دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: در اقتصاد رقابتی که تمام دنیای پیشرفته از آن تبعیت کرده اند اگر رقابت در چارچوب حفظ منافع ملی در دستور کار قرار گیرد  بقیه مشکلات خود به خود حل و فصل می شود چیزی که در اقتصاد ما مغفول باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، سال جدید را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند. ایشان ضمن تاکید بر اینکه جهش تولید تا حدّ قابل قبولی در بخش‌هایی از کشور تحقق یافت، اشاره کردند که شعار جهش تولید به عنوان یک شعار کاملاً انقلابی چندان که باید در حد انتظار محقق نشده است.

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار در پاسخ به این سوال که نگاه شما به تاکید مجدد رهبر انقلاب بر بحث تولید و حمایت از سرمایه گذاری ها چیست؟ به خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: موضوعاتی از قبیل افزایش تولید،  بهبود وضعیت تولید کیفیت تولید، پشتیبانی از تولید و رفع موانع تولید و امثال اینها که مطرح می شود و  مورد توجه قرارگرفتن آنها، نشان دهنده دغدغه و دل نگرانی ایشان نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشت جامعه است.

تاکید رهبری بر خودکفایی و بی نیازی به بیگانگان است

او افزود: در واقع توجه ایشان به مباحث تولیدی معطوف به خودکفایی و بی نیازی به بیگانگان است و توجه به ان را برای اداره جامعه و کشور ضروری می‌دانند  و اینکه  برای رسیدن به یک جامعه مرفه و مستقل نیاز داریم تا از لحاظ اقتصادی  مستقل باشیم و  اقتصاد ما اقتصادی سودده باشد بدین معنا که  بهره وری در آن بازار وجود داشته باشد ورقابت در آن شکل بگیرد. در ارتباط با بحث مقاومت که از سوی مقام معظم رهبری پیوسته مطرح  می‌شود  در حقیقت تاکید ایشان بر این است که این اقتصاد باید بتواند در مقابل تحریم ها و فشارها ی خارجی مقاوم باشد و بتواند ایستادگی کند اتفاقی که در سال گذشته برای اقتصاد اتفاق افتاد در حقیقت شکل گیری  یک اقتصاد بدون نفت بود.

چهل سال است شعار اقتصاد بدون نفت مطرح می‌شود اما....

کمالی ادامه داد: موضوعی که سالیان سال یعنی حدود ۴۰ سال است که شعار  آن مطرح می‌شود این است  که ما باید بتوانیم بدون نفت  کشورمان  را اداره کنیم. به هر حال این اتفاق ناخواسته رخ داد و در اثر تحریم ها اقتصاد کشور در شرایط خاصی قرار گرفت که  در نتیجه آن دولت بدون داشتن درآمدهای نفتی که اصلی ترین درآمد دولت های ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب است مجبور شد خودش را  و کشور را بدون درآمد نفت اداره کند و در نتیجه  تورم و گرانی های زیادی ناشی از این اقتصاد بدون نفت به مردم تحمیل شد شاید با استفاده از درآمدهای نفتی دولت می توانست بخشی از کالاهای اساسی مورد نیاز  مردم را تامین و قیمت ها را متعادل کند. که متاسفانه ملت ما مجبور شد سختی های ناشی از تحریم ها را تحمل کند.

تحریم، رنج ناشی از مشکلات را مضاعف کرد


دبیرکل حزب اسلامی کار عنوان کرد: البته این به معنای نادیده گرفتن ضعف همه جانبه دولت در حل مشکلات و اداره امور نیست.  به هر حال تحریم ظالمانه ای که از سوی غربی ها به کشورمان تحمیل شد  در جای خود موثر بوده و آسیب های جدی به زیر بخش‌های توسعه وارد کرده است. اما در بخش مدیریت اقتصادی کشور ضعف هایی وجود داشته که اثرات و رنج ناشی از این مشکلات را چندبرابر کرده است.

این چهره سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: علی رغم این نکات بنده بر این باورم که تا زمانی که اقتصاد ما به یک اقتصاد مزیتی، تخصصی و رقابتی تبدیل نشود و اقتصاد ما معطوف به سود نشود و از زیان دهی فاصله نگیرد ما نه تنها به یک اقتصاد مقاومتی دست پیدا  نخواهیم کرد  و افزایش تولید ما مفهوم فعالیت اقتصادی ارزشمند را پیدا نمی کند . بلکه گاهی ادامه تولید  کالاهابه مفهوم فعالیت غیر اقتصادی وانجام کاری زیانبار قابل ارزیابی خواهد بود. در حقیقت ما باید بدون درنظر گرفتن تعرفه ها و یارانه هایی که در بخش های مختلف اقتصاد داده می شد، موقعیت اقتصاد خود را نسبت به اقتصاد جهانی. ظرفیت و وضعیت آن ارزیابی کنیم و تولیدات و خدمات سودده را رونق و افزایش داده و  آنها را در دسته اول قرار دهیم.

اقتصاد ایران باید در یک کلینیک ملی اقتصادی درمان شود

کمالی افزود:  در دسته دوم کالاها و خدماتی که می توانند در برابر واردات خارجی مقاومت کنند را تقویت کنیم و دسته سوم مجموعه ای که می توانیم آنها را در چارچوب اصلاح ساختار اقتصادی قرار داده و آن واحدها را وارد بحث رقابت‌های داخلی و بین‌المللی کنیم  چیزی که باید مورد توجه قراربگیرد این است که اگر بخواهیم  در این بخش تحول ایجاد شود باید بصورت  جدی اقتصاد ایران را  در یک کلینیک ملی اقتصادی  مورد بررسی و درمان قرار دهیم تا امور اصلاح و فعالیت  واحدهای اقتصادی بهبود یابد و در نتیجه سود حاصل شود و وضعیت صنایع،کشاورزی و خدمات ما بهبود پیدا می کند وقتی وضعیت کار   بهتر شود بالتبع کارگران می توانند تقاضای افزایش حقوق بهتر و بیشتری کنند  و دولت نیز می تواند با دریافت مالیات، اداره بهتر کشور و  زیرمجموعه خود را  در دستور کار قرار دهد و  درآمدهای لازم برای رشد اقتصادی کشور و توسعه ملی در زمینه های مختلف نیز فراهم شود.

پشتیبانی از تولید باید در قالب علمی و رقابتی شکل گیرد/روش فعالیت اقتصادی ما عجیب و غریب است!


دبیرکل حزب اسلامی کار بیان کرد: فکر می کنم در این زمینه باید یک کار جدی صورت بگیرد  وگرنه این مطالب در حد گفتن و شنیدن باقی می ماند در حقیقت پشتیبانی از تولید باید در علمی و رقابتی کردن تولید سازمان پیدا کند و شکل بگیرد در واقع روش تولید،و روش فعالیت اقتصادی ما روشی عجیب و غریب است و در واقع روشی است منحصرا به خود ما. که هیچ پایه علمی و اقتصادی درستی ندارد و  پایه ریزی علمی نشده است در زمینه رفع موانع تولید هم باید تمام سازوکارها در چارچوب یک سازوکار علمی حقوقی و  اقتصادی شکل  بگیرد وقتی که  حمایت های اجتماعی و یا بیمه بیکاری ما کامل نیست. کاهش حمایت ها موجب آسیب جدی تر به  اشتغال  فعلی خواهد شد و بعد از آسیب دیدن اشتغال است که طبقات ضعیف و فرو دست آسیب پذیری بیشتری پیدا می‌کنند در حقیقت کسانی که مرفه بوده و امکانات لازم را برای ادامه زندگی دارند کمتر آسیب می بینند.

بنا نیست طبقات ضعیف چه در عروسی چه در عزا هزینه بپردازند

او اضافه کرد: بنابراین آن نوع نگرشی که بتواند امنیت اجتماعی را حفظ کند و طبقات ضعیف و فقیر هم بتوانند به حداقل های ممکن دست پیدا کنند باید  مورد توجه قرار گرفته و در دستور کار باشد بنابراین ما رفع موانع تولید را در این چارچوب نگاه نمی کنیم که قوانین حداقلی و حمایت های پایه ای از نیروهای انسانی نیز نادیده گرفته شود و شرایطی ایجاد کنند که کارگران در وضعیت بدتری قرار گیرند. بنا نیست که در هر واقعه ای چه در عزا و چه در عروسی طبقات ضعیف و فرو دست، هزینه های ضعف مدیریت ها و  نارسایی ها  را بپردازند و در مورد  موضوعات و مشکلات بین المللی باید همه در حل آن اهتمام بورزیم. 

اقتصاد رقابتی در ایران مغفول مانده است


کمالی در  پاسخ به این سوال که منظور رهبری از مانع زدایی چیست؟ گفت: در اقتصاد رقابتی که تمام دنیای پیشرفته از آن تبعیت کرده اند اگر رقابت در چارچوب حفظ منافع ملی در دستور کار قرار گیرد  بقیه مشکلات خود به خود حل و فصل می شود این اقتصاد رقابتی فقط به انتخاب و نگاه اقتصادی کمونیستی و یا سرمایه‌داری برنمی‌گردد مثلا در چین هم که به نوعی می‌توان گفت حکومت سوسیالیستی است و اقتصاد، اقتصاد سرمایه داری نیست  اقتصاد به شیوه رقابتی جریان دارد و حاکم است آنها به رقابت ملی و بین‌المللی توجه دارند به مزیت‌ها و تخصص‌ها توجه دارند چیزی که در اقتصاد ما مغفول باقی مانده است.

این چهره سیاسی اظهار کرد: در واقع پایانی برای منازعات و جنگ های اقتصادی وجود ندارد. مبانی قدرت از نظامی گری به قدرت ناشی از توانایی اقتصادی و توانایی ناشی از دانش فنی تغییر یافته است. و آمریکا  و هم پیمانان غربی اش با سیاست های خاص خود و  بر اساس منافع خاص خود و شرایطی که  دارند و در عین حال اختلاف نظرهایی که با ما دارند عمل می کنند هر چند دموکرات‌ها سعی می کنند با زبان ملایم تری با ما  وارد گفتگو شده و مسائل را حل و فصل کنند.و مانند جمهوری‌خواهان تنها با تهدید و   اسلحه صحبت نمی کنند در هر دو صورت هر دو گروه با ما اختلاف نظر دارند و ما باید بیاموزیم که چگونه اختلافاتمان را از طرق دیپلماتیک و سیاسی ضمن حفظ منافع ملی حل کنیم.

27219