۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۷

نسخه جدید مایکروسافت زون، کنسول جدیدی برای بازی‌های ویدیویی است.

محبوبه عمیدی: علیرغم بحران گسترده اقتصادی، بازار بازی‌های کامپیوتری در ماه‌های پایانی 2008 و آغاز سال 2009 میلادی پر رونق بوده و پیش‌بینی‌ها نیز از ادامه این رونق در ادامه سال جاری خبر می‌دهد. فروش خوب کنسول‌های بازی و همین‌طور بازی‌های ویدیویی ساخت شرکت‌های سونی، مایکروسافت و نینتندو باعث شد امیدواری‌ها در این زمینه حفظ شوند.

آمارها نشان می‌دهد فروش شرکت نینتندو از سال 1386 / 2007 به 1387 / 2008 حدود 20 درصد افزایش داشته است. البته کاهش 17درصدی فروش بازی‌ها در زمستان گذشته خیلی هم با پیش‌بینی‌ها جور در نیامد. شاید چون در سال گذشته ظهور برخی بازی‌ها برای کنسول wii با استقبال بسیار گسترده کاربران مواجه شده بود، از سوی دیگر، هیچ بازی محبوب و همه‌گیری در سال جاری میلادی وارد بازار نشده و توان خرید کاربران نیز در جریان بحران اقتصادی کاهش پیدا کرده است. اما همین بررسی‌ها نشان دادند کنسول wii نینتندو هم‌چنان محبوب‌ترین کنسول بازی در دنیا محسوب می‌شود و پس از آن ایکس‌باکس 360 مایکروسافت و پی‌اس‌تری سونی قرار گرفته‌اند.

رکود بازار تولید ابزارها و بازی‌های تازه هم‌چنان باقی است. تنها اتفاق جالب توجه در ماه‌های اخیر، طراحی چوب ماهی‌گیری برای کنسول بازی ایکس‌باکس‌360 است. این چوب ماهی‌گیری بسیار واقعی‌تر از سایر ابزارهای جانبی بازی‌های دیگر مانند گیتار برقی یا تفنگ‌های لیزری به نظر می‌رسد. اما این‌طور که از شایعات روزهای اخیر بر‌می‌آید، شاید در ماه‌های آینده بتوانیم شاهد تازه‌های دیگری از مایکروسافت برای ایکس‌باکس باشیم.

چندین سال است شایعات متفاوتی در مورد زون به گوش می‌خورد. از پخش‌کننده موسیقی همراه مایکروسافت با قابلیت پخش فیلم‌های پرکیفیت (اچ.دی) به نام «زون اچ.دی» گرفته تا گوشی همراه زون؛ اما این‌بار شایع شده که مایکروسافت قصد دارد یک ابزار سرگرمی دیجیتال همراه به بازار ارائه کند تا بتواند فاصله فعلی میان زون و ایکس‌باکس 360 را از میان ببرد.

این زون البته همان پخش‌کننده رسانه‌ای قابل‌حمل محبوب مایکروسافت است که در حال حاضر با آی‌پاد اپل رقابت می‌کند.

شایعاتی که در دی ماه گذشته سر زبان‌ها افتاد نیز حاصل داستان مشابهی بود که از زبان یک منبع ناشناس از تیم ایکس‌باکس نقل شده بود. این منبع ناشناس گفته بود مایکروسافت دارد روی یک وسیله قابل حمل و کوچک به نام ایکس‌وای‌زد کار می‌کند، که شبیه هیچ‌کدام از کنسول‌های بازی موجود در بازار نیست، ولی با بسیاری از آنها می‌تواند رقابت کند. او علاوه بر این تأکید کرده بود این وسیله امکان دسترسی به شبکه مخابرات همراه را ندارد.

مقاله تی‌تیری جزئیات بیشتری در مورد رابط گرافیکی این ایکس‌باکس تازه ارائه می‌دهد که جالب توجه است.«شما می‌توانید یک ترانه، فیلم یا یک برنامه تلویزیونی را با ایکس‌باکس‌تان بخرید و هر زمان که اراده کردید، محتوای خریداری‌شده را با استفاده از این دستگاه همراه یا به هر شکل دیگری که خواستید، استفاده کنید. گذشته از این می‌توانید با این ابزار کوچک و تازه به سراغ بازی‌های استودیوی آنلاین بازی مایکروسافت نیز بروید».

منبع ناشناس هم‌چنین اضافه کرده‌است: «سونی هم دارد برای ایجاد ارتباطی مشابه میان «پی‌اس‌تری» و «پی‌اس‌پی» تولید این شرکت تلاش می‌کند، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است».

اما این شایعات چقدر واقعی است؟ آیا بازار راکد امسال شاهد ورود کنسول تازه‌ای خواهد بود؟

منابع دیگری هم این گفته‌ها را تأیید می‌کنند. آنها می‌گویند مایکروسافت مطمئنا دارد مقدمات رقابت فراگیر‌تری را با آی‌پاد و نه آی‌فون فراهم می‌کند. این شایعات با شایعه تولید زون اچ.دی جور درمی‌آید. پس زون اچ.دی یا همان زون‌ ایکس‌.وای‌.زد قرار است به استودیوی بازی‌های آنلاین مایکروسافت نیز دسترسی داشته باشد. خوشبختانه نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در راه است و مایکروسافت حتما حرف‌هایی برای گفتن در «ای.تری» خواهد داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =