مهنازشوقی: جهان دیگر هرگز نخواهد توانست نفت و گاز را به همان بهای نازلی مصرف کند که تا سال 2003 مصرف میکرد. این امر، اقتصاد جوامع صنعتی را به شدت تکان داده است. بسیاری از کارشناسان، کاهش رشد اقتصادی کشورهای صنعتی را زاییده گرانی سوخت میدانند. اما نظریه پردازانی هم هستند که گرانی سوخت فسیلی را، برای محیط زیست و جهان فردا منشأ خیر میدانند. آنها معتقدند به هر حال نفت روزی پایان خواهد یافت. پس جهان چارهای جز یافتن انرژیهای جایگزین ندارد. یکی از راههایی که خودروسازان دنیا برای کم شدن مشکلات و آلودگی هوا و از همه مهمتر کاهش مصرف سوخت به آن رو آوردهاند ساخت خودروی هیبریدی است.
با توجه به اینکه میزان مصرف انرژی در ایران نیز تقریباً دوبرابر متوسط مصرف انرژی در دنیاست همیشه یکی از دغدغههای مسئولان کشور کاهش مصرف سوخت بوده و هست. به نظر میرسد تولید و عرضه خودروهای هیبریدی بتواند در سالهای آینده این مشکل را در بخش حمل و نقل کاهش دهد.
علیرضا زینلی مدیر پروژه هیبرید در مرکز تحقیقات موتور میگوید: در حال حاضر توسعه فناوری قوای محرکه هیبرید در دستور کاراین مرکز قرار دارد و هدف از این کار دستیابی به دانش طراحی و تولید قوای محرکه هیبرید با کمترین وابستگی خارجی است و برای رسیدن به این هدف نیازمند نگاه ویژه دولت و مجلس به این پروژه است.
وی در ادامه با بیان اینکه پروژه تولید خودروهای هیبریدی به دلیل کاهش قابل توجه مصرف سوخت باید از سوی دولت و مجلس به یک پروژه ملی تبدیل شود تصریح کرد: کشور به فناوری ساخت و طراحی قوای محرکه عادی دست یافته است و در حال حاضر مرکز تحقیقات موتور، طراحی موتور پیشرفته پایه گاز سوز ملی را در کارنامه خود دارد و طراحی و تولید موتور ملی دیزل سواری نیز از طرحهای در حال اجرای در این مرکز میباشد.
زینلی در پاسخ به این سؤال که چه میزان سرمایه نیاز است تا یک خودرو هیبریدی تولید و به بازار عرضه شود به خبرنگار ما گفت: بودجه وابسته به نوع نگرش در مقوله تولید و نوع خودروی هیبریدی (سهم قدرت بخش برقی قوای محرکه هیبرید) است. اگر هدف فقط مونتاژ خودروی هیبرید و ارائه آن به بازار باشد سرمایهگذاری زیادی در بخش تولید باید صورت بگیرد. ولی در صورتی که تولید خودروی هیبریدی با فناوری بومی هدف طرح باشد در این صورت سرمایهگذاری هنگفتی علاوه بر تولید در بخش توسعه فناوریهای هیبرید مورد نیاز است. وی در خصوص اینکه در تولید این خودرو در چه مرحلهای هستید، افزود: در مورد خودروهای فول هیبرید در مرحله طراحی مفهومی هستیم و در برخی از بخشها تا 20درصد پیشرفت داشتهایم ولی طراحی خودروی میکرو هیبرید پایان یافته و در مرحله صنعتیسازی است.
زینلی در ادامه تصریح کرد: شرکت ایپکو یک خودرو نمونه با نام سمند میکروهیبرید را ارائه کرده است و در حال حاضر نیز 60 درصد تستهای عملکرد این خودرو پایان یافته و فاز بعدی، صنعتیسازی خودرو میباشد.
وی در ادامه تصریح کرد: سال آینده30هزار دستگاه از تاکسیهای مجهز به این سامانه به تاکسیرانی تحویل داده خواهد شد. مدیر پروژه هیبرید با بیان اینکه این سامانه قابل نصب روی تمامی خودروهای تولیدی در کشور نیز است افزود: قیمت این سامانه در مقایسه با خودروی هیبرید سبک یا فول هیبرید بسیار کمتر خواهد بود و تأثیر چشمگیری بر قیمت خودرو نخواهد داشت. وی در ادامه گفت: امیدواریم بتوانیم در سال 90 خودرو نمونه هیبرید با فناوری کاملاً داخلی را در کشور تولید کنیم.
گفتنی است، سال گذشته سه نوع خودرو هیبریدی (تویوتا، سیتروئن و هوندا) با سه نوع ترکیب وارد کشور شده است و به گفته زالی مدیر مرکز تحقیقات موتور (ایپکو) با توجه به اینکه اکثر شهرهای کشور در مناطق کوهپایهای قرار دارند و همچنین به دلیل ترافیک سنگین تهران نسبت به سایر شهرهای کشور و ارتفاع بالا برخی شهرها، این مرکز با وارد کردن این خودروها و تست آنها در نقاط مختلف کشور در نظر دارد میزان مصرف سوخت این خودروها را نسبت به یک خودرو غیرهیبریدی و همچنین شرایط آب و هوایی کشور ارزیابی کند.
شنیدهها حاکی از آن است که تست این خودروها هنوز به اتمام نرسیده و تا پایان تابستان سال جاری نتایج تست این خودروها اعلام خواهد شد.