۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۱

نوکیا با ارایه سیاست‌های ارتباطی بازتر در دنیای ارتباطات همراه،‌ به جنگ بازار موفق نرم‌افزارهای کاربردی اپل می‌رود.

نوکیا برای مقابله با بازار کساد گوشی‌های همراه،‌ به ساخت بازار جدید خدمات اینترنتی ویژه گوشی‌های همراه،‌ مانند بازی‌ها یا نقشه‌های اینترنتی‌ روی آورده است. نوکیا، دیگر برنامه‌های سرمایه‌گذاری‌ متفرقه خود را کنار گذاشته و بر ادغام توزیع و تولید خدمات متمرکز شده است.

ترو اوجان‌پرا،‌ مدیر عملیات‌های ارتباطی و سرگرمی نوکیا،‌ پیرامون راهکارهای فرعی نوکیا گفته است: «ما در راستای توسعه اووی (Ovi) گام برمی‌داریم، راهبردی که می‌تواند سکوی پرتاب نوکیا باشد». اووی، پیشتاز بازار آنلاین نوکیا است که در نیمه پایانی اردیبهشت یا اوایل خرداد، فعالیت خود را آغاز می‌کند.

نوکیا که امسال برای اولین بار، سود فصل اول سال (ژانویه تا مارس/ دی تا اسفند) را از دست داد،‌ در حال کاهش هزینه‌های سالانه‌اش است تا بتواند با فشار سقوط مقابله کند. این صرفه‌جویی شامل بیش‌از 700 میلیون یورو (900میلیون دلار) در سری گوشی‌ اصلی، حذف 360 شغل در واحد سرویس‌های اینترنتی و 90 شغل دیگر در بخش‌های دیگر این شرکت است.

شرکت اپل که به تازگی توانسته است ظرف کمتر از یک سال، دانلود یک میلیارد نرم‌افزار کاربردی آی‌فون را تجربه کند؛ بازار نرم‌افزارهای مخصوص گوشی‌های همراه به اثبات رساند. بنت نوردستورم،‌ مدیرعامل شورای ارتباطات از راه دور نورث‌استریم،‌ در مورد این موفقیت شرکت اپل می‌گوید: «آی‌فون و اپ‌استور (App Store) به همان اندازه که برای اپل موفقیت بزرگی محسوب می‌شوند،‌ برای دیگر شرکت‌های فعال در حوزه گوشی‌های همراه،‌ شکست تحقیرآمیزی به شمار می‌روند. 20 سال تلاش اپراتورها و سازندگان گوشی‌های همراه برای رسیدن به نرم‌افزارهایی کاربردی که بتواند مورد توجه و علاقه کاربران قرار بگیرد،‌ در یک چشم به هم زدن مغلوب کسی شد که هرگز این کار را تا به آن زمان انجام نداده بود.»

در حال حاضر بسیاری از اپراتورها به بازارهای متفاوت نرم‌افزاری روی آورده‌اند، به این امید که بتوانند ترافیک اطلاعات بیشتری از مشتریانشان خود به دست آورند و مهم‌تر، این که مشتریانشان را از دست ندهند یا کاری کنند که مشتریان،‌ بازار خود را تغییر ندهند. اما همه اپراتورها این‌طور فکر نمی‌کنند. نوکیا معتقد است با وارد شدن اووی به بازارهای ایالات متحده،‌ دیگر برای اپراتورها جای کار و کاسبی نخواهد ماند.

استیو گلاگو، مدیر بازرگانی سابق اپراتور اورنج (Orange) می‌گوید: « قصد ما این است که به مشتریانمان امکان خرید از هر فروشگاهی را که می‌خواهند، بدهیم.»

گوگل در مقایسه با اپل
بازار نوکیا بالقوه بزرگ‌تر از بازار اپل است. کارشناسان نوکیا پیش‌بینی می‌کنند‌ با وارد شدن اووی به بازار در اواسط بهار،‌ این شرکت حدود 50 میلیون مشتری خواهد داشت؛ در حالی که اپل تا به امروز هنوز نتوانسته است فروش آی‌فون را به 20 میلیون دستگاه برساند.

پاتریک بوزرت،‌ مدیر راهبردهای بازرگانی در اروپا و آسیا در شرکت خدمات ارتباطات از راه دور کانورجیز (Convergys)‌، در مورد طرح جدید نوکیا می‌گوید: «زمان‌بندی نوکیا کاملا به موقع است. مثل هر بازار نشر دیگری، ‌این مورد هم درباره رقابت اقتصادی است.»

با این‌که روزانه صدها هزار نفر از گوشی‌های نوکیا استفاده می‌کنند، اما این شرکت هنوز هم ناچار است خود را با موفقیت‌های اپل در جذب مردم برای خرید نرم‌افزارهایش، هماهنگ کند. به علاوه اپل موفق شده است در میان تولیدکنندگان نرم‌افزار، ‌بیشترین دنبال‌کنندگان را داشته باشد و نوکیا در این زمینه هم از اپل عقب افتاده است.

فورد دیویدسون، مدیرعامل شرکت داشوایر(Dashwire) در سیاتل واشنگتن است که نرم‌افزارهای اتصال محتویات گوشی‌ همراه به اینترنت را تولید می‌کند. وی در مورد اوضاع فعلی نوکیا می‌گوید: «بزرگ‌ترین چالشی که نوکیا در دنیای تولیدکنندگان با آن روبروست، این است که بتواند ذهن مشتریان را از اپل و گوگل بگیرد. نوکیا باید بتواند ابزار و جایگاهی برای خودش فراهم کند تا از طریق آن به رشدی سریع و ساده در تجربیات ابداعی برسد.»

به گفته یکی از مسئولان نوکیا،‌ این شرکت در تلاش بوده تا بتواند سازندگان آی‌فون را به ساخت برنامه‌های جذاب برای گوشی‌های نوکیا تشویق کند: «ما برای سازندگان نرم‌افزارها بهترین و غنی‌ترین جایگاه را با بیشترین امکان تعامل خواهیم داشت. موضوع فقط بر سر گران‌ترین یا بهترین مدل نیست؛ مسئله بیشتر رقابت است.»

نوکیا هم‌چنین امیدوار است که در مقایسه با سایر بازارها،‌ بتواند از نرم‌افزارهای دیگر که سریع‌تر منتشر خواهند شد و نیز سیاست‌های آزادتر بر روی محتوای برنامه‌هایی که ارائه می‌دهد،‌ سود ببرد. اریک جان،‌ مدیر بخش بازار تولیدات صوتی و تصویری نوکیا می‌گوید: «ما در واقع سوییس دنیای ارتباطات همراه خواهیم شد.»

با این همه انتظار می‌رود که بازار گوشی‌های همراه در سال جاری 10 درصد کاهش داشته باشد،‌ چرا که مشتریان سعی می‌کنند زیاد خرج نکنند و فروشندگان نیز تلاش می‌کنند از شر گوشی‌های به فروش‌نرفته خلاص شوند. هم‌چنین با احتسبا شغل‌های حذف‌شده نوکیا؛ امسال 3500 شغل در مجموعه این شرکت بزرگ برای کاهش هزینه‌ها حذف شده است.

رویترز،‌ 28 آوریل- ترجمه: بهنوش خرم‌روز

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =