاضر شاهد تغییری بزرگ هستیم. بسیاری از وب‌افزارها تنها برای استفاده در گوشی‌های همراه طراحی می‌شوند و مردم نیز هر روز با روش تازه‌ای برای استفاده بهتر از گوشی همراهشان آشنا می‌شوند».

منحنی یادگیری
در حال حاضر حدود چهار میلیارد گوشی همراه در سراسر جهان وجود دارد. جالب است بدانید گوشی هوشمند آی‌فون که شرکا اپل آن‌را تولید می‌کند، با این‌که سهم چندانی از بازار گوشی همراه ندارد، ولی بیشترین توجه را به خودش اختصاص داده است.

بنا بر اعلام تحلیلگران مرکز تحقیقاتی گارتنر، شرکت نوکیا که بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی همراه در جهان است و چیزی حدود 41 درصد سهم بازار گوشی همراه جهان را در اختیار دارد، توانسته تنها کمی بیش از 10 درصد بازار گوشی‌های هوشمند را به تولیدات این شرکت اختصاص بدهد.

اما شرکت اپل با فروش نرم‌افزارهای اختصاصی آی‌فون، به عنوان شرکتی شناخته شده که به مشتریانش کمک می‌کند یاد بگیرند چگونه از گوشی همراهشان انتظارات بیشتری داشته باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، 95 درصد از خریداران آی‌فون به طور مرتب از اینترنت استفاده می‌کنند. گوگل نیز گفته است تعداد جستجوهای انجام شده توسط کاربران آی‌فون 50 برابر تعداد جستجو توسط انواع دیگر گوشی‌های گوشی همراه است. حتی نوکیا هم تصدیق می‌کند که آی‌فون، نقش مؤثر و موفقی در توسعه وب موبایلی در سطح جهان داشته است.

معاون ارشد اجرائی و مدیر بخش بازاریابی نوکیا، انسی وانجوکی به بی‌بی‌سی می‌‌گوید: «استیو جابز با تمرکز روی آن‌چه ما به آن نیاز داشتیم، یعنی گوشی‌ همراه هوشمند و محتوای آن، خدمت بزرگی به صنعت دیجیتال کرد. بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان از گوشی‌های همراه نوکیا استفاده می‌کنند. ما در مورد این کامپیوترهای به اصطلاح قابل حمل شاهد یک منحنی یادگیری بزرگ هستیم. دستگاه‌هایی که می‌توانند همیشه و همه جا آنلاین باشند. تمام 24 ساعت از 7 روز هفته و تمام 365 روز سال».

«همه مردم به گوشی‌های همراه علاقه‌مندند و اگر ما به آن چهار میلیارد مشترک نگاه کنیم، می‌بینیم چه بازار عظیمی در کشورهای در حال توسعه ما را انتظار می‌کشد. ما معتقدیم اغلب افرادی که برقراری تماس را از طریق گوشی همراه تجربه کرده‌اند، اتصال به اینترنت را نیز با استفاده از آن تجربه خواهند کرد».

سر تیم برنرز لی، مخترع اینترنت نیز به بی‌بی‌سی می‌گوید: «در کشورهای در حال توسعه، این مسئله به مراتب جذابیت بیشتری خواهد یافت؛ چرا که بسیاری از کاربران اینترنت از گوشی همراه و وب موبایلی به عنوان ابزار انحصاری ورود به دنیای آنلاین استفاده خواهند کرد».

بهترین تجربه
حال ببینیم چه کسی موفقیت‌آمیز‌ترین تلاش را برای ایجاد تجربه‌ای عالی از وب موبایلی برای کاربران فراهم کند ؟

با این‌که دوکو معتقد است شرکت اپل با مرورگر همراه سافاری بهترین موفقیت را تا به حال داشته و حتی تجربه مرور وب با سافاری را به سادگی مرور آن با کامپیوترهای رومیزی می‌داند، اما تصمیم دارد برای خرید گوشی همراه جدیدی که کمتر از یک ماه دیگر توسط شرکت پالم وارد بازار می‌شود، هزینه کند.

او می‌گوید: «به نظر می‌رسد گوشی جدید پالم پری این توانایی را دارد که بهترین تجربه استفاده از وب موبایلی را برای کاربران آن به ارمغان بیاورد. شما اگر زمان کوتاهی را هم صرف استفاده از آن کنید، قابلیت‌هایی را مشاهده خواهید کرد که به مراتب فراتر از امکانات سافاری و گوشی‌های هوشمند اپل هستند. در پالم پری تمام نیاز‌های کاربران به صورت جامع و یک‌پارچه در کنار هم لحاظ شده است».

شاید برگ برنده این صنعت، هوشیار‌تر شدن‌ گوشی‌های همراه و گوشی‌های هوشمند باشد. مانچینی در این باره می‌گوید: «این دستیار کوچک باید موقعیت مکانی شما را بشناسد، از ارتباطات اجتماعی‌تان آگاه باشد، و بتواند شبکه اجتماعی مورد علاقه شما و دیگر علایق‌تان را، مانند اطلاعات تجاری، اخبار، موسیقی و هر آن‌چه شما بخواهید، به سادگی در اختیارتان قرار دهد. تمام این نیازها باید در یک وسیله کوچک به خوبی تلفیق و جمع‌آوری شوند و شرکتی که بتواند چنین کاری را به خوبی به انجام برساند، به سادگی برنده این بازار خواهد بود».

ویک گاندوترا، معاون ارشد بخش مهندسی گوگل می‌گوید: «حرکت به سمت وب موبایلی، برای بزرگ‌ترین موتور جستجوی دنیا یک شانس فوق‌العاده بود. همه دنیا دارد به استفاده از گوشی‌های همراه رو می‌آورد، وسیله‌ای که از اختصاصی‌ترین کامپیوتر‌های شخصی هم شخصی‌تر است. آنها دارند روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند و این بدون شک تأثیر بسیار چشمگیری بر آینده گوگل خواهد داشت. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند در سال جاری، تعداد گوشی‌های همراه با قابلیت اتصال به اینترنت که به فروش خواهند رسید، از تمام نوت‌بوک‌هایی که تاکنون به فروش رسیده‌اند، بیشتر خواهد بود. این گوشی‌های همراه نمایندگان ما خواهند شد، ما را با راهنمایی‌هایشان پشتیبانی خواهند کرد و دوستان خوبی برای ما خواهند بود. ما تلاش می‌کنیم با اتکا بر توانایی‌های گوگل و با استفاده از این ابزارهای تازه برای تک‌ تک افراد جهان، اطلاعات را دست‌یافتنی‌تر و سومند‌تر از همیشه ارائه کنیم».

بی‌بی‌سی، 20 آوریل- ترجمه: محبوبه عمیدی

کد خبر 7235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =