۰ نفر
۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۷

گفتگو با لاری بریلینت

لاری بریلینت، متخصص بیماری‏های واگیردار، از مدیران قبلی گوگل است که سهم زیادی در ریشه‏کن کردن آبله داشته است. اما به تازگی، او از مدیریت بزرگ‏ترین موتور جستجوی وب یعنی گوگل دست کشیده تا به بنیاد تهدیدهای فوری اسکول بپیوندد.

بنیاد اسکول توسط جفری اسکول، از موسسان وب‏سایت ای.بی، بنیان گذاشته شده است. هدف این بنیاد جدید این است که با مهیا کردن منابع مالی اولیه که برای شروع چیزی حدود 100 میلیون دلار خواهد بود و استفاده از فناوری‌های جدید، نفوذ ‏هالیوود و حمایت‏های مردمی، به جنگ پنج عامل بزرگی بروند که زندگی انسان و زمین را تهدید می‏کنند.

این پنج تهدید عبارتند از: تغییرات آب‌وهوایی، کمبود آب، بیماری‏های واگیردار، گسترش تسلیحات هسته‏ای و کشمکش‏های موجود در خاورمیانه. نشریه نیچر درباره چگونگی نجات انسان و سیاره زمین از دست این تهدیدها، با لاری بریلینت گفتگویی ترتیب داده است که در ادامه می‏خوانید.

ایده چنین بنیادی که به تهدیدهای فوری دنیا می‏پردازد، از کجا آمده است؟
حدود یک سال و نیم پیش، من و جف اسکول سفری به هند داشتیم. طی آن سفر، جف را به دهکده‏ای بردم که که وقتی با سازمان بهداشت جهانی برای ریشه‏کن کردن آبله کار می‏کردم، به آنجا رفته بودم. دهکده پر از مبتلایان به فلج اطفال بود.

درخلال گفتگوهایی که با هم داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که جنبش‏ها و اقداماتی که در راستای ریشه‏کن کردن آبله انجام شده بود، نتیجه بسیار زیادی در جلب حمایت‏ها و تعهدهایی داشت که برای ریشه‏کن کردن فلج اطفال هم کارایی خواهد داشت. این بحث ما را به تفکر درباره انواع و اقسام تهدیدهایی واداشت که زمین و ساکنانش را به زانو درآورده است. تهدیداتی همچون تغییرات آب‌وهوایی و تسلیحات هسته‌ای. می‏توان گفت که طی این گفتگوها به یک مخرج مشترک رسیدیم و آن، بحث پیشگیری است که هم‌چون پیشگیری در مورد فلج اطفال، به میزان بالایی از آگاهی عمومی‏ و حمایت و پشتیبانی نیاز دارد.

جف گفت آن‌چه به آن نیاز داریم، شامل پول، مجموعه‏ای از نهادهای اجتماعی، سازمان‏هایی که در همین زمینه فعالیت می‏کنند و کمپین‏های رسانه‏ای است که تا به حال هیچ‌کس شبیه آن‌ را ندیده باشد. و البته چرا از متخصصان ‏هالیوود کمک نگیریم؟

و این نقطه‏ای بود که ایده این بنیاد متولد شد؛ برنامه‏ای مخاطره‏آمیز که وقف این مسئله شده تا فعالیت‏های گوناگون را در جهت مبارزه، تسکین و پیشگیری از این تهدیدات فوری، با یکدیگر پیوند دهد.

جف به عنوان یکی از بنیانگذاران ای.بی، فناوری را خوب درک می‏کند و بنیاد اسکول او، در طول یک دهه اخیر از نهادها و گروه‏های اجتماعی زیادی پشتیبانی کرده است. برجسته‏ترین نمونه‏های این حمایت‏ها را می‏توان در فعالیت‏های شرکت فیلم‌سازی او دید که چیزی حدود 17 فیلم را به منظور ترویج پیشرفت‏های اجتماعی تهیه کرده است. فیلم‏هایی از جمله، «اینکانونیت تروث» (که با اجرای ال گور، معاون اسبق رییس‌جمهور ایالات متحده به مبحث گرمایش زمین می‏پرداخت و اسکار بهترین فیلم مستند سال 2007 را برد)، «شب بخیر و خدانگهدار» (به کارگردانی جورج کلونی)، «سیریانا»، «همین حالا دارفور» و «ملاقاتی» از تولیدات شرکت اوست. از سوی دیگر، گروه سرمایه‏گذاری او به نام کاپریکورن نیز بر پروژه‏های دیگری تمرکز داشت که به جای نفع مالی، منافع اجتماعی را در نظر می‏گرفتند؛ مانند ماشین برقی تسلا.

درحال حاضر بسیاری از سازمان‏های تثبیت شده، مشغول مبارزه با این تهدیدها هستند. در این میان، بنیاد شما چه تاثیر عمیقی می‏تواند داشته باشد؟
در مورد غلبه بر بیماری‏های واگیردار، خیلی به خود مطمئن هستم و احساس می‏کنم صلاحیت لازم را دارم. آدم‏های این عرصه را می‏شناسم و بر موضوع آگاهی دارم. البته در مورد باقی تهدیدها تخصص کمتری دارم. من ده سال در هند و پاکستان زندگی کردم و زبان اردو می‏دانم. مدتی طولانی نیز در ایران زندگی کردم، اما به نظر می‏رسد که در این منطقه، هیچ کس نمی‏تواند از تمام پیچیدگی‏های موجود سردر آورد. وقتی نوبت به خاورمیانه می‏رسد، هرکس که ادعا کند که تازه‏کار و مبتدی نیست، دروغ گفته است. پس ما به دیدار کارشناسان مختلف در کل منطقه می‏رویم و با صحبت با آنها سعی می‏کنیم بفهمیم که از چه راهی و چطور می‏توانیم به حل مشکلات منطقه کمک کنیم.

من بنیاد را به چشم یک واسطه برای تسهیل امور می‏بینم. چیزی که من و جف اعلام کردیم، درواقع نوعی مشارکت برای کمک به افرادی است که در حال حاضر در حال پیشگیری از این تهدیدات هستند. فکر نکنید ما آدم‏های باهوشی هستیم که باید جواب همه سوال‌ها و راه‏حل‏ها را بدانیم؛ کار ما این نیست. کار ما این است که فروتنانه پا به میدان بگذاریم و کسانی را که با قلب‏های پاک تلاش می‏کنند، پیدا کنیم و به آنها یاری برسانیم.

ما آنها را از طریق کمک‏های مالی، معرفی به افرادی که در زمینه‏های مشترک کار می‏کنند، استفاده از رسانه‏های سطح بالا و ایجاد دسترسی به فناوری‏های نوین حمایت می‏کنیم. من هم تمام تلاشم را می‏کنم تا بتوانم برای دست‌یابی به این اهداف خیرخواهانه، از فناوری‏های برتر گوگل کمک بگیرم. البته گوگل برای این کار از من دعوت هم کرده است.

100 میلیون دلار مبلغ هنگفتی است، اما در مقایسه با میزان چالش‏هایی که در پیش رو دارید، شاید آن‌قدرها هم زیاد نباشد.
اول از همه باید بگویم که این مبلغ، یک هدیه به بنیاد نیست؛ بلکه بودجه‏ای است که باید برای هزینه‏های چندسال آینده خرج می شود. قرار است که هرسال بین 20 تا 30 میلیون دلار هزینه کنیم و جف حاضر است بیشتر از این هم در این راه خرج کند. اما این تنها پول نیست که این اقدامات را ممکن می‏کند، بلکه چگونگی برخورد و رویکرد ماست. برای مثال به فیلم «یک حقیقت تلخ» نگاه کنید که تنها با 1 میلیون دلار ساخته شد، اما احتمالا بیش‌از آن‌چه فکرش را بکنید، در مناظرات تغییرات آب‌وهوایی تاثیر گذاشته است. اگر منابع مالی را با دیگر ابزار گسترده‏ای که جف می‏تواند مهیا کند، ترکیب کنیم؛ فکر می‏کنم کاملا مجهز و آماده خواهیم بود. ما به بزرگی بنیاد بیل گیتس و سازمان گوگل نیستیم، اما هرجا که بتوانیم ارزش‏های مخصوص خودمان را به روند کار می‏افزاییم.

به نظر شما نقش دانشمندان و دانشگاهیان در این زمینه چیست؟
آنها نقش مهمی‏دارند. اما برای خلق نیروی فعالی که برای مقابله با تهدیدهای عمده قرن بیست و یکم آماده باشند، رویکرد دانشگاه‏های امروز بسیار ضعیف است. ما نیاز به طبقه‌بندی‏های نوین حرفه‌ای داریم. به طور مثال مهندسان نرم‏افزاری که به عنوان متخصص بیماری‏های واگیردار هم آموزش دیده‏اند، یا فیزیکدان‏های علوم هسته‏ای که در رشته سیاست خارجی نیز آموزش دیده باشند.

بنابراین من به ترکیب رشته‏ها علاقه دارم که برنامه‏های دکترا را نیز شامل می‏شود. این بسیار مهم است و باعث می‏شود تا موانع از میان برود. شما می‏توانید چنین آدم‏های دو وجهی‏ای را پیدا کنید، اما مسلما در دهه شصت سالگی‏شان هستند. ما می‏خواهیم افراد سی ساله‏ای را پیدا کنیم که چنین خصوصیاتی داشته باشند.

از دورانی که در سازمان گوگل مشغول به کار بوده‌ای، چه چیزی آموخته‏ای که فکر می‏کنی در این نقش جدید کمکت خواهد کرد؟
من به پروژه‏هایی که برای پیشگیری از بیماری‏ها ایجاد کردیم و هم‌چنین شبکه نظارتی بر بیماری مکونگ دلتا، که با همکاری بنیاد راکفلر اجرا شد، بسیار افتخار می‏کنم. در ادامه، باید از نمودارهای آنفولانزا نام ببرم که مایه افتخارم است و سرویسی که برای یافتن شیوع آنفولانزا، در پرسش و پاسخ‏های موتورهای جستجو به کار بردیم، یاد کنم. البته مسئله حائز اهمیت این است که ما هیچ‌کدام از این پروژه‏ها را به تنهایی انجام ندادیم و همیشه شرکائی داشتیم.

یک عبارت جالب آفریقایی هست که ال گور از آن استفاده کرده و من از قول او نقل می‏کنم: «اگر می‏خواهید سریع سفر کنید، تنها بروید؛ اما اگر می‏خواهید به سفرهای دور و دراز بروید، همراه یک گروه سفر کنید.»

نیچر، 24 آوریل- ترجمه: آزاده پارساپور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =