۰ نفر
۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۳

انجمن طراحان انگلستان، جایزه نقدی 400هزار پوندی برای ایمن‌تر کردن گوشی‌های همراه و کاهش خطر سرقت آنها تعیین کرده است.

انجمن طراحان انگلستان، مسابقه‌ای برای طراحی گوشی‌های همراه ایمن‌تر ترتیب داده است که هدف از آن، افزودن قابلیت‌های جدید به گوشی‌های همراه برای مقابله با خطر سرقت این ابزارهای گران‌قیمت است. مبلغ این جایزه 400هزار پوند معادل 700هزار دلار است.

این مسابقه که از سوی وزارت کشور انگلستان حمایت مالی می‌شود؛ از افراد می‌خواهد تا با هر تخصصی که دارند به تلاش برای ارائه راهکارهایی جهت بالا بردن ایمنی گوشی‌های تلفن همراه در مقابل خطر سرقت بپردازند.

دیوید کستر، مدیرعامل این انجمن در گفتگو با بی‌بی‌سی اظهار داشت: «آرزوی من این است که ببینم یک طراح مد، راه‌حل جدیدی برای افزایش ایمنی گوشی‌های همراه ارائه کرده است». داوطلبان تا آخر اردیبهشت / 22 ماه می وقت دارند تا طرح خود را ثبت کنند. راه یافتگان به بخش پایانی این مسابقه نیز 8 خرداد / 29 ژوئن اعلام می‌شود.

آقای کستر در ادامه صحبت‌های خود گفت: «قسمتی از مشکل در این حقیقت نهفته است که سازندگان گوشی‌های همراه هر روز گوشی‌های تولیدی خود را برای مشتریان جذاب‌تر می‌کنند و این جذابیت، توجه روز افزون مجرمین را نیز به خود جلب کرده است. ارزش این دستگاه‌ها که ترکیبی از تلفن و ابزارهای دیگر هستند، هر سال بیشتر می‌شود».

دستگاه‌های دل‌فریب
وی می‌گوید: «بچه‌ها معمولا هر جا که می‌روند، یک ابزار الکترونیکی همراه خود دارند و این ابزار معمولا یک گوشی همراه و یا یک دستگاه پخش موسیقی است، به‌طور میانگین حدود 180 پوند (300 دلار) ارزش دارد و همین، بچه‌ها را به اهداف متحرکی برای سارقین این دستگاه‌ها تبدیل کرده است. خیلی از این دستگاه‌ها مانند آهنربا برای سارقان عمل می‌کنند؛ به عبارت دیگر آنها به طور طبیعی برای مجرمین جذابند، چراکه طراحان، ظاهر این دستگاه‌ها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که بسیار دل‌فریب به نظر برسند».

انجمن طراحان اعلام کرده است که این مسابقه طراحی سه هدف زیر را مد نظر دارد:

• جه کاری باید کرد تا سرقت یک گوشی همراه سخت‌تر شود و یا جذابیت آن کمتر به نظر برسد.
• چگونه حفاظت از اطلاعات شخصی را بیشتر کنیم
• چگونه معاملات آن‌لاین و موبایلی را ایمن‌تر کنیم

به گفته آقای کستر، بانک همراه یا استفاده از گوشی همراه برای انجام عملیات بانکی؛ در آینده نزدیک نه تنها در انگلستان، که در همه جای دنیا به یکی از راه‌های اصلی تجارت تبدیل خواهد شد. این پیش‌بینی، این نگرانی را نیز به همراه دارد که وقتی گوشی همراه جای کیف پول را بگیرد، سرقت گوشی‌های همراه نیز تصاعدی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: «ما شاهد سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه بانک‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده کارت‌های اعتباری بر روی توسعه سیستم‌های نوین بانک‌داری همراه هستیم. ما با ترتیب دادن این جایزه می‌خواهیم مطمئن شویم که در آینده با افزایش مخاطرات و افزایش احتمالی سرقت تلفن‌های روبرو نخواهیم شد».

دزدان با گوشی به‌سرقت رفته چه می‌کنند؟
می‌توان گوشی‌های همراهی را که برای کار با یک اپراتور خریداری شده، آزاد کرد که این کار، آنها را قادر می‌سازد در شبکه اپراتورهای دیگر شبکه ارتباطات سیار نیز کار کنند. هم‌چنین می‌توان قفل گوشی را شکست که این کار، شامل پاک کردن یک نوار روی گوشی می‌شود که شماره سریال گوشی روی آن نوشته شده است. این کار معمولا هنگام سرقت یک گوشی انجام می‌شود.

اگر کاربر یک گوشی همراه مالک گوشی نیز باشد، آزاد کردن گوشی کاری قانونی محسوب می‌شود؛ البته این شامل مواردی نیست که در قرارداد استفاده از خدمات اپراتور مربوطه، بند خاصی در این مورد ذکر شده باشد. ولی شکستن قفل نرم‌افزاری گوشی مسئله دیگری است.

تحت قوانین انگلستان (و خیلی از کشورهای دیگر)، تغییر شماره شناسایی بین‌المللی تجهیزات موبایل، IMEI، کاری غیر قانونی محسوب می‌شود. وقتی یک گوشی دزدیده می‌شود، سارقان یا باید شماره آی‌ام‌ای‌آی آن را تغییر دهند تا گوشی را از فهرست سیاه شبکه‌های اپراتوری تلفن همراه در انگلستان خارج کنند و بتوانند آن را به فروش برسانند، یا این‌که این شماره را از فهرست سیاه حذف کنند.

سارقان دانشمند
مارک فاستر، کارشناس دستگاه‌های گوشی همراه، می‌گوید که شکستن قفل یک گوشی همراه هم به تجربه یک متخصص نیاز دارد و هم به دستگاه‌های گران قیمت. وی می‌گوید: «این به سازنده و مدل دستگاه بستگی دارد. قفل بعضی از گوشی‌ها را می‌توان در کمتر از 5 دقیقه شکست؛ ولی در هر حال، شما هم به دانش یک متخصص نیاز دارید و هم تجهیزاتی لازم داردی که قیمت آنها 200 پوند (340 دلار) و یا بیشتر است».

به گفته آقای فاستر، با توجه به تجارب وی، اکثر سارقان گوشی‌های همراه، افرادی فرصت‌طلبند و در این کار، حرفه‌ای به شمار نمی‌روند؛ خواه آنهایی‌که یک گوشی را از جایی می‌دزدند و خواه، آنهایی‌که با زورگیری، یک گوشی جذاب را از صاحب آن می‌ربایند.

اما ازآن‌جاکه معمولا قربانیان سرقت، شماره سریال گوشی ربوده شده را به سرعت به مسئولین امر می‌دهند، این گوشی وارد فهرست سیاه می‌شود و معمولا یافتن کسی برای شکستن قفل و پاک کردن کد آن، برای اکثر این سارقان کار ساده‌ای نیست.

وی ادامه داد: «یکی از مشکلات این است که پایگاه اطلاعاتی فهرست گوشی‌های ربوده شده فقط محدود به انگلستان می‌شود، در نتیجه بعضی سارقان گوشی‌ها را در دیگر کشورهای اروپا به فروش می‌رسانند که در آنجا این شماره سریال در فهرست سیاه قرار ندارد. گفته می‌شود که بعضی از سازندگان گوشی‌های همراه، این کار را برای افرادی که دانش کافی دارند، بیش از حد راحت کرده‌اند. شکستن قفل گوشی‌های نوکیا تقریبا غیرممکن است؛ زمان بسیار طولانی به طول می‌انجامد و تنها چند مولفه محدود آن تغییر می‌کنند؛ در حالی که برای گوشی‌های بعضی دیگر از سازندگان گوشی همراه، این کار خیلی ساده است.»

منبع: بی‌بی‌سی، 20 آوریل- ترجمه: مجید جویا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۳
    0 0
    لطفا نام آن سایت را هم بگذارید تا از خود سایت هم ببینیم با تشکر
  • ahmad IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۴
    0 0
    سایت برگزار کننده مسابقه رو هم معرفی کنید تا اگر کسی از ایرانیان طرحی به ذهنش رسید شانس برنده شدنش در این مسابقه رو امتحان کنه
  • علی IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۶
    0 0
    این هم سایتش http://www.designcouncil.org.uk/en/Design-Council/1/What-we-do/Our-activities/Designing-out-crime/Mobile-Phone-Security-Challenge-The-Brief/