۰ نفر
۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۶

درحالی‌که مایکروسافت و گوگل به بازار گوشی‌های همراه می‌اندیشند؛ نوکیا قصد دارد فعالیت‌های خود را به اینترنت و دنیای مجازی توسعه دهد

28 سال پیش، وقتی اولی پکا ‌کالاسوو به نوکیا پیوست، این گروه صنعتی فنلاندی صرفا تایر اتومبیل و چکمه‌‌های پلاستیکی تولید می‌‌کرد. بعدها یکی از اعضای تیم یورما اولیلا مدیرعامل اسبق نوکیا شد، همان‌که شرکت نوکیا را به بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های همراه در جهان تبدیل کرد.

در حال حاضر کالاسوو بعد از این همراهی طولانی با نوکیا، سکان را در دست گرفته و این غول دنیای دیجیتال را رو به جهانی مملو از سرویس‌های چندرسانه‌ای شامل نقشه‌ها، بازی‌ها، دریافت نامه‌های الکترونیکی و صدای موسیقی هدایت می‌کند.

علاوه بر تمام این‌ها، او با گروهی کار می‌کند که معتقد است به مراتب بهتر از مایکروسافت و گوگل، این دو غول دنیای آی‌‌تی، از پس این کار بر‌می‌آیند. این در حالی است که مایکروسافت و گوگل با ارایه سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهای گوشی‌های همراه، بازار نوکیا را تهدید می‌کنند.

کالاسوو که از خرداد 1385 جانشین یورما اولیلا شده بود، در سال 1386 ، پلت‌فرم چند رسانه‌ای نوکیا را موسوم به Ovi Navteq رونمایی کرد. او امیدوار بود سری جدید که در زبان فنلاندی به معنای در است ، بتواند درهای نوکیا را به‌روی سود سرشار حاصل از فروش نرم‌افزارهای کاربردی این گوشی باز کند.

ساخت Ovi آغاز دوران تغییرات پر‌شتاب و بزرگ برای نوکیا است. در 18 ماه گذشته، نوکیا 12 شرکت را خریده که یکی از آن‌ها، شرکت نقشه‌برداری دیجیتال Navteq به ارزش 8.1 میلیارد دلار است.

نوکیا هم‌چنین بیش از 700 نفر از متخصصان صنعت آی‌تی را نیز استخدام کرده و حرکت عظیمی را برای گذار از شرکتی سر‌آمد و پیشرو در تولید گوشی‌های همراه به قدرتی بزرگ در عرصه تجارت الکترونیک آغاز کرده است.

کالاسوو می‌گوید: « من همیشه در جمع کارمندان نوکیا گفته‌ام که ما می‌خواهیم بیشتر به یک شرکت اینترنتی شبیه شویم. مطمئنا رکود اقتصادی هنوز هم بازار Ovi را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. مردم نمی‌خواهند وقتی دخل و خرجشان با هم نمی‌خواند، برای سرویس‌های اضافی گوشی همراهشان هزینه کنند.

آن‌چه مسلم است، این است که نوکیا نمی‌خواهد بیش از این از بازی بزرگ دنیای مجازی دور بماند. فروش سه ماهه این شرکت هنوز هم به تنهایی برابر مجموع فروش چهار شرکت رقیب آن است. نوکیا نمی‌ترسد برتری مطلقش را بر این بازار از دست بدهد، آن‌چه نگران‌کننده است، رکود اقتصادی و تاثیر آن بر چشم‌انداز اقتصادی این صنعت است. »

در نمایشگاه جهانی نوکیا که ماه گذشته در بارسلون برگزار شد، آقای کالاسوو در عین‌حال که سعی می‌کرد از موضع قدرت برخورد کند، از این‌که گوشی زیبا و هوشمند E71 لمسی نیست، اظهار تاسف کرد. شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند بلک‌بری، برنده جوایز صنعتی این رقابت بین اپل و بلک‌بری شد.

نوکیا بارها برتری خود را در این بازار به اثبات رسانده، اما برای اولین بار در تابستان گذشته بود که فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت شکست خورد، گوشی‌های همراهی که قابلیت ارسال و دریافت نامه‌های الکترونیکی را دارند و همانند ریز کامپیوتر‌ها به اینترنت وصل می‌شوند.

یکی از دلایل این عدم موفقیت، تاخیر در تولید گوشی‌های هوشمند لمسی توسط این شرکت بود. در همین زمان، اپل که آی‌فون را در خرداد 1386 به بازار عرضه کرده بود، بعد از نوکیا و آر.آی.ام که شرکت تولیدکننده محصولات بلک‌بری است، رتبه سوم بازار را کسب کرد.

نوکیا همچنین در تابستان و پاییز گذشته نیز درصدی از سهم بازارش را از دست داد و شاهد سقوط سهم 40 درصدی‌اش در بازار به 38 بود، پدیده‌ای که در نتیجه رقابت سخت قیمت‌ها روی داد. در آبان ماه، این شرکت ناچار شد با صدور اعلامیه‌ای در مورد کاهش خرید گوشی‌های همراه در دنیا هشدار دهد. نوکیا کاهش جهانی فروش گوشی‌های همراه را در سال 2009 حداکثر 5 درصد تخمین زده است. این، پایان 15 سال رشد بی وقفه بازار گوشی همراه است.

آقای کالاسوو می‌گوید: « با ورود اپل و بلک‌بری به بازار گوشی همراه، معادلات تغییر کرده است. کاملا روشن است که رقبای جدیدی به این بازار وارد خواهند شد. این هیجان‌انگیز است و من آن‌را به فال نیک می‌گیرم. این نشان می‌دهد که بازار رونق بیشتری خواهد یافت. شما در هر تجارتی باید رقبا را کاملا جدی بگیرید و در هر رقابت باید کسی باشد که نسبت به رقابت سوء ظن داشته باشد. این روش من است. »

« حتی زمانی که نوکیا متضرر بشود هم از ورشکستگی فاصله خیلی زیادی دارد، متاسفانه این درست است که ما در تولید گوشی‌های لمسی تعلل کردیم، ولی مطمئن باشید سهم نوکیا را از این رقابت و بازار پس خواهیم گرفت. ما اولین گوشی لمسی نوکیا، 5800 را که قبلا به نامTube می‌شناختیم، مهر ماه گذشته وارد بازار کردیم. دو ماه بعد از آن هم N97 رونمایی شد و گوشی‌های بیشتری هم در راهند.

دلیلی برای تاخیر ما در رو‌نمایی گوشی‌های لمسی وجود داشت، ما فکر‌هایمان را روی هم گذاشتیم و به این نتیجه رسیدیم که بهتر است، طرحی را آماده کنیم تا در طول زمان از فناوری‌های همین شرکت برای تکمیلش بهره بگیریم. ما می‌خواستیم این محصول جدید چند منظوره باشد، نه فقط یک محصول ارتباطی ساده.

گاهی برای انجام کاری به زمان بیشتری احتیاج دارید، ولی نتیجه کار فوق‌العاده از آب درمی‌آید، یک شاهکار که موقعیت اقتصادی بهتری را هم برای شما فراهم می‌کند. در هر صورت وقتی برای گوشی‌های همراه فاقد سیستم هوشمند هنوز تقاضا وجود دارد، نوکیا تمام توانش را روی گوشی‌های هوشمند متمرکز نخواهد کرد.

بحران اقتصادی سرعت رشد بازار را کند کرده، اما نوکیا برای پیشی گرفتن از رقبا به دنبال بازار‌های جدید است. در بعضی مناطق هند و چین، مردم گوشی‌های همراه ساخت نوکیا را به انواع دیگر ترجیح می‌دهند. از دیدگاه تجاری نیز نوکیا تمام شرایط برتری را دارد، تحقیق و توسعه خوب، نام تجاری شناخته شده، شعبه های مختلف، توزیع مناسب، سهم بازار قابل قبول که هم در بازار گوشی‌های هوشمند و هم در مورد سایر محصولات، هر کدام مورد استفاده خودشان را دارند.

در واقع سهم بزرگ نوکیا از بازار گوشی‌های همراه، این شرکت را برای گذار از بحران اقتصادی در موقعیت خوبی قرار می‌دهد. به عنوان مثال ما می‌توانیم گوشی‌های ارزان قیمتی را برای خریداران اروپایی که به واسطه بحران اقتصادی می‌خواهند کمتر هزینه کنند، تولید کنیم.

آن‌چه کمتر مورد توجه قرار گرفته، آسیبی است که بحران اقتصادی به گسترش خدمات پلت‌فرم چندرسانه‌ای نوکیا می‌زند. در گذشته پیش‌بینی کرده بودیم که Ovi بتواند تا سال 2011، دو میلیارد دلار سوددهی برای ما داشته باشد، اما بعید به نظر می‌رسد در زمان بحران اقتصادی چنین چیزی محقق شود.

Ovi یک محصول تازه است. سیستم دریافت و ارسال نامه‌های الکترونیکی آن فقط یک ماه است که راه‌اندازی شده و شرکت قصد دارد به‌طور جدی در سال جاری به معرفی و تبلیغ خدماتش بپردازد. »

آقای کالاسوو که اصلا نگران به نظر نمی‌رسد، ادامه می‌دهد: « نوکیا پشتوانه مالی خیلی خوبی دارد! تا اول پاییز گذشته به درآمد خالص 2.9 میلیارد دلار تکیه داشته و می‌تواند برای رسیدن به اوضاع اقتصادی بهتر صبر کند. ما این پروژه را به عنوان بخشی جداگانه از زمستان 1386 آغاز کرده‌ایم، روزهای زیادی پیش رو داریم و امکانات و توانایی‌هایی که می‌توانیم از آنها برای تولید محصولاتی بی‌نظیر برای بازار صد‌ میلیونی نوکیا کمک بگیریم. شرکت خوش‌نامی هستیم و اعتبار خوبی میان میلیون‌ها کاربر محصولات نوکیا داریم. »

چهره دیگر کالاسوو
اولی پکا کالاسوو در تیر 1332 / جولای 1953 در فنلاند متولد شد. وی که دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق از دانشگاه هلسینکی است، مدتی در بانک مرکزی فنلاند به فعالیت پرداخت و پس‌از آن ،در سال 1359 / 1980 به عنوان مشاور شرکت به نوکیا پیوست. دستیار نایب‌رییس دایره حقوقی، قائم‌مقام شعبه آمریکایی نوکیا و مدیر امور مالی این شرکت از مهم‌ترین سمت‌های وی در سالیان قبل به‌شمار می‌رود. در مهر 1384 به مدیر عملیاتی شرکت ارتقاء پیدا کرد و از خرداد 1384، مدیرعامل نوکیا شد.

پرسش و پاسخ کوتاه با مدیرعامل نوکیا
اگر شما بتوانید فقط یک تغییر در شرایط مالی و تجاری جهان ایجاد کنید، فکر می‌کنید این تغییر چه خواهد بود؟
من روی چیزی که هست تمرکز می‌کنم، نه چیزی که ممکن است باشد. من در این مورد کاملا عمل‌گرا هستم. ما فنلاندی‌ها همه اهل عمل هستیم.

رهبری و مدیریت برای شما چه مفهومی دارد؟
شجاعت و فروتنی در کنار هم . این‌که شما در کنار قدرت کافی برای انجام ایده‌هایتان، آن‌قدر متواضع باشید که بپذیرید گاهی دیگران هم ایده‌ها و افکاری بهتر از شما دارند.

برای چه کسی در دنیای تجارت بیشتر از دیگران احترام قائلید؟
برای افراد بسیاری که در‌گیر تجارت هستند، احترام زیادی قائلم، اما در آخر هر کسی باید بازی خودش را بکند. جدای از بازار و تجارت به مارتی آتیساری رئیس‌جمهور سابق فنلاند و برنده جایزه صلح نوبل به واسطه تلاش‌ها و خدماتش ارادت خاصی دارم.

مهم‌ترین نکته در زندگی کاریتان چیست؟
از تغییرات نترس. آنها را بپذیر و در قبالشان درست عمل کن.

کدام یک مهم‌تر است، کسی که می‌شناسید یا چیزی که می‌دانید؟
شما نیاز به برقراری تعادل دارید، در جهان فعلی نمی‌توانید کاری را به تنهایی انجام بدهید، شما باید با دیگران کار کنید. بعضی وقت‌ها هم باید دقیقا بدانید در بطن تجارتتان چه می‌گذرد.

آیا پول برای شما ایجاد انگیزه می‌کند؟
موفقیت هر شرکت با میزان سودآوری آن سنجیده می‌شود. بنابراین بله، پول ایجاد انگیزه می‌کند.

کدام ابزار الکترونیکی را حتما باید همراه داشته باشید؟
کامپیوتر همراهم را. در حال حاضر یک نوکیا E71 دارم، اما به زودی N97 را امتحان خواهم کرد - یک لپ‌تاپ جیبی که به زودی رو‌نمایی می‌شود. به عنوان تجربه دست اول، کار با جدید‌ترین محصولات و خدمات نوکیا باید لذت بخش باشد.

چطور به آرامش دست پیدا می‌کنید؟
من تنیس بازی می‌کنم و اگر فرصتی پیش بیاید، سراغ گلف می‌روم و کتاب می‌خوانم، بیشتر به کتاب‌های سیاسی- تاریخی علاقه دارم.

تایمز، 12 ژانویه - مترجم : محبوبه عمیدی نائینی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =