دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین روز سه شنبه 6 آوریل «کتاب سفید تجربه چین در فقرزدایی بشر» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این کتاب ضمن مرور روند مقابله مردم چین با فقر تحت رهبری حزب کمونیست در صد سال گذشته، به ویژه روند عظیم و پر فراز و نشیب مبارزه سراسر حزب و جامعه با فقر و موفقیت در مبارزه با فقر تحت ریاست شی جین پینگ رهبر چین، دستاوردهای کاهش فقر برای جهان و سهم چین را در این زمینه تشریح کرده است.

بنا بر این کتاب سفید، پس از اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز، مطابق معیارهای کنونی فقر، 770 میلیون روستایی فقیر چین از فقر نجات یافته اند که طبق معیارهای بین المللی فقر اعلام شده از سوی بانک جهانی، این تعداد معادل بیش از 70 درصد جمعیت کل مردم رهایی یافته از فقر در جهان را تشکیل میدهد.

در این کتاب سفید اشاره شده است که چین فعالانه در فقرزدایی سراسر جهان شرکت کرده و مبادلات و همکاری در زمینه کاهش فقر را تعمیق بخشیده است. طبق گزارش تحقیقاتی بانک جهانی، طرح پیشنهادی چین موسوم به یک کمربند یک جاده باعث رهایی 7.6 میلیون نفر از فقر شدید و 32 میلیون نفر از فقر متوسط  در کشورهای مشمول طرح خواهد شد.

در این کتاب سفید آمده است: چین ساخت و ساز تجهیزات و تأسیسات مخابراتی در مناطق روستایی را تقویت بخشیده و اکنون بیش از 98 درصد روستاهای فقیر چین تحت پوشش فیبر نوری و شبکه نسل چهار مخابرات قرار گرفته است. پیشبرد پوشش آموزش از راه دور در مناطق فقیر تسریع شده، پزشکی از راه دور و تجارت الکترونیک همه شهرستانهای فقیر را تحت پوشش قرار داده و پیش برد اطلاعات گستری در مناطق فقیر توسعه چشمگیری پیدا کرده است.

در این کتاب سفید اشاره شده است که نابودی فقر و تحقق اهداف کاهش فقر در چین 10 سال پیش از موعد مقرر و قید شده در دستور کار توسعه پایدار سال 2030 سازمان ملل، نه تنها یک رویداد مهم در تاریخ توسعه ملت چین است، بلکه سهم مهمی در توسعه امر فقرزدایی  جهان و توسعه بشر ادا کرده است.

223227