تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۹

روزنامه ایران نوشت:

سارقان مسلح طلافروشی‌های پایتخت، پنج موتورسوار حرفه‌ای بودند که با اجرای حرکات نمایشی در خیابان‌های شهر، محل‌های سرقت‌ را شناسایی می‌کردند.

این تبهکاران مسلح با ردیابی‌های 5 ماهه کارآگاهان پلیس آگاهی در چهار عملیات همزمان دستگیر شدند.به گزارش خبرنگار ما، تحقیقات ویژه کارآگاهان اداره یکم پلیس آگاهی برای شناسایی و دستگیری دزدان مسلح از عصر 14 آذر 89 و با سرقت مسلحانه 2 کیلو طلا از یک مغازه طلافروشی در بزرگراه محلاتی آغاز شد.مالباخته در تشریح ماجرا به مأموران گفت: حدود ساعت چهار بعدازظهر در مغازه تنها بودم که ناگهان دو پسر جوان با شمشیر و اسلحه وارد مغازه شده و پس از تهدید تمام طلاهای ویترین را داخل ساک مشکی ریخته و با دو دستگاه موتوسیکلت فرار کردند.کارآگاهان پلیس سرگرم تحقیقات در این پرونده بودند که 2 ماه بعد طلافروشی «کهن» در خیابان دماوند ـ شرق تهران ـ هدف سرقت سارقان مسلح قرار گرفت این بار نیز آنها پس از دزدی 4 کیلو طلا هنگام فرار برای ترساندن مرد طلافروش چند تیر هوایی شلیک کرده و متواری شدند.مأموران سرگرم بررسی سوابق مجرمان سابقه‌دار پلیس آگاهی بودند که متوجه شدند سومین مغازه طلافروشی نیز در خیابان مولوی ـ جنوب تهران ـ هدف سرقت سارقان مسلح قرار گرفته است. در این حادثه که بعدازظهر سه‌شنبه ـ 9 فروردین امسال ـ رخ داد سه سارق مسلح با اسلحه کمری وارد مغازه شده و پس از تهدید مرد طلافروش 3 کیلو طلا را سرق ت کرده و با موتوسیکلت گریختند.بدین ترتیب تحقیقات شبانه‌روزی کارآگاهان برای شناسایی سارقان مسلح ادامه یافت تا اینکه سرانجام با جمع‌آوری اطلاعات و تصاویر به دست آمده از دوربین‌های مداربسته محل‌های سرقت، هویت سارقان شناسایی شد و مخفیگاه آنها در چهار نقطه شهر تحت مراقبت قرار گرفت تا اینکه مأموران نیمه‌شب سه‌شنبه ـ 27 اردیبهشت ـ در چهار عملیات همزمان پوریا ـ 24 ساله ـ مهدی ـ 20 ساله -، علی ـ 22 ساله ـ و محمد ـ 21 ساله ـ سرکرده دزدان را دستگیر و از مخفیگاه آنها دو قبضه سلاح کمری و چندین قبضه شمشیر و قمه کشف کردند. پس از انتقال متهمان به اداره آگاهی آنها در بازجویی‌ها به سرقت طلافروشی‌ها اعتراف کرده و همچنین مشخص شد میثم ـ دیگر عضو گروه ـ نیز مدتی قبل به اتهام زورگیری دستگیر و روانه زندان شده است.سرهنگ عباسعلی محمدیان ـ رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ـ با اعلام این خبر گفت: متهمان تاکنون به ده‌ها فقره سرقت گوشی تلفن همراه، یک دستگاه وانت که حامل 5 دستگاه تلویزیون ال‌سی‌دی بود و ده‌ها فقره گردنبندقاپی و دزدی از یک سوپرمارکت در منطقه نیروی هوایی اعتراف کرده‌اند.

گفت‌وگو با سرکرده دزدان مسلح
خودت را معرفی کن.
محمد ـ 21 ساله ـ تا سوم راهنمایی درس خوانده‌ام، متأهل و یک دختر هم دارم.
چرا تصمیم به سرقت گرفتید؟
نمی‌دانم شاید به خاطر به دست آوردن پول زیاد.
شغلت چه بود؟
در سوپرمارکت پدرم کار می‌کردم تا اینکه در جریان اجرای حرکات نمایشی با موتوسیکلت با چند نفر آشنا شده و به آنها پیشنهاد سرقت از طلافروشی‌ها را دادم . در سرقت اول اسلحه نداشتیم اما با پولی که از فروش طلاهای مسروقه به دست آوردیم دو قبضه اسلحه خریده و در سرقت‌های بعدی برای ترساندن مردم از آن استفاده می‌کردیم.
فکر می‌کردی دستگیر شوی؟
می‌دانستم یک روز گرفتار می‌شوم اما نه به این زودی.

گفت‌وگو با اعضای باند
خودت را معرفی کن.
پوریا ، 24 ساله هستم.
چرا سرقت می‌کردی؟
وقتی سال سوم دبیرستان بودم به دختری علاقه‌مند شده و قصد ازدواج داشتم اما خانواده‌اش گفتند هر وقت شغل مناسبی پیدا کردی برگرد. چند ماه بعد وقتی متوجه شدم خانواده هایمان تمایلی به ازدواج من با آن دختر ندارند بشدت سرخورده و وارد گروه سرقت شدم از اولین سرقت 10 میلیون تومان نصیبم شد که 5 میلیون تومانش را بابت خرید یک موتوسیکلت سنگین پرداختم اما چون مجوز تردد نداشتم موتورم توقیف شد.
مهدی یکی دیگر از اعضای باند گفت: ما روزها با موتو سیکلت در خیابان ها پرسه می زدیم و محل سرقت ها را شناسایی می کردیم . من در هر سه سرقت از طلافروشی‌ها شرکت داشتم و پس از تهدید صاحب مغازه ، طلاها را سرقت می‌کردیم.
سهم شما از سرقت‌ها چقدر بود؟
حدود 25 میلیون تومان بود و با آن پول یک خودرو خریدم اما چند روز بعد تصادف کردم و آن را فروختم بعد یک موتوسیکلت خریدم که پس از چند روز آن را هم فروختم و خریدار یک چک به من داد و بعد فهمیدم چک او جعلی بوده و سرم کلاه گذاشته است. در ضمن با پول‌های سرقتی خوشگذرانی می کردم.

/5656

منبع: ایران